کد خبر: ۳۳۷۱۱۸
۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
0
یک فعال حوزه کار می گوید با توجه به شرایط اقتصادی و فشار افزایش هزینه ها بر خانوارهای کارگری، مذاکرات دستمزد باید از نیمه دوم سال آغاز شود و با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود.
آغاز مذاکرات دستمزد از نیمه دوم سال
به گزارش پول نیوز، علی اکبر سیارمه ، با تاکید بر بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال گفت: سالهای سال است که برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار به آخر سال کشیده می شود تا در یک زمان کم و فشرده رقم دستمزد جامعه کارگری تعیین شود؛ در حالی که معیشت کارگران به این مساله وابسته است.

وی ادامه داد: در قانون منعی برای بررسی مجدد دستمزد وجود ندارد و با توجه به نوسان ارز و طلا و تاثیر آن بر بازارهای داخلی به ویژه مسکن و افزایش سرسام آور هزینه ها لازم است که دوبار به مقوله دستمزد بپردازیم.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: اگر جلسات بررسی مزد از نیمه دوم سال در فضایی آرام و کارشناسی دنبال شود نتیجه بهتری از مذاکرات به دست می آید و فشار مذاکرات در دقیقه ۹۰ و نارضایتی کارگران را شاهد نخواهیم بود.

سیارمه، با اشاره به فرایند تعیین دستمزد در کشورهای دیگر اظهار کرد: در بیشتر کشورها توافق جمعی برای تعیین مزد صورت می گیرد؛ حتی کشورهایی که شرایط منطقه ای آنها متفاوت است با مشارکت و همکاری اتحادیه های کارگری رقم دستمزد را تعیین می کنند.

وی افزود: در این کشورها نمایندگان کارفرمایی و کارگری پیشنهادات خود را مطرح می کنند و دولت تنها بر روند مذاکرات نظارت می کند و گروههای کارگری و کارفرمایی که سیستم سرمایه داری بر آنها حاکم است به شکل مستقل در امور مربوط به حقوق و دستمزد خود عمل می کنند و دنبای استیفای حقوقشان هستند.

به گفته این فعال حوزه کار، مذاکرات دستمزد در کشور باید با توافق میان کارگران و کارفرمایان پیش برود و تشکلها و اتحادیه های کارگری به شکل منسجم و فارغ از هرگونه مداخله ای به توافق با کارفرمایان برسند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: