April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۰۰۲۹
۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
0
کارشناس سیستم بانکی عنوان کرد: نقدینگی باید متناسب با سطح فعالیت واقعی اقتصاد ایجاد شود و اگر بیشتر از نیاز اقتصاد باشد، آثار تورمی خواهد داشت
تولیدی/// منتشر نشود/// ایجاد نقدینگی متناسب با سطح فعالیت واقعی اقتصاد/ بانک مرکزی به وظایف خود عمل کند
به گزارش پول نیوز، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته که به منظور جلوگیری از رشد یکباره نرخ ارز و همچنین حفظ ارزش پول ملی، باید کانال‌هایی به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید ایجاد کنیم؛ بنابراین بانک مرکزی باید برخی از کار‌ها مانند به وجود آوردن زمینه تسهیل صادرات و برگشت ارز که در دست انجام است را سریع‌تر عملیاتی کند. برای تامین مواد اولیه خطوط تولیدی نیاز است تا ارز اختصاص داده شود، زیرا چنانچه مواد اولیه وارد نشود، صادرات هم وجود نخواهد داشت.

اما این سوال مطرح می‌شود که این راهکار در شرایط فعلی اقتصاد چقدر پاسخگو است و وظیفه بانک مرکزی و سیستم بانکی برای ایجاد این کانال چیست؟

در همین رابطه کامران ندری کارشناس سیستم بانکی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: نقدینگی از طریق وام و تسهیلاتی که بانک‌ها اعطا می‌کنند، ایجاد می‌شود که این وام و تسهیلات بانک‌ها به تولیدکنندگان می‌رسد که این نقدینگی در جهت کمک به تولید ایجاد شده و مستقیم وارد چرخه تولید می‌شود.

وی افزود: زمانی که تولید کننده تسهیلات را دریافت می‌کند، با خرج این نقدینگی، پول به فروشنده و نیروی کار می‌رسد و این نقدینگی در اقتصاد در چرخش است.
 
 

بشتر بخوانید:

 

♦با کنترل نقدینگی، نرخ تورم کاهش می‌یابد

♦دلایل نوسانات نرخ دلار

♦بار اصلی تامین مالی شرکت‌ها به دوش سیستم بانکی است


این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نقدینگی باید متناسب با سطح فعالیت‌های واقعی اقتصاد ایجاد شود و اگر بیشتر از آن چیزی که اقتصاد واقعی نیاز دارد، به وجود آید، آثار تورمی دارد.

ندری خاطر نشان کرد: اگر نقدینگی بیش از رشد اقتصادی در کشور باشد، موجب تورم می‌شود و هدایت آن به سمت تولید، امکان پذیر نخواهد بود. تنها راهی که می‌توان از آن آستفاده کرد و از رشد نقدینگی جلوگیری کرد، این است که آن را محدود کرد و از رشد نقدینگی جلوگیری کرد.

وی مطرح کرد: تنها راهی که می‌توان با آن نقدینگی را کنترل کرد این است که سیاست انقباضی اعمال شود. سیاست انقباضی یعنی پایین آوردن رشد نقدینگی تا رقمی که سیاست گذار پولی توانایی آن را دارد.

ندری بیان کرد: بانک مرکزی دو وظیفه اصلی دارد یکی آنکه نقدیکی را مدیریت کند که رشد نقدینگی متناسب با شرایط اقتصادی باشد و بعد از آن نرخ تورم را کنترل کند.
 

 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: