April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
شیرازیان در گفتگو با پول نیوز مطرح کرد:
کد خبر: ۳۳۹۷۸۳
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
مدیر سامانه جامع تجارت وزارت صنعت گفت: مزیت اصلی برای مردم کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و حذف واسطه گری به نوعی(دلالی) است که قیمت ها به قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد و برای مدیران ایجاد شفافیت و افزایش اشراف بر زنجیره تامین آن کالا شود.

محمد شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت وزارت صنعت در گفتگو با پول نیوز با توجه به فساد و قاچاق در بخش کالا، سامانه جامع اطلاعات و تامین و توزیع کالا چه مزایایی دارد و چه کمکی در مقابله با فساد و قاچاق می کند، گفت: یکی از اصلی‌ترین راههای نجات کشور شفافیت است. و شفافیت راهی جز راه اندازی سامانه ندارد، سامانه تجارت بنا به بند الف ماده 6 قانون مبارزه با کالاهای وارداتی مصوب سال ۹۲ از سال ۹۵ کار خود را آغاز کرده است.

شیرازیان افزود: کلیه فرآیندهای تجارت خارجی از طریق بازرگانان و فرآیندهای داخلی از طریق فعالین اقتصادی در این سامانه جهت کمک به مبارزه با فساد ثبت می شود.

مدیر سامانه جامع تجارت وزارت صنعت اظهار داشت: هدف اول، شفافیت است زمانی که ایجاد شود مفاسد اقتصادی یا جنبه تسهیلی می تواند داشته باشد و مدیران و فعالین اقتصادی می توانند از این اطلاعات در تصمیم گیری ها استفاده کنند. و همچنین ملاک و معیار اطلاعاتی است که از طریق این عملیات در سامانه کشوری درج می شود.

شیرازیان بیان کرد: سامانه جامع تجاری درگاه یکپارچه فعالین اقتصادی است. و به اعضای هر فعال اقتصادی در هر گروه کارایی، در حوزه تجارت داخلی ما ذی نفع های متعددی داریم و بخش رهگیری کالا یک بحث فراگیر است.

مدیر سامانه جامع تجارت وزارت صنعت عنوان کرد: بخشی از کالاها متولی خاص دارند مانند کالاهای سلامت محور که در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مدیریت می شوند مانند نهاده‌های دامی در وزارت جهاد کشاورزی موضوعی مثل تایر سنگین تعاملی بین وزارت صنعت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور می باشد. قسمت عرضه برای این کالا اجرایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: مزیت اصلی برای مردم کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و حذف واسطه گری به نوعی(دلالی) است که قیمت ها به قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد و برای مدیران ایجاد شفافیت و افزایش اشراف بر زنجیره تامین آن کالا شود. کالایی که با نرخ ارز ترجیحی یا نیما وارد می شود ارز یارانه ای دریافت می کند.

وی ادامه داد: از تسهیلات داخل کشور استفاده می کنند کالایی که بارز 4200 وارد کشور می شود مبنای قیمت گذاری باید ارز 4200 باشد زمانی که افزایش پیدا می کند دلیلی ندارد که آن کالا افزایش قیمتی داشته باشد. تنها راه مدیریت این قیمت و نظارت بر این قیمت باید مصرف کننده حقیقی باشد دوم کالایی که مورد نیاز است در یک زنجیره شفاف به دست مصرف کننده برسد و اطلاعات توسط فعالین اقتصادی تجاری باید ثبت شود و برای ثبت هم نیازمند آموزش و انگیزه می باشد.

مدیر سامانه جامع تجارت وزارت صنعت افزود: از لحاظ قانونی تنها راه مدیریت این قیمت‌ها، نظارت بر قیمت مصرف کننده است.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور گفت: که در بحث انگیزشی تاکنون جنبه تزئینی داشته ایم و تصمیم گرفته شده است که جنبه تشویقی داشته باشد.و صادرکنندگانی که از ارزش افزوده استفاده کنند این فعالین تجاری بتوانند اطلاعات خود را ثبت کنند و کالا با قیمت مناسب به دستشان برسد.

وی افزود: رصد و رهگیری یک پروژه زمانبر و ناضر بر گروه کالایی، در گلوگاه تلفنی تعداد مصرف کننده شفاف است کالایی مثل تایر سنگین مصرف کننده آن یگان ناوگان سنگین هستند که شناسایی شده و زنجیره شفاف می شود به ازای کالاهای دیگر نیز باید گلوگاه هایی ایجاد شود تا انگیزه بوجود آورد و کالا به دست مصرف کننده حقیقی برسد واینگونه دیگر شاهد دلالی و.. نخواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: