April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۷۹۱۵
۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
0
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا پایان مردادماه امسال ۲۳ هزار و ۷۲۲ تعاونی ثبت شده است که ۱۰ هزار و ۳۵۰ تعاونی زنان یعنی ۴۳.۶ درصد آنها فعال است.
به گزارش پول نیوز، «محمد شریعتمداری» روز چهارشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته تعاون و افتتاح طرح‌های تعاونی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: نگاه به پدیده تعاونی در شروع انقلاب همه جانبه ‌بود و تعاونی‌ها در رساندن کالا به مردم نقش موثری داشتند و مشارکت خود را در توزیع کالا با قیمت‌های مناسب انجام می‌دادند. همچنین زمانی که ساخت مسکن برای محرومان مطرح شد وارد عرصه شدند . 

وی گفت: تعاونی‌ها در دنیا از دل اقتصاد آزاد در بریتانیا و همزمان با شکستی در اقتصاد آزاد، با همکاری کارگران و کارفرمایان ایجاد شد.

وزیر تعاون تصریح کرد: یکی از دلایل مهمی که تعاونی‌ها در کشور به صورت پایدار فعالیت نمی‌کنند این است که به برخی از ترجیحات در قوانین که به نفع بخش تعاون وضع شده کمتر توجه می شود.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید تلاش کردیم قوانین موجود را دوباره فعال و شرایطی را فراهم کنیم تا ترجیحاتی که به طور طبیعی تعاونی‌ها از آن برخوردار و تقویت می‌شوند و همچنین ارزش افزوده‌ای را به مردم و اعضای تعاونی ارائه می‌کنند، را پایدار کنیم. 

شریعتمداری با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در بخش تعاون گفت: به طور مثال ۳ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برای هزینه در تعاونی‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری است که در اختیار  بانک توسعه تعاون قرار گرفت و با نرخ ترجیحی به آنها پرداخت می‌شود. 

وی افزود: همچنین از طریق ایجاد خط اعتباری و رابطه بین بانک‌توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید ‌و معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه در حوزه بانک توسعه تعاون، خط اعتباری چهار هزار میلیارد تومانی با نرخ ۸ و ۱۲ درصد اماده کردیم تا در اختیار تعاونی‌ها قرار دهیم.

وزیر تعاون اظهارداشت: سهم تعاونی ها از کل خصوصی‌سازی‌  که تا کنون ۴۲ هزار میلیارد تومان برآورد می شود نیز برای تقویت نهادهای زیرساختی این بخش و ایجاد توانمندسازی را دوباره فعال کردیم و اکنون ردیف مشخصی معین شده و مبلغ ۵ میلیارد تومان اعتبارات توانمند سازی، ۱۲ برابر شده است. 

وی گفت: ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابعی است که در بودجه سال گذشته و امسال پیش بینی شده است تا با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون قدرت وام دهی به تعاونی‌ها را تقویت کنیم. 

شریعتمداری به تعاونی‌ها وعده داد که تمام تلاش خود را برای افزایش قدرت وام‌دهی به آنها به کار ببندد و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون تنها نهاد حمایت کننده وام دهی به تعاونی‌هاست که باید حمایت شود.
وی گفت: ۲۲.۵ درصد تعاونی‌ها در بخش صنعت فعال هستند وکه ۴۴.۶ درصد از تعاونی های بخش صنعت مربوط به بانوان است.

شریعتمداری افزود: همچنین ۲۵۱ تعاونی دانش بنیان ثبت شده است که عموما جوانان فرهیخته و دانشمند هستند و با همفکری خود محصولات خود را تولید و در سطح کشور و دنیا توزیع می‌کنند. 

وی اظهار داشت: نوگرایی در امر تعاونی و تاسیس تعاونی‌های نوبنیان و نوبنیاد در عرصه فعالیت‌های تعاونی‌های کشور  یکی از اقدامات ماست و مرکز نوآوری و توسعه تعاونی‌های ‌نوبنیان (منتا) یکی از ابداعات مهم است که در توسعه تعاونی‌ها کمک می‌کند.

وزیر کار گفت: در سند ملی توسعه بخش تعاون، ۲۲ تکلیف برای بخش‌های مختلف دولتی قائل شده‌اند که این سند پیگیری شده و مهمترین سند توسعه بخش تعاون در این بخش است.

وی تاکید کرد: در قانون، خصوصی سازی باید بر پایه استفاده و مشارکت بخش تعاونی انجام شود اما در عمل این اتفاق نیفتاده است. بنابراین از این پس در خصوصی‌سازی‌ها توجه به تعاون و عضو کردن کارگران در آنها یکی از اقدامات دیگری است که باید انجام شود و پیگیر آن هستیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: