کد خبر: ۳۴۰۱۲۸
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
0
تخصیص کد PRX یکی از مشکلات اصلی سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس محسوب می شود.
طولانی بودن روند تخصیص کد PRX یکی از مشکلات
به گزارش پول نیوز، ۲ روش کلی سرمایه گذاری در بورس عبارتند از روش مستقیم و روش غیرمستقیم. روش غیرمستقیم برای عمق بخشی بازار سرمایه و ماندگاری پول در بازار سرمایه روش بهتری است و توصیه بزرگان بازار سرمایه ورود مردم به بورس به شکل غیرمستقیم و از طریق سبدگردانی‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری می‌باشد. اما با وجود اینکه دولت مردم را به سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس تشویق می‌کند در عمل مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد که یکی از آن‌ها نحوه تخصیص کد سبد بورسی یا کد PRX می‌باشد. در ادامه به بررسی مشکلاتی که در راه سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از طریق سبدگردان‌ها وجود دارد می‌پردازیم.


کد prx چیست؟


همان طور که گفتیم یکی از مشکلات مردم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس از طریق سبدگردان‌ها روند اخذ کد سبد بورسی یا کد prx می‌باشد. اما کد بورسی prx چیست؟ کد معاملاتی سبد بورسی که به اختصار به آن کد prx گفته می‌شود کدی است که برای تمام افرادی که دارای سبد بورسی در یک شرکت سبدگردان هستند توسط سازمان بورس صادر می‌شود. سازمان بورس برای همه قرارداد‌های سبدگردانی یک کد اختصاصی صادر می‌کند که با حروف PRX آغاز می‌شود. تمام کد‌هایی که با PRX آغاز می‌شوند، نشانگر یک قرارداد سبدگردانی هستند که دارایی‌های آن به سرمایه‌گذار تعلق داشته و مدیریت آن توسط سبدگردان انجام می‌شود.


برتری کد prx نسبت به کد بورسی


کد prx کد سرمایه گذاری بلند مدت در بورس است. کد prx در واقع کد معاملاتی سبد سرمایه گذاری اختصاصی می‌باشد. در صورتی که کد prx جایگزین کد بورسی شود و همه مردم به شکل غیرمستقیم وارد بورس شوند می‌توان از مزایای زیر برخوردار شد:

کد prx مهمترین ابزار ماندگاری پول در بازار سرمایه است، وقتی ورود به بورس از طریق سبدگردان‌ها انجام شود باعث می‌شود بازار سرمایه از رفتار‌های هیجانی سهامداران به دور باشد. سهامداران تازه وارد بلافاصله بعد از انتشار اخبار و شایعات منفی پیرامون یک سهم اقدام به فروش کرده و صف‌های فروش سنگین تشکیل می‌دهند و یا برعکس با شنیدن اخبار و یا شایعات مثبت پیرامون یک سهم اقدام به تشکیل صف‌های خرید می‌کنند و با این اقدامات عجولانه خود به اعتبار بازار سرمایه خدشه وارد می‌کنند. در مقابل سبد‌های سرمایه گذاری معمولا دید بلند مدت دارند و ماندگاری پول در بازار سرمایه را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از مزیت‌های کد سبد بورسی یا کد prx این است که اگر این کد‌ها جایگزین کد‌های مستقیم بورسی شوند یا به عبارتی ورود غیرمستقیم به بورس جایگزین ورود مستقیم به بورس شود بساط سایت‌های مجازی و سیگنال دهی، سبدگردانی‌های غیر رسمی و شایعه پراکنان فعالیت‌های غیر رسمی کارگزاری‌ها برچیده می‌شود.

کد سبدگردانی مشتری در بورس راه حل اصلی ساماندهی بازار سرمایه است و دولت باید در این زمینه اقدامات مقتضی را انجام دهد.


مشکلات مردم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس


طولانی بودن پروسه دریافت کد prx یکی از مشکلات مردم در ورود غیرمستقیم به بورس است. علیرغم اینکه ورود مستقیم به بورس از طریق کد بورسی آنلاین نیاز به آموزش و مهارت دارد و برای اختصاص کد بورسی به افراد باید جوانب مختلفی در نظر گرفته می‌شود دیده می‌شود که دریافت کد بورسی بلافاصله انجام می‌شود در صورتی که مردم برای دریافت کد prx مجبورند گاهی تا یک هفته صبر کنند. در صورتی که کد معاملاتی سبد بورسی روش مطمئن تری است و باید اختصاص آن سریعتر انجام شود. دولت برای حمایت از ورود غیرمستقیم مردم به بورس باید روند تخصیص کد سبد بورسی را تسهیل نماید.

مردم برای سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق سبدگردان‌ها مجبور به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون تومان به حساب یک سبدگردان هستند تا کد سبد بورسی برای آن‌ها صادر شود در صورتی که در ورود مستقیم به بورس می‌توان با پرداخت ۱۰ هزار تومان اقدام به دریافت کد بورسی نمود و روند تخصیص ساده کد بورسی باعث شده است نهادینه کردن کد سبد بورسی با تاخیر بیفتد.

دولت همیشه اذعان به ضرورت سرمایه گذاری حرفه‌ای در بازار سرمایه دارد، ولی ولی عملا سیاست‌ها و ساختار‌های بازار سرمایه به نفع سرمایه گذاران مستقیم است.

یکی از کم کاری‌ها در این زمینه این است که آمار مربوط به کد‌های PRX اعلام نمی‌شود. به نظر می‌رسد این کم کاری ناشی از لابی گری کارگزاری هاست و منافع کارگزاران به منافع سرمایه گذاران ارجحیت دارد.

فرهنگ سرمایه گذاری از طریق افراد آشنا به بورس در کشور ما نهادینه نشده است و اکثریت مردم آشنایی کافی با مراجع ورود غیرمستقیم به بورس را ندارند. در حالی که در اکثر نقاط دنیا جریان برعکس است و کمتر کسی اقدام به ورود مستقیم به بورس می‌کند.


چرا سرمایه گذاری غیرمستقیم بهتر است؟


سرمایه گذاری در بورس به روش مستقیم برای افرادی مناسب است که وقت کافی و دانش و تخصص بورسی دارند. در حال حاضر بیشتر افرادی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند افراد تازه وارد به بورس هستند که تنها بر اساس شنیده‌ها و توصیه اطرافیان به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند و هم باعث متضرر شدن خود می‌شوند و هم پایداری بازار بورس را به خطر می‌اندازند. برای سرمایه گذاری غیرمستقیم بهتر است از طریق یک سبدگردان معتبر اقدام کنید. برتری ورود به بورس از طریق سبدگردان‌ها به شرح زیر است:

شرکت‌های سبدگردان سبد‌های متنوعی دارند که افق زمانی آن‌ها ۱ تا ۱۵ ساله است. پرتفوی برخی سبد‌ها شامل اوراق یا سرمایه گذاری روی حوزه طلا و سکه و یا حتی معاملات بازار آتی زعفران و… در بورس کالا است. چنانچه شخصی بخواهد به روش مستقیم سهام خود در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار دهد کاری زمان بر و پیچیده است در صورتی که شرکت‌های سبدگردان این کار را توسط کارشناسان خبره بورس به راحتی انجام می‌دهند.

سرمایه گذاری در سبدگردان‌ها دیدگاه بلند مدت سرمایه گذاری را تقویت می‌کند.

سرمایه گذاری از طریق سبدگردان‌ها باعث می‌شود نقش تحلیل در بورس پررنگ‌تر شده و رفتار‌های هیجانی جای خود را به خرید و فروش‌های حساب شده‌تر بدهند.

سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق سبدگردان‌ها ریسک سرمایه گذاری برای سهامداران را کاهش می‌دهد.

یکی از مزایای فوق العاده استفاده از سبدگردان برای سرمایه گذاری این است که حجم معاملات هسته را کاهش می‌دهد. اکثر معاملات بورس و فرابورس توسط سهامداران خرد و با مبالغ پایین انجام می‌شود. در صورتی که اگر دارایی‌های این افراد توسط سبدگردان‌ها مدیریت شود مقدار قابل توجهی از بار معاملاتی هسته کم خواهد شد. یکی از پیشنهاد‌هایی که در این زمینه مطرح شده فعال کردن ددد خرید و ددد فروش برای سبدگردان‌ها می‌باشد.

سود شرکت‌های سبدگردان در گرو سود شماست به این صورت که در سبد بخش عمده‌ای از حق مدیریت سبد از سود ایجاد شده برای سبد برداشت می‌شود.


جمع بندی:


ثبت نام در سبدگردانی‌ها و از طریق به نفع مردم و بازار سرمایه است. مردم با سرمایه گذاری در سبدگردان‌ها می‌توانند به افراد متخصص در بورس که مدیریت دارایی‌های آن‌ها در سبدگردان هارا به عهده می‌گیرند اعتماد کنند و به یک سود مطمئن‌تر برسند. اما علیرغم اینکه دولت مردم را به ورود غیرمستقیم به بورس از طریق نهاد‌های سرمایه گذاری مانند سبدگردان‌ها تشویق می‌کند، اما در عمل مشکلات بسیاری برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره شد.

طبق تازه‌ترین خبر‌ها سعید اسلامی بیگدلی دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران از راه‌اندازی سامانه جدید صدور کد‌های سبدگردانی خبر داد. مزیت راه اندازی این سامانه جدید این است که زمان صدور کد prx کاهش می‌یابد. سامانه جدید صدور کد‌های PRX با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی راه‌اندازی خواهد شد و زمان صدور کد‌های سبدگردانی را به زیر سه روز می‌رساند و این اتفاقی مبارک در جهت توسعه فعالیت سبدگردانی در بازار سرمایه کشور خواهد بود که امیدواریم تداوم داشته باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: