April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۶۸۸۲
۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
0
یک کارشناس سیستم بانکی عنوان کرد: استفاده سیاستی نادرست از ابزار سپرده ها و نرخ سود سپرده ها می تواند در میان مدت و بلند مدت علیه سپرده ها عمل کند و تاثیرات بسیار منفی داشته باشد.

رقابت ناسالم بانک ها برای جذب سپرده با نرخ های نا متعارف تا کجا ادامه دارد؟

ایمان اسلامیان کارشناس سیستم بانکی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص نرخ سود سپرده های بانکی اظهار کرد: در سال 90 و بعد از آن اشتباهی که در کشور صورت گرفت این بود که با شناور سازی نرخ سود سپرده ها، رقابت ناسالمی میان بانک ها برای جذب سپرده با نرخ ها نامتعارف ایجاد شد.

 

وی افزود: در نیمه ی اول دهه 90، بانک مرکزی به یک جمع بندی رسید که با اعمال نرخ سود به سپرده گذاران و تشویق آن ها می تواند از خلق نقدینگی در کشور جلوگیری کند و نرخ تورم را کاهش دهد.

 

این کارشناس سیستم بانکی بیان کرد: موضوعی که بانک مرکزی در نظر گرفته بود این بود که بانک ها یک بار هزیه ای سنگین را تحمل کنند تا بتوانند جلوی افزایش سرعت نقدینگی در نظام اقتصادی را بگیرند اما نتیجه آن بی ثمر ماند زیرا آنقدر بار مالی نرخ سپرده ها افزایش یافت که در یک سال، میزان سود پرداختی سپرده ها در بانک های ایرنی، به یک چهارم تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور رسید.

 

اسلامیان در ادامه مطرح کرد: زمانی که این اتفاق رخ داد کاهش نرخ سود سپرده ها باعث آزاد شدن فنر نقدینگی شد و کشور ما به عنوان ابر قدرت تورمی تبدیل و چهارمین کشور ابر تورم در جهان شناخته شد.

 

وی ابراز کرد: استفاده سیاستی نادرست از ابزار سپرده ها و نرخ سود سپرده ها می تواند در میان مدت و بلند مدت علیه سپرده ها عمل کند و تاثیرات بسیار منفی داشته باشد.

 

گفتگو از سحر گلی زاده
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: