کد خبر: ۳۳۹۴۵۶
۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
0
مستخدمین حسینی گفت: دولتمردان نمی‌خواهند متوجه شوند شاخص‌های موفق اقتصاد پسرفت داشته و دارد و نقدینگی افسار گسیخته بدون سرمنزل مشخص در حال افزایش است.
بی‌اعتنایی دولت به پسرفت شاخص‌های اقتصادی چه بود؟
به گزارش پول نیوز، استقبال مردم از بازار سهام طی ماه‌های گذشته در حالی تشدید شد که وابستگی اقتصاد به نوسانات ارزی، تاثیر چشمگیری بر رشد شاخص بورس گذاشته است.

در واقع مردم برای حفظ ارزش پول ملی در مقابل تورم، ترغیب به ورود در بازار‌های سرمایه‌ای شده‌اند و این رشد تورمی و تبعات حاصل از آن، چشم‌انداز تاریکی را برای اقتصاد کشور گوشزد می‌کند.

امروز کارشناسان اقتصادی بر این موضوع تاکید دارند که حمایت از اقتصاد کشور در سایه سیاست‌های تورمی ممکن نیست و هشدار می‌دهند که پول پاشی شدید و سیاست‌های غلطی همچون چند نرخی بودن ارز و تبعیت از سیاست پوپولیستی و فساد در بخش‌های مختلف همراه با برخی اختلافات درونی و تداوم فشار‌های بین‌المللی، کشور را به سمت و سوی اقتصادی کاملا ناکارا و ورشکسته سوق می‌دهد و ایران در مسیر اقتصاد ونزوئلایی قرار می‌دهد.

زنگ خطر اقتصاد نواخته شده

هر چند این روز‌ها بازار سرمایه قصد ادامه روند صعودی را دارد و تمام تلاش دولت برای حفظ این بازار است، اما باید پذیرفت که بورس تنها مولفه شاخص اقتصاد محسوب نمی‌شود و سایر مولفه‌ها امروز درگیر سیاست‌های اشتباه است.

در همین رابطه حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد کشور در شرایط فعلی یکی از بدترین رفتار‌های اقتصادی را تجربه می‌کند؛ دولت ثبات نقدینگی را در سال‌های اخیر رها کرده و با افزایش همین نقدینگی تورم را به وجود آورده است و سعی دارد در قالب تورم، بدهی‌های خود را تسویه کند؛ متاسفانه این اتفاق در سال آخر دولت نیز در حال وقوع است و به این موضوع افتخار هم می‌کنند!

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: تمام شاخص‌های اقتصادی موثر مانند سرمایه گذاری، پس انداز، درآمد سرانه، رشد تولید و تمام شاخص‌های موفق اقتصادی نشان از پسرفت دارد، اما دولتمردان نمی‌خواهند متوجه شوند.

به گفته مستخدمین حسینی، بار‌ها تاکید شده است که رشد نقدینگی اگر به تولید منجر شود، منفی محاسبه نمی‌شود بلکه افزایش نقدینگی مثبت اطلاق خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ما به دنبال این نیستیم که چرا نقدینگی رشد پیدا کرده است گفت: کشور‌های دیگر به دنبال رشد نقدینگی هستند و تمام پژوهشکده‌ها و اقتصاددانان این کشور‌ها به دنبال راهی برای افزایش نقدینگی‌اند چرا که مطمئن هستند خلق پول تنها در تولید و خدمات مستقر می‌شود که دارای ارزش افزوده بالایی هستند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: متاسفانه نقدینگی ایجاد شده در کشورما با توجه به کسری بودجه دولت و بعد رها بودن بانک‌ها به دلیل خلق پول و عدم نظارت افزایش می‌یابد، در واقع این نقدینگی نوعی نقدینگی افسار گسیخته بدون سرمنزل مشخص است.

نقدینگی به تولید نرسیده و در بازار‌های موازی سرمایه گذاری شده است

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر تیم اقتصادی دولت هم اعلام کند که افزایش نقدینگی نداریم، اما رقم و آمار‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ گواه آن نیز این است که نقدینگی به تولید نرسیده و در بازار‌های موازی سرمایه گذاری شده است.

مستخدمین حسینی افزود: تولید در سال گذشته منفی ۷ درصد را با نفت تجربه کرد، حالا مسئولان باز هم تاکید کنند در سال گذشته تولید رشد داشته است! خوب کاملا مشخص است که وضعیت تولید بسیار نابسامان بوده و دلیل اصلی آن هم نبود سرمایه در گردش است.

وی تصریح کرد: حتی آمار وضعیت تولید در سه ماهه ابتدای سال جاری همان روند سال گذشته را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حالا طبق آمار ارائه شده اقتصاد کشور منفی شده یعنی تولید کاهش یافته و پول در مسیر غلط سرمایه گذاری شده است. نقدینگی نه‌تنها به تولید نرفته بلکه از تولیدی که در سال‌های پیش صورت می‌گرفته کاسته است.

به گفته مستخدمین حسینی، کمترین آسیب این مسئله کاهش کمیت و کیفیت در تولید بوده است، اشکال اصلی در این است که دولت با خلق پول سعی کرده با شکل گیری تورم بدهی‌های خود را در سال آخر کاهش دهد. این بخشی از مهمترین اقدامات دولت است و اینکه در جامعه بین مردم چه می‌گذرد خیلی مهم نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات مهمی که در مسئولان اقتصادی ما دیده می‌شود این است که عملکرد خود را در نهایت پیروزی و موفقیت می‌بینند؛ این بیماری است که به اقتصاد کشور وارد شده و اکثر مسئولان کشور را مبتلا کرده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: