کد خبر: ۳۳۶۸۱۷
۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
0
اگر ترکیه بتواند ۲۳۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی اکتشاف شده در دریای سیاه را از نظر اقتصادی استخراج کند، وابستگی آن به واردات انرژی از روسیه، ایران و آذربایجان که سالانه ۴۱ میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد کاهش می یابد.

امیدواری ترکیه به کاهش واردات گاز پس از اکتشاف در دریای سیاه

به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در روز شنبه گفت انتظار دارد واردات انرژی کشورش پس از اکتشاف بزرگ ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه و اکتشاف های بیشتری که قرار است در منطقه دیگری انجام شود، تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اکتشاف 320 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در روز جمعه اعلام کرد و گفت این میدان گازی تا 2023 عملیاتی خواهد شد. ترکیه مصمم است تبدیل به صادرکننده خالص انرژی شود.

 

اگر بتوان این گاز طبیعی را از نظر اقتصادی استخراج کرد، وابستگی ترکیه به واردات انرژی از روسیه، ایران و آذربایجان که سالانه 41 میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد کاهش می یابد.

 

هرگونه کاهش واردات انرژی توسط ترکیه منابع مالی دولت این کشور را افزایش داده و به تعدیل کسری حساب جاری ترکیه کمک می کند. ارزش لیر ترکیه در حال حاضر به پایین‌ترین رقم در برابر دلار آمریکا رسیده است.

 

دونمز به خبرنگاران گفت:« انتظار داریم واردات ما با این اکتشاف، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. ما زمینه ای را ایجاد می‌کنیم که شهروندانمان با قیمت کمتری از گاز طبیعی استفاده کنند. منطقه جدیدی به وسعت 6 هزار کیلومتر مربع در مقابل ماست. بررسی متخصصان نشان می‌دهد احتمالا ساختارهای مشابهی در این منطقه وجود دارد».

 

« از همین حالا می گوییم گازی که خودمان تولید می‌کنیم بسیار به صرفه تر از گاز وارداتی است. وقتی مازاد تولید محصول وجود داشته باشد، مسلما قیمت آن کاهش می یابد».

 

ترکیه در مدیترانه هم به دنبال ذخایر هیدروکربن است. اکتشاف های ترکیه در آبهای این منطقه باعث اعتراضاتی از سمت یونان و قبرس شده است.

منبع:تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: