کد خبر: ۳۳۸۳۰۷
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۸
0

فراوردههای کنجدی راهی برای پیشگیری از پوکی استخوان


به گزارش پول نیوز ،بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته در جامعه ایران نزدیک به 34 هزار سال از عمر مفید افراد به دلیل ابتلا به پوکی استخوان از بین می‌رود و از هر 12 مرد یک نفر و از هر 3 زن یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. پوکی استخوان تاثیری همه جانبه بر کیفیت زندگی افراد داشته و تحقیقات نشان می‌دهد که از جمله بیماری‌هایی است که تحت تاثیر تغذیه و سبک زندگی بوده و با تغذیه مناسب قابل پیشگیری است. کنجد از جمله مواد غذایی است که در بهبود وضعیت استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌تواند نقشی پر رنگ داشته باشد.

 

بیش از 6000 سال است که از دانه و روغن کنجد استفاده می‌شود. بقراط نیز از خواص درمانی این دانه بسیار سخن گفته است. كنجـد حـاوی فیبرهایی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ویتامین E است كه برای بدن بسیار لازم و مناسب می باشد این دانه‌ها حاوی 50 درصد روغن و در حدود 20 درصد پروتئین می باشد همچنین فیبرهای یافت شده در دانه‌های کنجد با خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش بسزایی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان ایفا می‌کند.

 

اسیدهای چرب موجود در روغن کنجد شامل اسید اولئیک (43%)، اسید لینولئیک (35%)، پالمیتیک (11%) و استئاریک (7%) می باشد. روغن کنجد با برخورداری از مقـادير قابـل تـوجهی از ویتامین E و فیبرهای فوق‌الذکر نسبت بـه اكـسيداسيون مقـاوم بوده و بـه عنـوان يـك آنتي اكسيدان، در مقابله با فعالیت رادیکال‌های آزاد که عموما باعث بروز بیماری‌هایی از جمله سرطان و ضایعات عروقی می‌شوند، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

محصولات پایه کنجد سرشار از اسیدهای چرب امگا 9 و امگا 6 می باشد. فیبرهای موجود در روغن كنجد دلیل بـسياری از خـواص زیستی و بيوشيميايی منحصر به فـرد کنجد ماننـد خـواص آنتي اكسيداني، ضد جهشی و ضد التهابي آن می‌باشد و سبب بهبود وضعیت چربی خـون و كـاهش آسیب عروقی در افـراد با کلسترول بالا می‌شود.

در میان دانه های گیاهی، کنجد حاوی مقادیر بالایی کلسیم، منیزیم، مس و روی هست که در ساختمان استخوان به کار می رود. کلسیم و روی نقش اساسی در ساختار استخوان ایفا می کند، مس نیز با داشتن نقش ضد التهابی در پیشگیری از بیماری‌های استخوانی همچون آرتریت روماتوئید کاربرد دارد. به علاوه محققان بر این باورند که حضور آنتی اکسیدان‌ها و سطح پایین اسیدهای چرب اشباع در دانه های کنجد در محفاظت از سلول‌های استخوانی و ممانعت از تحلیل آنها نقش

پررنگی را ایفا می‌کند. در همین راستا، نتایج مطالعات دیگری نشان داده است که دانه کنجد نقش حفاظتی از استخوان‌ها را پس از یائسگی ایفا می‌کند. علاوه‌بر این مطالعات تجربی بیانگر اثرات ضد التهابی و حفاظتی استخوان در گونه‌های شبیه‌سازی شده یائسگی پس از مصرف دو ماهه روغن کنجد می‌باشد.

 

شرکت حلوای عقاب با بیش از 70 سال سابقه و به عنوان برترین شرکت در تولید محصولات کنجدی همواره با در نظر گرفتن کلیه این موارد و با استقرار سیستم کنترل کیفیت ISO9001-2008 تلاش می‌کند تا محصولات خود را مطابق با آخرین استانداردهای موجود در دنیا، ضمن حفظ خاصیت و با در نظر گرفتن گوناگونی ذائقه‌ ها و سلیقه‌ها، تولید کند. محققان و کارشناسان تغذیه شرکت حلوای عقاب همواره در تلاش هستند تا با تحقیق و آزمایش روی دانه کنجد به فواید ناشناخته آن دست یافته و با تولید محصولات جدید این امکان را برای مصرف‌کنندگان و خانواده‌های ایرانی فراهم آوردند تا با مصرف محصولات متنوع حلوای عقاب از قبیل: روغن کنجد، سس عقاب، کرم کنجد، حلوای عقاب و … از خواص فوق‌العاده این دانه گیاهی بهره‌مند شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: