April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۸۷۰۳
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
0
افزایش هزینه تولید و کاهش میزان بازدهی سرمایه در چین، به ویژه طی سالیان اخیر منجر به توجه هر چه بیشتر دولتمردان این کشور به مساله نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شده است. در همین رابطه، اصلاح نظام آموزش و پژوهش، افزایش حفاظت از حقوق مالکیت فکری، ایجاد شرایط باثبات سیاسی و قانونی و ... از جمله اقدامات دولت چین در جهت تعمیق هر چه بیشتر اقتصاد دانش‌بنیان در این کشور بوده است.

رشد چشمگیر چین در عرصه نوآوری

به گزارش پول نیوز ، طی سالیان اخیر، بروز مسائلی مانند افزایش هزینه تولید، کاهش میزان بازگشت سرمایه و همچنین بروز علائم پیری جمعیت، دولتمردان چین را وادار به توجه هر چه بیشتر به مساله نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان کرده است. در کنار مساله حمایت‌های دولتی، مواردی مانند بازار وسیع داخلی، زیرساخت‌های مناسب در حوزه فناوری، نیروی کار ماهر و شرایط با ثبات اقتصادی از جمله مشوق‌های شرکت‌ها و استارتاپ‌های چینی برای ورود به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان بوده‌اند. در همین زمینه، در ادامه به معرفی چهار سیاست عمده دولتمردان چین طی سالیان اخیر که منجر به ارتقاء هر چه بیشتر زیست‌بوم نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی این کشور شده است خواهیم پرداخت.

 

1) اصلاح نظام آموزشی و پژوهشی: اصلاح مستمر شیوه مدیریت موسسات آموزشی و پژوهشی، اختصاص بودجه کلان به پژوهش‌های بنیادی، ایجاد بستر لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پرو‌ژ‌ه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و ... از جمله اقدامات دولت چین برای بهبود وضعیت نظام آموزش و پژوهش در این کشور بوده است. مساله‌ای که خود را در قالب توسعه چشمگیر بخش‌هایی مانند حمل و نقل، انرژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان داده است.

 

2) نوآوری هم‌راستا با تقاضای بازار: به طور کلی، طی سالیان اخیر شاهد افزایش چشمگیر همکاری میان مراکز علمی و بنگاه‌های اقتصادی کشور چین بوده‌ایم. وجود 2300 فضای عمده کارآفرینی و همچنین 2500 مرکز رشد و شتاب‌دهنده در این کشور نیز موید همین مساله است. در همین رابطه، دولت چین از طریق ابزارهایی مانند مشوق مالیاتی، در جهت تشویق هر چه بیشتر صنایع و شرکت‌ها به گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه گام برداشته است.

 

3) حفاظت از حقوق مالکیت فکری: چین طی سال‌های اخیر گام‌های موثری در جهت حفاظت هر چه بیشتر از حقوق مالکیت فکری برداشته است. در همین زمینه می‌توان به ایجاد دادگاه‌های ویژه حقوق مالکیت فکری در این کشور اشاره کرد.

 

4) ایجاد محیط سیاسی و قانونی با ثبات: دولتمردان چین از طریق حذف بسیاری از تشریفات اداری در حوزه نوآوری، در جهت تسریع روند پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در این کشور گام‌های بزرگی برداشته‌اند. دولت این کشور طی بیانیه‌ای در سال 2015، سی دستورالعمل ویژه را به منظور افزایش کارایی قوانین مرتبط با فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی ابلاغ کرد.

منبع:اقتصاد آنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: