April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دارابی در گفت و گو با پول نیوز مطرح کرد؛
کد خبر: ۳۳۷۶۳۶
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تقریبا در هر اقتصادی دو قلب وجود دارد که یک قلب نظام بانکی و یک قلب بازار سرمایه است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز در خصوص راهکارهای تقویت و رشد بورس و خروج از وضعیت فعلی اظهار داشت: از سال گذشته برنامه اقتصادی قابل قبولی را پیش گرفته بودند که شاکله آن را کاهش نرخ سود بانکی انجام می داد. وقتی نرخ سود بانکی کاهش پیدا می کند هدف اساسی که به وجود می آید ایجاد رونق اقتصادی در جامعه است با این هدف پول ها به جای اینکه در نظام بانکی بیهوده ذخیره شود و با دریافت سود سیی افزایش نقدینگی شود منجر به رونق اقتصادی می شود.

دارابی افزود: در حال حاضر اگر فردی پولش را نزد بانک بگذارد بازدهی سودش از تولید بیشتر است. زیرا سپرده های بانکی معاف از مالیات و کم ریسک و پرسود هستند.

وی مطرح کرد: اصلاح نظام بانکی یکی از اصول اساسی بهبود اقتصاد ایران است. تا دو ماه پیش این روش ادامه داشت یعنی سود بانکی در حال کاهش بود و نشانه های مثبتی از آن را در اقتصاد میدیدم اما به نظر می رسد با فشاری که سازمان برنامه و بودجه برای اینکه اوراق دولت را بفروشد وارد کرد و با اختلافاتی که در دولت بر سرموضوع خصوصی سازی به وجود آمد دیگر این راه ادامه نیافت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت نتوانست دو وزارت خانه نفت و صنعت را برای واگذاری بنگاه ها و فروش دارایی ها مجاب کند به همین خاطر برای جبران کسری بودجه به سراغ اوراق رفت و با فروش اوراق بیشتر نرخ بهره را هم هر هفته یک درصد بالا آورد و از زیر 15 درصد به نزدیکای 21 درصد رسید که یک نرخ رکودآور است. پس اولین چیزی که برای اصلاح اقتصاد لازم داریم در حال حاضر اصلاح نظام بانکی و نرخ سود بانکی است.

دارابی درباره راهکارهایی برای ایجاد روند ثابت و قابل قبولی از رشد بورس عنوان کرد: در حال حاضر چند راهکار برای بهبود وضعیت بازار سرمایه وجود دارد که مهم ترین آن اصلاح نظام بانکی و سود بانکی است.

وی ادامه داد: گزینه بعدی حل مشکل اختلاف درونی دولت و واگذاری شرکت ها و پروژه های مناسب دولتی که باید سراغ آنها برویم و دولت باید در این راستا پروژه های نفتی گازی معادن پترشیمی خود را واگذار کند. دولت باید برای شرکت های تولیدی و بازار سرمایه امتیازاتی قائل شود.

این کارشناس معتقد است: در حال حاضر بازار سرمایه با فشار فروش مواجه است و همچنان این فشار ادامه دارد. یکی از مسائل بحث ازاد سازی سهام عدالت که بالاتر از توان بازار بود که البته الان قوانین اصلاح شده است. در همین حال یک مقدار کمبود نقدینگی در بازار وجود دارد. در حال حاضر در بازار کمبود نقدینگی وجود دارد به همین خاطر بازار در حال حاضر از آن نقطه اوج دو میلیون شاخص فاصله گرفته و در حال نوسانات مثبت و منفی است .

دارابی تاکید کرد: در حال حاضر بهترین کاری که میشه کرد تقویت سطح نقدینگی در بازار است برای اینکه بازار بهبود پیدا کند. بر اساس اصل 44 ابلاغیه مقام معظم رهبری هم درمورد اقتصاد مقاومتی و هم شعارهای چند سال اخیر یعنی جهش تولید و افزایش تولید ملی راهکاری به جز تقویت بازارهای سرمایه که درآن بنگاه های ما وجود دارد نداریم.

وی در پایان گفت: تقریبا در هر اقتصادی دو تا قلب وجود دارد. یک قلب نظام بانکی و یک قلب بازار سرمایه می باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: