کد خبر: ۳۴۰۲۴۳
۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
0
یک کارشناس اقتصادی گفت: در بحث واردات خودرو اگر اجازه واردات داده شود و دولت برای آن محدودیت قائل نشود ممکن خودرو با قیمت پایین تر وارد کشور شود.
به گزارش پول نیوز، یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی در خصوص قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: مسئله قیمت‌گذاری خودرو یکی از مواردی است که سال‌های سال با آن مواجه بودیم و این مسئله فقط مربوط به این دوران نیست. شورای رقابت وارد قیمت گذاری خودرو شدند و خودرو را بر اساس مواردی که وجود دارد و تورم روز قیمت گذاری می کردند. این مسئله ادامه داشت و قیمت گذاری خودرو در بازار دولتی و آزاد را پیش آورد و قیمت خودرو دولتی بر اساس مواردی که شورا رقابت پیشنهاد می‌داد تعیین می‌شد.

کاووسی بیان کرد: خودرو سازان خواستار این موضوع هستند که خودرو را با قیمت آزاد بفروشند. عرضه و تقاضا در زمانی نمود پیدا می کند که آن را تایید کنند و فضا را آزاد کنند یعنی علاوه براینکه در بازار عرضه و تقاضا می شود باید شرکت های خودروسازی متفاوت و بیشتری در فضای کشور باشد که با هم رقابت کنند و بر آن اساس خودروسازی که قیمت بهترو کیفیت بهتری را در اختیار مصرف کننده می گذارد می‌تواند محصول خود را با قیمت بالاتری از رقیب بفروشد.

وی افزود: مورد دیگر بحث واردات خودرو است اگر اجازه واردات داده شود و دولت برای آن محدودیت قائل نشود ممکن است خودرو با قیمت پایین تر وارد کشور شود. در این شرایط که بحث رقابت معنا پیدا می کند و دولت نباید به خاطر مسائل کارگری و بیکاری، واردات خودرو را محدود یا ممنوع کند و یا بر آن تعرفه تعیین کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در بحث اینکه خودرو داخلی با چه قیمتی به دست مصرف کننده برسد، شورا رقابت بر اساس نرخ تورم قیمت‌گذاری می‌کند ولی از طرفی دیگر چون بازار مالی نوسان دارد و مردم برای حفظ ارزش دارایی های خود به خرید دارایی های دیگر مثل خودرو،مسکن روی می آورند پس تقاضا بیش از تقاضا واقعی است. با بالاتر رفتن قیمت دلار خودروسازان قطعاتی مانند فولاد و چدن را از بازار آزاد خریداری می‌کنند و نرخ شورا رقابتی برای آنها صرف نمی کند و با وجود اینکه قیمت‌ها بالاتر رفته اما هنوز خودروسازان بدهی دارند که این نشان دهنده این که سیاست شورا رقابت برای قیمت گذاری جواب نداده است.

 
کاووسی اظهار داشت: حال دوباره تصمیم دارند در سران قوا مصوبه گیرند و قیمت گذاری خودرو را به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تحویل دهند. هدف از این کار این که قیمت را به قیمت بازار آزاد برسانند و از طرفی دیگر تقاضا را کم کنند. در حقیقت قصد دارند که تقاضا را از طرف مردم کم کنند از طرفی دیگر وارد کردن صنعت خودرو را در بورس هم مطرح می کنند تا خودرو در بورس قیمت گذاری شود و بر اساس قیمت بورس خرید و فروش انجام دهند که از آن جانب هم یک درآمدی نصیب دولت شود که کارمزدهایی که گرفته می شود.

وی در پایان سخنان خود مطرح کرد: این پروسه از این دست به آن دست شدن، از شورا رقابت به سازمان حمایت از سازمان به کف بازار، نتیجه نهایی همه اینها این است که قصد دارند قیمت را به بازار آزاد نزدیک کنند که این سیاست ها هم جواب نمی دهد باید ریشه کار درست شود و مشکلی اصلی هم پول سرگردانی است که در دست مردم قرار دارد و مردم هم نگرانند که پول نقد خود را در دست نگه دارند چون میدانند که هر روز از ارزش پول کم میشود پس به خرید کالاهای سرمایه ای روی می آورند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: