یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پول نیوز پاسخ داد:
کد خبر: ۳۳۸۳۱۳
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
0
یک کارشناس مسائل اقتصادی در کشور بیان کرد: تا زمانی که به طور کامل امکان پیاده سازی بانک های مجازی در کشور وجود نداشته باشد، امکان پیاده سازی چک الکترونیک هم وجود ندارد.
ایمان اسلامیان کارشناس بانکی و اقتصادی
به گزارش پول نیوز، آذرماه ۹۷ بود که قانون جدید صدور چک تصویب و برای اجرا، ابلاغ شد.

از مزایایی قانون جدید می‌توان به صدور کد رهگیری چک برگشتی و صدور اجرائیه در مدتی کوتاه، چک الکترونیک، ثبت سیستمی چک در سامانه بانک مرکزی، تقارن اطلاعات، استعلام پیامکی و اینترنتی چک برگشتی و... اشاره کرد.

با این وجود، افراد کمی در بازار از اصلاحات قانون جدید اطلاع دارند و در نتیجه، به‌دلیل عدم آگاهی از این مزایا در زمانی که واجد شرایط استفاده از این قانون بوده‌اند، دچار خسارت شده‌اند.

در این رابطه ایمان اسلامیان کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: بسیاری از ظرفیت‌ها برای اعتبارسنجی دارندگان حساب جاری به منظور تسهیل گری دست چک در کشور پیاده سازی شد که به همین خاطر بانک مرکزی یک سری ابزار‌ها را مبتنی بر سامانه اعتباری خود، پیاده سازی کرد که افراد بتوانند در مرحله‌ای که بخواهند دست چک دریافت کنند، از این سامانه استفاده کرده و دسته چک بگیرند؛ که امروزه بسیاری از این زیرساخت‌ها برقرار است.

وی افزود: از این سو اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و نهاد‌های ذیربط به مردم داده نشد و امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از مردم از قوانین جدید چک اطلاعی ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در کشور اظهار کرد: برخی از خدماتی که در آن دستورالعمل‌ها قابل اجرا بود، قوانین چک الکترونیک بود که به صورت ویژه و جاری در کشور راه اندازی نشد یعنی اوراق مشارکت الکترونیک بانکی وجود دارد، اما عملا دسته چک الکترونیک و چک الکترونیک در کشور وجود ندارد.

اسلامیان بیان کرد: در کشور ما همه‌ی اسناد تجاری مانند برات و سفته به صورت الکترونیک مبادله می‌شوند، اما در چک الکترونیک این اقدام صورت نگرفته و به آن سمت قدم برداشته نشده است.

وی مطرح کرد: تا پیاده سازی نکردن بانک‌های مجازی عملا امکان پیاده سازی چک الکترونیک هم وجود نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: به دلیل التهابات اقتصادی بسیار وسیع در کشور و اولویت‌های بسیاری که در کشور وجود داشته است، عملا فرصتی برای اطلاع رسانی، عرضه و ارائه موضوعاتی از این قبیل وجود نداشته که به طبع این موضوع هم میان مردم اطلاع رسانی نشده است.

اسلامیان خاطر نشان کرد: از لحاظ زیرساختی این کار صورت گرفته و این کار در صورتی می‌تواند اثر بخش باشد که مشتریان و همه‌ی اشخاص بتوانند در هر زمان اطلاعات را چک کرده و نسبت به صدور و دریافت دست چک اقدا کنند، اما در حال حاضر به علت اینکه بانک مرکزی به طور کامل این قوانین را اجرا نکرده است و به صورت آزمایشی بهره برداری می‌شود، نمی‌توان به طور قطع عوامل اثربخشی آن را ذکر کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: