April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۹۷۸۵
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
0
برخی معامله گران تصور می‌کنند تقاضا‌های دیروز نوید برای بورس است که روز چهارشنبه برای سومین بار سبز بسته شود، اما برخی می‌گویند فرصت پیش آمده می‌تواند زمینه فشار عرضه در امروز باشد.
پیچ خطرناک بورس در مسیر صعود
به گزارش پول نیوز، روز سه‌شنبه روز تحولات مهم در بازار بورس بود. شاخص کل به کانال ۱.۵ میلیونی برگشت و مهم‌تر از آن شاخص هم‌وزن ۱.۳۵ درصد رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در ۱۷ روز کاری گذشته است. ارزش معاملات بورس تهران نیز نسبت به روز گذشته ۲۱ درصد رشد کرد.

اتفاق دیگر در جابجایی صف‌های خرید و فروش بود روز سه شنبه پس از ۳۸ روز ارزش صف‌های خرید از صف‌های فروش بیشتر شد. ارزش صف‌های خرید بازار در روز گذشته ۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۴۳ درصد افزایش داشت. ارزش صف‌های فروش بازار نیز هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است. رکورد مهم دیگر بازار مثبت شدن خالص پول حقیقی وارد شده به بازار بود. پس از مدت‌ها ورود پول حقیقی به بورس بیش از خروج آن بود.

تحلیل بنیادی بازار سهام از دو دیدگاه

بازار سهام در هفته پیش رو چهره عوض کرده است پیش از این سهام داران بر خرید سهام شرکت‌های صادراتی تاکید داشتند دلیل چنین تاکیدی احتمال افزایش نرخ ارز در آینده و بالا رفتن درامد‌های این شرکت‌ها بود. اما در دو روز اخیر ورق برگشته است به طوری که اقبال به سهام شرکت‌های غیر صادارتی بیشتر شده است. تولیدات این شرکت‌ها بیشتر معطوف به بازار داخل است و سهمی از صادارت و درآمد ارزی ندارند.

گل سر سبد شرکت‌هایی که شاخص کل را بر دوش گرفته اند و به بالا می‌کشند گروه‌های غیرصادراتی مانند خودرویی‌ها و سیمانی‌ها است. شرکت‌های کوچک و متوسط نیز با اقبال روبرو شده است.

تحلیل گرانی که به روند‌ها توجه دارند اعتقاد دارند رشد‌های این چنینی نمی‌تواند نمادی از ترسیم جهت بازار باشد. خصوصا که بسیاری از شرکت‌های داخلی با مشکل تامین مواد اولیه و تولید متناسب با ظرفیت روبرو هستند. از این نگاه اتفاقات اخیر بورس هنوز یک روند نشده است و هر آن امکان دارد بورس به سوی دیگری چرخش کند.

از دید این گروه مثبت شدن چنین گروه‌هایی محصول بازار گردانی و احتمال اخباری است که اثر آنی دارد و وقتی اثر خبر از بین برود سهام این شرکت‌ها وارد فاز تعدیل می‌شود.

شاهد این گروه وضعیت شرکت‌های صادارت محور است، این شرکت تا چند روز قبل به عنوان سهام با پشتوانه بنیادی معرفی می‌شدند، اما در دو روز اخیر سهام شرکت‌های بزرگ صادراتی با صف فروش و خروج پول حقیقی مواجه شده‌اند. شرکت‌هایی مثل فولاد و فملی که گزارش‌های ماهانه شهریورماه و گزارش ۶ ماهه ابتدایی سال نشان از افزایش فروش و درآمد دارد در معاملات روز سه‌شنبه پس از نماد قنیشا (قند نیشابور)، بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. از طرف دیگر بانکی‌ها، خودرویی‌ها و سیمانی‌ها با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند.

در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند در بلندمدت ارزش بازار سهام شرکت‌ها به ارزش ذاتی آن‌ها نزدیک می‌شود، در نتیجه قیمت سهام شرکت‌های بزرگ صادراتی به شکلی تعدیل خواهند شد که شاخص کل را به سمت بالا هدایت خواهد کرد. آن‌ها رشد سهام کوچک و متوسط در کنار سهام بزرگ غیر صادارتی را به دلیل تعدیل‌های شدید در دو ماه اخیر می‌دانند و تاکید با رفع ابهامات از فضای ارزی سهام صادارتی نیز به روند صعودی بازخواهند گشت. این گروه ریشه اقبال به سهم‌هایی را که تابع هدفشان بازار داخل است تعدیل‌های دو ماه گذشته و بازارگردانی حرفه‌ای عنوان می‌کنند.

پیش بینی بورس امروز

گروهی از معامله‌گران معتقدند ناکامی معامله گران ارزی و سکه در کانال شکنی مجددا نگاه‌ها را به سمت بورس جلب می‌کند و نقدینگی مثل دیروز امروز هم وارد سهام می‌شود. از این دید اگر شاخص بورس ۳ روز پیاپی رشد کند روند نزولی آن به پایان می‌رسد و بازار به سمت بالا تغییر جهت می‌دهد. قرینه شدن این روز با سنت چهارشنبه‌های سبز آنان را امیدوار به تغییر روند نزولی کرده است که از دو ماه پیش آغاز شده است.

اما گروه دیگر اعتقاد دارند مجموعه عوامل حاکم بر فضای اقتصاد ایران و متغیر‌های بیرونی اثر گذار بر آن در کنار جو حاکم بر بازار سرمایه موجب می‌شود بازار در مسیر صعود به یکباره با موج‌های فروش روبرو شود. این اتفاق امروز هم می‌تواند تکرار شود به خصوص که فضای ارزی کشور مبهم شده و این ابهام می‌تواند سیگنالی به بورس باشد. این دسته از معامله گران اعتقاد دارند وقتی نوسان بازار ارز در محدوده‌ای خاص جریان دارد یعنی بازار‌ها برای پیشروی با ریسک روبرو هستند خواه ناخواه ریسکی که مانع پیشروی ارز شده می‌تواند مقابل بازار سهام نیز قرار بگیرد. از این دید بورس در مسیر صعود پیچ خطرناکی دارد، پیچی که موجب می‌شود سهامداران کمین کرده به محض رسیدن به سود به سوی در خروج هجوم آورند و عطش بازار برای صعود را رفع کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: