یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز بیان کرد:
کد خبر: ۳۳۸۸۹۸
۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
0
یک کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: با استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک، تعداد چک های برگشتی کاهش می یابد.

به گزارش پول نیوز، چک به عنوان مهمترین سند تجاری نقش مهمی در نظام اقتصادی هر کشور ایفا می کند. از قضا این سند تجاری پر استفاده در ایران هم مهمترین ابزار پرداخت محسوب می شود.
 
نقش چک در نظام اقتصادی ایران را می توان از میزان استفاده آن درک کرد. به طور سالانه حدود 40 الی 50 درصد پرداخت ها از طریق چک انجام می شود. البته چک کاغذی به دلیل هزینه بالا و ریسک ذاتی که در خود دارد همواره یکی از گزینه هایی بوده که برای حذف آن و جایگزین کردن آن با راهکارهای جدید تلاش های بسیاری شده است. بسیاری از کشورها در سال های اخیر تلاش کرده اند تا حضور پررنگ چک های کاغذی در اقتصاد را کمتر کنند.
 
بانک مرکزی در راستای توسعه خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) و با هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار از طریق ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان، وضعیت اعتباری صادرکننده چک صیادی با اخذ استعلام از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی قابل بهره برداری است.
 
در این رابطه اسماعیل صابری کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز عنوان کرد: استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، به کاهش چک‌های برگشتی کمک می‌کند.

وی افزود: این سامانه باعث شده است تا زمانی که کسی می‌خواهد چکی بدهد، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک و مراجعه به صفحه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند و اگر سابقه فرد چک دهنده قابل قبول نباشد، از گرفتن چک از آن فرد جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: با استفاده از استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک، چکی که به بازار لطمه می‌زند، وارد بازار نمی‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: