یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۳۷۰۱۱
۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ارزش بازار سهام همچنان با نماگرهای کلان اقتصادی نظیر تولید ناخالص داخلی به ارزش های جاری و نیز میزان نقدینگی و مخارج سرمایه‌ای هماهنگ نیست.

ولی نادی قمی

به گزارش پول نیوز، طی چند روز گذشته با افت بی سابقه شاخص، نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار سهام همچنان ادامه دارد و آینده بورس برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

برای برخی از مردم این سوال پیش آمده که دلیل افت شاخص در این روزها چیست؟

 

در همین رابطه ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: رشد بی‌وقفه بازار سهام از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون مرهون ابرتورم انتظاری و ورود مداوم سرمایه افراد حقیقی بوده است. این رشد به اندازه‌ای سریع و در این ابعاد ناهماهنگ با نماگرهای بنیادی اقتصاد بود که خبری که بعدا تکذیب شد (عدم عرضه صندوق دارا دوم) بهانه‌ای شد تا جهت بازار عوض شده و فضای ترس بر آن حاکم شود.

 

وی افزود: در این شرایط و بعد از گذشت دو هفته پر التهاب و سراسر منفی بازار سهام، دولت با حمایت مادی و معنوی خود دیروز توانست بازار سهام را مثبت کند و اندکی از اعتماد خدشه دار شده آحاد مردم را ترمیم نماید.

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: باید عنوان کرد که به رغم کاهش شدید دو هفته اخیر، ارزش بازار سهام همچنان با نماگرهای کلان اقتصادی نظیر تولید ناخالص داخلی به ارزش های جاری و نیز میزان نقدینگی و مخارج سرمایه‌ای هماهنگ نیست.

 

بیشتر بخوانید: 

مردم در فروش سهام خودداری کنند

صعود شاخص بورس با ورود مردم

 

وی خاطر نشان کرد: سود شرکت های بورسی و فرابورسی برای سال ۱۳۹۹ به اندازه‌ای نیست که جوابگوی ارزش بازار سهام باشد.

 

نادی قمی بیان کرد: به نظر می رسد فعالان بازار سهام هم از منظر برآورد جریان های نقدی آینده و هم از منظر به کارگیری نرخ تنزیل متناسب با ریسک، دچار اشتباه شده‌اند.

 

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: تورم و ناپایداری اقتصاد، موجب برآورد بیش از واقع جریان های نقدی ناشی از رشد سود اسمی شرکت‌ها و ارزش جایگزینی کارخانجات شده است و از طرف دیگر، به رغم ابرتورم و ریسک های پیرامونی، نرخ تنزیل به کارگرفته شده برای تعیین ارزش سهام پایین است.

 

نادی قمی عنوان کرد: انحراف از ارزش‌های بنیادین و ذاتی همچنان وجود دارد. بنابراین با رعایت احتیاط در سرمایه گذاری در این شرایط، پیشنهاد می شود که افراد در سهام شرکت هایی با حداکثر P/E حدود ۱۰ سرمایه گذاری کنند و پدیده صف خرید انگیزه ای برای خرید سهام نباشد.

 

گفتگو از سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: