رئیس هیئت موسس کانون صرافان تشریح کرد:
کد خبر: ۳۳۹۶۲۶
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
رئیس هیئت موسس کانون صرافان مهمترین دلیل افزایش نرخ ارز و دلار را تفاوت نرخ تورم و و بیکاری در ایران و کشور‌های حوزه دلار عنوان کرد و گفت: جو روانی حاصل از عملکرد غلط مسئولین اقتصادی کشور نیز بر این وضعیت دامن می‌زند.

تولیدی//// منتشر نشود/// تایید شود///

علی اصغر سمیعی زفرقندی رئیس هیئت موسس کانون صرافان با اشاره بر جو روانی حاصل از بی اعتماد شدن مردم نسبت به ساختار‌های اقتصادی کشور به خبرنگار پول نیوز گفت: وجود رانت و فساد مردم را نسبت به سیستم اقتصادی کشور بی اعتماد می‌کند. وقتی بانک‌ها سپرده گذاری‌های ارزی مردم را به موقع پس نمی‌دهند و آن‌ها را وادار می‌کنند تا معادل ریالی سپرده آن هم با نرخ‌های دستوری و دولتی را بگیرند، اعتماد کم می‌شود.


وی اظهار کرد: یک دلیل دیگر هم همان چند نرخی بودن ارز و ارزان فروشی‌های بی مورد و ایجاد رانت و فساد است.


سمیعی زفرقندی افزایش حجم نقدینگی در کشور را دیگر علت افزایش نرخ ارز عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه حجم نقدینگی ظرف دو سال اخیر به شدت بالا رفت. زمانی که با حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی در سال جاری روبرو هستیم قطعا این امر باید اثر خود را نشان دهد.


وی اضافه کرد: متوسط نرخ تورم در ۴۱ سال گذشته حدود ۲۱ درصد بوده و به طور متوسط سالیانه حدود ۲۵ درصد هم افزایش رشد نقدینگی داشتیم، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به ویژه دو سال گذشته این نرخ‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بوده اند. به این خاطر است که ارزش پول ملی کم می‌شود و قیمت‌ها هم بالا می‌رود.


رئیس هیئت موسس کانون صرافان درباره برخی اظهارات مبنی بر افزایش قیمت ارز در صرافی‌های بانکی به تبع افزایش قیمت در بازار بیان کرد: در واقع هر چه تفاوت قیمت در بازار آزاد و نرخ‌های تزریقی کمتر باشد، بیشتر به نفع اقتصاد کشور است چرا که تفاوت قیمتی بین بازار و صرافی‌های بانکی باعث ایجاد نوعی رانت و فساد و همچنین ایجاد صف مقابل صرافی‌ها از سوی دلالان می‌شود.


به گفته سمیعی زفرقندی، حتی اگر قیمت‌های رسمی اندکی بالاتر از قیمت‌های بازار آزاد بوده و فاصله بین خرید و فروش رسمی فاصله‌ای معنا دار‌تر باشد، بهتر است.

 

بیشتر بخوانید: 

 

♦دولت در شرایط جنگ اقتصادی باید از تمام ابزارهای خود استفاده کند

 

♦چرا بانک‌ها به سمت دیجیتال شدن قدم بر نمی‌دارند؟


وی تاکید کرد: در این شرایط است که بازار به صورت ازاد اداره می‌شود، به شرطی که صرافی‌های مجاز، آزادانه خرید و فروش و بانک‌ها و صرافی‌های بانکی نیز با اختلاف قیمت بیشتر بازار را اداره کنند؛ نه اینکه خودشان دنبال بازار بدوند.


سمیعی زفرقندی درباره شرایط بازار ارز در سال آینده و پیش بینی خود برای این بازار نیز گفت: بر اساس تفاوت نرخ تورم و بهره به نظر می‌رسد که نرخ کنونی قدری حباب داشته باشد. امیدواریم این حباب کمی در طول ماه‌های آینده تخلیه شود و سال آینده را با قیمتی زیر ۳۰ هزار تومان برای دلار آغاز به کار کنیم.


وی با بیان اینکه امیدوارم با کم شدن نرخ تورم و نرخ بهره و نرخ بیکاری قیمت‌ها ثبات بیشتری پیدا کند، تصریح کرد: اگر دولت و شرکت‌های نیمه دولتی مقداری از ملک‌ها و زمین‌های مازاد خود را به بازار عرضه کنند، شاید بتوانند مقداری از حجم نقدینگی را جذب و در کنترل بازار کمک کنند.


رئیس هیئت موسس کانون صرافان خاطر نشان کرد: کار دیگری که اگر توسط دولت انجام شود، به نظرم بسیار مفید است اینکه اقدامات جدی تری در باره هدفمند سازی یارانه‌ها انجام دهد. به طور مثال یارانه‌های غیرهدفمند برای حامل‌های انرژی را حذف کند.


وی عنوان کرد: به طور کلی اگر بخواهیم قدری منصفانه‌تر راجع به عملکرد مسئولین اقتصادی کشور قضاوت کنیم، عواملی همچون تحریم‌های ظالمانه و بیماری واگیر دار و عجیب کرونا را هم نباید نادیده بگیریم.

 

 

گفتگو از سحر گلی زاده

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: