به گزارش پول نیوز، از سال گذشته خبرهایی حاکی از خداحافظی پراید با صنعت خودروسازی منتشر شد. اردیبهشت ماه امسال خبر آمد که خط تولید پراید متوقف شده است و پس از آن در مرداد ماه مراسم رسمی توقف خط تولید این خودروی مردمی برگزار شد.
اما چندی پیش خبری مبنی بر ادامه دار بودن خط تولید پراید در فضای مجازی منتشر شد. خبری که هم میتوانست امیدوار کننده و هم ناامید کننده باشد. از این دید میتوان گفت خبر امیدوار کننده است که این روزها با پایان خط تولید، شاهد افزایش قیمت نجومی این اتومبیل هستیم و باعث نگرانیهای زیادی نیز شده است.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه
خروج پراید از چرخه تولید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی تصمیم مهم، قابل توجه و ارزشمند بوده است، گفت: قطعا پراید دیگر در ایران جایگزینی ندارد، زیرا در شرایط فعلی اقتصادی کشور و تورم لجام گسیخته مواد اولیه و نهادههای تولید بعید است شرکتی بتواند یک خودرو با قیمت ۲۵۰۰ دلار تولید کند؛ حتی اگر قرار باشد در سطح تکنولوژی و کیفی پراید باشد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: به نظر میرسد که در سال جهش تولید، باید از سیاستمداران درخواست کنیم که به جای مبانی سیاسی که احتمالا روزانه میتواند عوض شود، در سیاستگذاری و فضاسازی برای صنعت و به خصوص صنعت خودرو، مبانی اقتصادی و فنی را به عنوان معیار قرار دهند و منافع بلندمدت مردم و کشور را به جای منافع کوتاه مدت و زودگذر در نظر بگیرند.
او در ادامه، ارزیابی کیفیت خودرو را امری کاملا کارشناسی و تخصصی توصیف کرد و گفت: کیفیت محصولات خودروسازان توسط سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و اعلام میشود؛ بنابراین اظهارنظرهای غیرمستند و بیپشتوانه از سوی هر کسی که اطلاعات فنی و مهندسی و صنعتی ندارد، شایسته به نظر نمیرسد.
کاکایی افزود: جالب است کسانی که برای حضور در رسانهها موضوع تکراری و نخ نمای پراید را دستاویز قرار میدادند، حالا نگران نبودن پراید در بازار شده و جای خالی آن را سوژه مصاحبه میکنند! در این میان خودروساز داخلی بلاتکلیف مانده است که این آقایان بالاخره پراید را میخواهند یا نمیخواهند!
اگرچه در سالهای اخیر، توقف خط تولید پراید یکی از تاکیدات اصلی کارشناسان صنعت خودرو بود، اما این توصیهها در شرایط عادی انجام میگرفت، از آنجا که در حال حاضر واردات
خودرو ممنوع شده توقف تولید کامل آن با، اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود. علیرغم اینکه کیفیت تیبا و ساینا تفاوت چندانی با پراید ندارد، اما قیمت آنها بیشتر است و این امر میتواند با توجه به کاهش توان مالی مردم، اقشار آسیب پذیر را از خرید خودروهای ارزان قیمت نیز محروم کند. از سوی دیگر احتمال نابسامانی بیشتر بازار خودرو دور از انتظار نخواهد بود.