کد خبر: ۳۳۸۲۳۰
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۲
0
دبیر ستاد تنظیم بازار از تأمین ارز کود و سم توسط بانک مرکزی با اولویت ویژه خبر داد و گفت: باید از حضور تجار کشورهای همسایه برای خرید سیب و پرتقال بیشترین سود را در صادرات کسب کرد.

تأمین ارز سم و کود محصولات کشاورزی با اولویت ویژه توسط بانک مرکزی

 

به گزارش پول نیوز، محمدرضا کلامی در جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: با توجه به تاثیر نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم بر محصولات کشاورزی به خصوص محصولات باغی، مصوب شد که بانک مرکزی تامین ارز نهاده های پایه مانند کود و سم را با اولویت ویژه انجام دهد.

*سود حداکثری از خرید میوه توسط تجار کشورهای همسایه

وی گفت: با توجه به دریافت اخباری مبنی بر ورود تجار کشورهای همسایه به کف بازار استان‌های ما برای خرید محصولات کشاورزی سیب و پرتقال به قیمت سر درخت و صادرات این محصولات به اسم خودشان، اتاق‌های بازرگانی و تعاون مکلف شدند تا با برگزاری جلسات تخصصی راهکار قانونی برای تأمین حداکثر سود صادرات برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را به کارگروه تنظیم بازار ارایه کنند.

به گفته دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار ، برای اینکه مقادیر افزایش صادرات در قالب نرخ ارز تأثیرگذار در بازار، باعث افزایش قیمت این محصولات برای مصرف کننده نشود، کارگروهی مکلف به رصد و پایش شده آن شده است.

*ذخیره سازی سیب و پرتقال برای کمک به باغدار

کلامی با اشاره به اینکه برای حمایت از تولیدکننده، مصرف کننده و فعالان اقتصادی به وضع عوارض صادراتی نیز در صورت لزوم توجه خواهد شد، خاطر نشان کرد: طرح ذخیره سازی سیب و پرتقال را هر ساله به منظور حمایت از تولید کننده در فصل برداشت انجام می دهیم. بنابراین وقتی دولت بعنوان یک عامل کمی به بازار ورود می‌کند و خرید انجام می‌دهد، قاعدتا افزایش تقاضا محسوب می شود و با افزایش قیمت سر درخت برای باغدار سودمند خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: طبق گزارشی که وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار ارایه کرد، خوشبختانه در سال جاری، تولید پرتقال حدود 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. همچنین،در زمینه انواع پرتقال ناول، والنسیا، خونی و سایر اقلام حدود سه میلیون و 471 هزار تن تولید خواهیم داشت که نسبت به سه میلیون تن تولید پارسال، شاهد رشد حدود 15 درصدی خواهیم بود.

وی در پایان گفت: تولید سیب نیز نسبت به سال گذشته حدود یک درصد افزایش هواهد یافتکه امیدواریم با این رشد ، بازار نیز متعادل شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: