April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۷۹۳۲
۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
0
نخست وزیر ژاپن در دیدار خود از ایران در ژوئن ۲۰۱۹ پیشنهاد معامله پایاپای نفت ایران در مقابل غلات آمریکا را مطرح کرده بود که در آخر با مخالفت ایران مواجه شد.

مخالفت ایران با پیشنهاد مبادله نفت در برابر غلات آمریکا به دلیل بی اعتمادی به واشنگتن

به گزارش پول نیوز به نقل از اویل پرایس، دولت ژاپن تلاش کرد یخ بین واشنگتن و تهران را با پیشنهاد یک قرارداد پایاپای برای معامله نفت ایران با غلات آمریکا، آب کند.

 

این پیشنهاد توسط شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ارائه شد. وی اولین نخست وزیر ژاپن بود که بعد از 41 سال در ژوئن 2019 به ایران آمد. این قرارداد که میلیاردها دلار ارزش داشت در ابتدا با عکس العمل مثبت تهران و واشنگتن مواجه شد.

 

این معامله یک شرایط برد-برد به نظر می رسید: ایران به مواد غذایی و بازار برای نفت تحریم شده خود نیاز داشت. از طرف دیگر آمریکا هم به بازارهای جدیدی برای غلات و دانه های سویای خود احتیاج داشت چون جنگ تجاری با چین تأثیر منفی بر فروش آن گذاشته بود.

 

طبیعت پایاپای این قرارداد تحریم های آمریکا علیه ایران را دور می زد، ولی برداشته شدن این تحریم‌ها جزو گزینه‌های آمریکا نبود که باعث شد ایران در آخر با این قرارداد مخالفت کند. ایران پیش شرط عقد این قرارداد را برداشته شدن تحریم‌ها می دانست. تهران به دلایلی کاملاً واضح به آمریکا اعتماد نداشت و تأکید کرد قبل از اینکه تهران قرارداد را قبول کند، اول واشنگتن باید متعهد شود.

 

تحریم های آمریکا با هدف از بین بردن اصلی ترین منبع درآمد خارجی ایران، صادرات نفت این کشور را مختل کرده ولی ایران هنوز هم نفت صادر می کند و میزان این نفت صادر شده بیشتر از ارقام رسمی است.

 

طبق اطلاعات سایت تانکرترکرز دات کام، ایران از ماه اوت 600 هزار بشکه در روز از طریق انتقال کشتی به کشتی نفت صادر کرده و تحریم های آمریکا را دور زده است. این رقم بسیار بیشتر از 227 هزار بشکه در روزی است که در گزارش کنگره آمریکا آمده است.

 

طبق اطلاعات بانک مرکزی ایران، درآمد صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و محصولات نفتی این کشور در سال 1398 برابر با 29 میلیارد دلار بوده است.

منبع:تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: