April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۸۷۱۶
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس مسائل اقتصادی در کشور بیان کرد: زمانی که نرخ سپرده در مقایسه با نرخ تورم در کشور افزایش نمی‌یابد باعث می‌شود مردم سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و وارد بازار‌های موازی دیگر کنند.

به گزارش پول نیوز، نرخ ۱۵ درصدی سود بانکی با وجود تورم ۴۰ درصدی موجود در کشور همخوانی ندارد در چنین شرایطی سپرده گذاران با توجه به این موضوع سود ۱۵ درصدی منفی از سپرد‌های خود در بانک‌ها دریافت می‌کنند، یعنی ارزش پول آن‌ها روز به روز کاهش می‌یابد.

در این رابطه اسماعیل صابری کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز  عنوان کرد: نرخ سود سپرده‌ها باید حداقل معادل تورم باشد و بانک مرکزی تورم را بر مبنای سبدی از کالا‌های اساسی و سایر کالا‌های بادوام مورد استفاده مردم محاسبه می کند و رقم آن با آنچه که در جامعه وجود دارد تفاوت قابل توحهی دارد و سود بانکی هم در مقایسه با تورم رسمی تنظیم می‌شود.

وی معتقد است که نرخ سود سپرده پرداختی به مردم باید مساوی و یا بیشتر از نرخ تورم در کشور باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: نرخ سود بانکی جزء ابزار‌های سیاست پولی بانک مرکزی است و زمانی که نرخ سود بانکی افزایش و یا کاهش می‌یابد، باید همه‌ی جوانب مختلف در بخش‌های مختلف اقتصادی درنظر گرفته شود.

صابری عنوان کرد: زمانی که نرخ سود بانکی به دلیل افزایش نرخ تورم افزایش می‌باید، کار درستی نیست، زیرا زمانی نرخ سود سپرده افزایش می‌یابد که فاکتور‌های مهم اقتصادی هم مورد بررسی قرار گیرند.

وی ابراز کرد: در هماهنگی نرخ سود بانکی و تورم در کشور باید به گونه‌ای عمل شود که اعتبار مردم نسبت به سیستم بانکی جلب شده و از بخش‌های سوداگری، سفته بازی جلوگیری شود که مردم سرمایه خود را به بازار‌های غیر مولد وارد نکنند و سرمایه آن‌ها به سیستم بانکی وارد شود.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: زمانی که نرخ سود بانکی در کشور روبه افزایش باشد، تقاضا برای پول کاهش می‌یابد که سیاست‌های انقباضی صورت میگیرد که در زمان تورم، سیاست‌های انتباضی اتخاذ می‌شود.

صابری عنوان کرد: افزایش نرخ سود بانکی بر خلاف سیاست‌های انقباضی است و باید نرخ سود دریافتی کاهش یافته و نرخ سود پرداختی به مردم افزایش یابد که این نقدینگی وارد سیستم شود.

این کارشناس سیستم بانکی خاطر نشان کرد: زمانی که پمپاز پول در جامعه کاهش یابد، حجم نقدینقی در جامعه کاهش می‌یابد که در کنار آن نرخ تورم هم کنترل می‌شود.

 

گفتگو از سحر گلی زاده

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: