کد خبر: ۳۳۸۸۰۶
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
0
ثروتمندان دنیا مسئول تولید ۱۵ درصد از تولید گاز آلاینده دی اکسید کربن در جهان هستند در حالی که تنها یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند.

ثروتمندان دنیا مسئول تولید ۱۵ درصد از co۲ کل جهان هستند

 به گزارش پول نیوز  به نقل از راشا تودی، تحقیقات موسسه خیریه آکسفام و موسسه محیط زیست استکهلم نشان می دهد تولید دی اکسید کربن 60 درصد بین سالهای 1990 تا 2015 افزایش یافته است. این موسسات در گزارش خود ثروتمندان دنیا را مسئول تولید 15 درصد از تولید این گاز آلاینده در جهان می‌دانند در حالی که تنها یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند.



 این رقم بیش از دو برابر دی اکسید کربنی است که جمعیت فقیر دنیا تولید می کنند. فقرا 50 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. این مطالعات همچنین نشان می دهد 10 درصد از جمعیت دنیا که ثروت بیشتری دارند و شامل 630 میلیون نفر می‌شوند، مسئول تولید 52 درصد از گازهای آلاینده دنیا در این دوره بوده اند. این 10 درصد شامل افرادی می شوند که درآمدشان بالاتر از 35 هزار دلار در سال است و آن یک درصد، افراد دارای درآمد بالاتر از 100 هزار دلار در سال را در بر می‌گیرد.



این گزارش هشدار می دهد مصرف بیش از حد و اعتیاد ثروتمندان دنیا به حمل و نقل آلاینده ، استفاده از کربن در دنیا را بالا برده است. تیم گور، سرپرست تحقیقات موسسه آکسفام و نویسنده این گزارش می‌گوید:«مصرف بیش از حد ثروتمندان دنیا باعث بدتر شدن بحران جوی می‌شود ولی هزینه آن را جمعیت فقیر و جوانان پرداخت می کنند. نابرابری شدید در استفاده از کربن پیامد مستقیم رشد اقتصادی وابسته به کربن و نابرابر دولت‌ها طی دهه های متمادی است».


طبق این گزارش، با برداشته شدن تعطیلی های اعمال شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا، تولید کربن باز هم افزایش می یابد. اگر تولید گازهای آلاینده به صورت سالانه کاهش نداشته باشد، 10 درصد جمعیت ثروتمند دنیا آنقدر تولید کربن را افزایش می‌دهند تا دمای جو زمین 1.5 درجه بالا رود، حتی اگر سایر جمعیت جهان تولید کربن را به صفر برسانند.


گور گفت:«بهترین هدف ممکن و قابل توجیه برای تمام انسان ها داشتن یک زندگی پاک است ولی طبقه ثروتمند دنیا از کربن برای ثروتمند تر شدن استفاده می‌کنند».

در این گزارش آمده است:«حمل و نقل یکی از عوامل رشد تولید گازهای آلاینده است و ثروتمندان دنیا تمایل فزاینده‌ای به راندن خودروهای آلاینده مثل خودروهای شاسی بلند دارند و بیش از دیگران پرواز می کنند».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: