کد خبر: ۳۳۹۹۷۸
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
0
آن چه که سبب شد تا زیان سازی هپکو 29 درصد کاهش یابد، شناسایی درآمد سرمایه گذاری‌ها و همچنین کمک بلاعوض دولت بود.

به گزارش پول نیوز، شرکت هپکو اراک صورت‌های مالی دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند سال ۹۸ را منتشر کرد و خبر از شناسایی ۱۲۴۳ میلیارد ريال زیان خالص دارد که به ازای هر سهم ۵۹ ريال می‌شود؛ این در حالی است که در سال ۹۷ زیان ۱۷۵۰ میلیارد ريالی معادل ۷۵۰ ريال به ازای هر سهم متحمل شده بود.

این شرکت طی این سال توانست ۱۰ دستگاه بیش از میزان سال قبل از محصولات خود به فروش برساند و درآمدهای عملیاتی خود را از ۵۲۴ میلیارد ريال به ۵۸۹ میلیارد ريال افزایش دهد اما؛ افزایش هزینه‌های عملیاتی سبب شد تا زیان خالص با رشد ۳۵ درصدی همراه شود.

شرکت هپکو اراک در سال ۹۰ به دلیل افزایش مشکلات، تداوم تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های خارجی طرف قرارداد، نتوانست مجموعه کاملی از همه تولیدات و سبد کالاهای مورد ناز بازار را به صورت یکپارچه تولید کند و با کاهش ۴۹ درصدی فروش مواجه شد.

در سال ۹۱ به دلیل تغییرات به وجود آمده در مدیریت شرکت عملیات تولید و فروش به شرکت هپکو اراک واگذار گردید و تنها موجودی پایان اسل ۹۰ در اختیار شرکت هپکو تهران جهت فروش قرار گرفت که توانست به فروش ۵۹۵ میلیارد ريالی دست یابد و در سال ۹۲ نیز در ادامه فروش باقیمانده موجودی انبار مبلغ ۱۹۱ میلیارد ريال آن به فروش رسید.

در سال ۹۴ مبلغ ۲۹ میلیارد ريال فروش انجام شد که نهایتا منجر به ۱۰۵۸ میلیارد ريال زیان خالص در پایان سال شد و سرانجام در سال ۹۵ سازمان خصوصی سازی سهام عمده شرکت از واگن سازی کوثر به هیدرواطلس منتقل شد. در مهر ماه سال ۹۸ برابر با ۵۹ درصد از سهام شرکت به سازمان خصوصی سازی احاله شد.

آن چه که سبب شد تا زیان سازی هپکو ۲۹ درصد کاهش یابد، شناسایی ۲۱۴ میلیارد ريال درآمد سرمایه گذاری‌ها و همچنین ثبت ۳۵۵ میلیارد ريال کمک بلاعوض دولت بود. به این ترتیب، زیان انباشته به ۸۹۵۳ میلیارد ريال رسید.

در سال اخیر برای آن که این شرکت از بحران خارج شود ضمن این که مجددا مالکیت آن به سازمان خصوصی سازی رسید، تسهیلات اخذ شده از تعدادی بانک‌ها استمهال شد. در کنار آن، تسهیلات ۲۰۰ میلیارد ريالی از بانک ملی دریافت شد و دولت برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را مجاب کرد محصولات مورد نیاز خود را از هپکو خریداری کنند.

در حالی که این شرکت در این سال هیات مدیره مشخصی نداشت تا پیگیر امور باشد، مشکلات کمبود نقدینگی و تحریم‌ها مانعی بر سر راه خرید قطعات خارجی و داخلی بود. علاوه بر این، رکود پروژه‌های عمرانی و واردات ماشین آلات بازار این شرکت را بیش از پیش راکد کرد.

این مورد را هم باید عنوان کرد که پروژه ۱۰ هزار تنی معدن مس طارم از تیر ماه سال جاری کار خود را آغاز کرده که درآمدزایی نسبتا خوبی برای هپکو خواهد داشت که مالک ۲۵ درصد آن است.

سهامداران «تپکو» توجه داشته باشند که این شرکت در ۲۳ مهر ماه به استقبال برگزاری مجمع عموی عادی سالیانه می‌رود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: