April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
گزارشی از اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی؛
کد خبر: ۳۳۷۱۸۴
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
0
بیش از ٦٥ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی، حداقل حقوق را می‌گرفتند و آنچه مشخص است با حقوقی که دریافت می‌کردند، نمی‌توانستند از پس هزینه‌های زندگی برآیند. اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، مطالبه دیرینه این قشر جامعه بود که امسال انجام شد.

بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان؛ مطالبه ای برحق

 

​به گزارش  گروه بانک و بیمه پول نیوز ، حدود 8 سال قبل قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس گذشته بود و به‌دلیل محدودیت منابع مالی، خبری از اجرای این قانون نبود و اجرای آن منوط به تامین اعتبارات لازم از سوی دولت بود.
سرانجام فروردین امسال، دولت بودجه ای برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد که با احتساب آن، حداقل حقوق این گروه از بازنشستگان، به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

اما از آنجا که اصلی‌ترین گروه بازنشستگان کشور، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، متناسب سازی حقوق این قشر بدون تأمین اعتبار مانده و تعیین تکلیفی برای آن نشده بود.

در نهایت با تلاش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مدیران تامین اجتماعی و با همراهی اعضای کانون های بازنشستگی، پرداخت 32هزار میلیارد تومان از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی در هیات وزیران تصویب شد تا این سازمان درآمد حاصل از فروش یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای متناسب سازی مستمری ها کند.

سرانجام، 18 تیر امسال، بر اساس مصوبه هیات دولت، 32 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد تا نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام کند.

• متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مطالبه ای تاریخی

رئیس کانون بازنشستگان شهرستان شمیرانات و دبیرکانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در این خصوص می گوید: هر گامی که برای رفاه و آرامش بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی برداشته شود، جای تقدیر دارد و در این خصوص از سالاری بابت اجرای متناسب سازی حقوق این گروه، تشکر ویژه داریم.

پرویز احمدی پنجکی می افزاید: اختصاص 17 هزار میلیارد تومان بابت اجرای قانون متناسب سازی و 3هزار میلیارد تومان بابت مزایای جانبی بازنشستگان، قابل تقدیر است.

وی می گوید: متناسب سازی حقوق بازنشستگان سالیان متمادی به عنوان مطالبه این بازنشستگان بود و چنانچه این طرح امسال به نتیجه نمی رسید بر اساس برنامه ششم توسعه در دوره های بعد با مشکل مواجه می شدیم.

به گفته پنجکی، در وضعیت بد اقتصادی حاکم بر کشور، دریافت 32 هزار میلیارد تومان از دولت بابت مطالبات تامین اجتماعی، کار بسیار بزرگی بود.

وی با بیان اینکه با این اقدام، انتظار دو دهه بازنشستگان تامین اجتماعی تحقق پیدا کرد، می گوید: اطمینان می دهیم که حقوق بازنشستگان را همواره دنبال کنیم.

وی می گوید: متناسب سازی یک مطالبه تاریخی بود و امیدواریم اجرای آن در سال‌های آینده استمرار داشته باشد.

• اجرای متناسب سازی 3.5 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی

جواد اکبری عضو هیات رئیسه کانون عالی بازنشستگان کشور نیز در این خصوص می گوید: اجرای متناسب سازی 3.5 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، اتفاق مبارکی از سوی سازمان تامین اجتماعی بود.

اکبری معتقد است؛ این طرح، افزایش ایده آلی برای بازنشستگان نیست اما این میزان افزایش، رشد چشمگیری است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور می تواند التیامی برای این گروه باشد.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان کرمانشاه، بازنشستگان تامین اجتماعی اقشار ضعیفی هستند که حدود 60 تا 70درصد آنان حداقل دریافتی را دارند و اجرای این طرح، مطالبه دیرین آنان بود که در زمان دکتر سالاری انجام شد.

• بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان، مطالبه ای برحق

محمد اسدی عضو هیات مدیره و دبیر کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این خصوص می گوید: بهبود وضعیت معیشت و افزایش مبلغ دریافتی بازنشستگان حق بدیهی و مطالبه برحق آنان است و اقدامات  سالاری برای اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان ارزشمند و برجسته بوده است.
وی می افزاید: در طول سنوات متمادی در زمینه حق مسکن و خواربار بانشستگان تأمین اجتماعی افزایش قابل توجهی صورت نگرفته و درحال حاضر مبالغ ناچیزی دریافت می‌کنند و انتظار می‌رود در سال جاری این افزایش صورت گیرد.

• رعایت عدالت بیمه ای در اجرای متناسب سازی

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقد است؛ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کاری بزرگ و تاریخی بود که رضایتمندی حداکثر بازنشستگان را به همراه داشته است و این خاطره شیرین در اذهان آنان باقی خواهد ماند.

وی می افزاید: تصمیم گیری نحوه اجرای متناسب سازی کاملا محرز است و سعی شده که عدالت بیمه‌ای با اجرای متناسب سازی محقق شود.

• دریافت نظرات نمایندگان کانون های بازنشستگی در اجرای متناسب سازی

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کار بزرگی بود که با تلاش و پیگیری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نتیجه رسید.

وی اضافه می کند: متناسب سازی در شرایط اقتصادی نامناسب کشور بسیار ارزشمند است و این کار در شرایط اقتصادی و درآمدهای ارزی نامناسب کشور انجام شده است.

صادقی می افزاید: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به نحو مطلوب و با مشورت نمایندگان تشکل‌های بازنشستگان اجرا شده است.

• افزایش خدمت رسانی به بازنشستگان متناسب با ظرفیت سازمان

مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این خصوص، با اشاره به اینکه امسال با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، یکی از مهمترین مطالبات این عزیزان محقق شده، می گوید: خدمت‌رسانی به بازنشستگان متناسب با ظرفیت و بضاعت سازمان افزایش می‌یابد و تلاش می‌کنیم با ایجاد منابع جدید ظرفیت خدمت‌رسانی افزایش یابد.

وی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را گامی بلند برای تحقق مطالبه چندین ساله این عزیزان می داند و می گوید: تلاش شد تا بودجه تخصیص یافته برای متناسب سازی، به بهترین نحو و با رعایت عدالت و انصاف توزیع شود.

سالاری می افزاید: متناسب سازی حقوق بازنشستگان با دریافت مطالبات این سازمان از دولت محقق شد و با توجه به حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همراهی و مساعدت سایر وزرا و معاونین محترم رئیس جمهور امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری بخش دیگری از مطالبات این سازمان از دولت نیز دریافت شود.

• اجرای متناسب سازی بر اساس میزان پرداخت حق بیمه

مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی می گوید: شیوه‌ای که به اجرا درآمد با عنوان متناسب سازی بر اساس سنوات و میزان پرداخت حق بیمه و حقوق سال بازنشستگی محاسبه شده است.

به گفته قریب، در سال 98، افراد دارای 35 سال سابقه حداقل‌بگیر یک میلیون و 670 هزار تومان دریافتی داشتند که با طرح متناسب سازی به 3 میلیون تومان رسید و این به معنی این است که حقوقشان 80 درصد افزایش یافته است. همچنین حقوق افراد با 30 سال سابقه، با افزایش 8درصد، به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

وی می گوید: حقوق افراد با 25 سال سابقه و حداقل بگیر نیز به 2میلیون و 491 هزار تومان یعنی افزایش 50 درصدی و حقوق افراد با 20 سال سابقه به 2میلیون و 421 هزار و 25 درصد رشد رسیده است.

قریب می افزاید: حقوق افراد با 15سال سابقه با 24 درصد افزایش، به 2میلیون و 348 هزار تومان و حقوق افراد با 10سال سابقه حداقل 41 درصد و به 2میلیون و 343هزار تومان رسیده است.

• رعایت عدالت بیمه ای در محاسبات متناسب سازی

ناهید حیدری مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه عدالت بیمه‌ای در محاسبات متناسب‌سازی رعایت شده، می‌گوید: محاسبات صد درصد براساس شاخص‌های بیمه‌ای صورت گرفته است.

وی می افزاید: رعایت عدالت بیمه‌ای و انصاف در اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت همزمان مورد توجه قرارگرفت و فرمول متناسب‌سازی به گونه‌ای طراحی شد که افرادی که سنوات بیمه‌پردازی بیشتری داشتند، در دوران بازنشستگی دریافتی بالاتری داشته باشند.

با توجه به اینکه تحقق متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با جمعیت سه ‌برابری نسبت به بازنشستگان کشوری و لشکری و به عنوان بزرگترین جامعه بازنشستگی کشور، مستلزم تامین منابع مالی قابل‌توجهی مجزا از اندوخته‌های سازمان، نظیر اسناد خزانه، سهام شرکت های دولتی و سایر دارایی‌ها از محل واگذاری منابع و دارایی‌های غیرنقدی دولت است؛ این طرح و مطالبه مهم بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند با حمایت و همراهی دولت استمرار یابد تا درجهت رفاه جامعه تحت پوشش اقدام شود.

این میزان افزایش، گرچه با تورم جامعه فاصله دارد اما کمک زیادی برای این قشر جامعه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: