سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت وگو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۴۰۲۸۲
۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی قصد کمک رسانی به مردم را دارند اظهار داشت: حرکت دولت در حوزه اقتصاد به گونه ای است که نقش این نهادها به شدت تضعیف شده است.

حسین صمصامی کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با پول نیوز درباره موضوع نظارت بر بازار توسط دستگاه‌های نظارتی عنوان کرد: این نکته قابل توجهی است و در شرایطی که قیمت‌ها در حال افزایش است دستگاه‌های نظارتی و حمایتی هر میزان که با هم هماهنگ‌تر باشند و به صورت منسجم‌تر عمل کنند این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای مردم باشد، اما نکته اینجاست که نحوه سیاستگذاری‌های کلان به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که متاسفانه نقش نظارتی وحمایتی این نهاد‌ها از باب حمایت از مصرف کننده و معیشت مردم به شدت تضعیف شده است.

وی ادامه داد: البته این بدان معنی نیست که خود نهاد‌ها نخواهند کمکی انجام دهند و بالعکس قصد و نیت نهاد‌ها کمک رسانی است و این وظیفه قانونی آنهاست، اما نوع سیاستگذاری‌های اقتصادی و حرکت دولت در حوزه اقتصاد به گونه‌ای است که نقش نهاد‌ها به شدت تضعیف شده است.

صمصامی اظهار داشت: به طور مثال یکی از مشکلات و معضلات بسیار مهم و اساسی که اوضاع را وخیم و نگران کننده می‌کند نوع سیاست گذاری ارزی دولت و بانک مرکزی است. وقتی دولت ارز کالا‌های اساسی مانند برنج و شکر و... را حذف می‌کند قیمت این کالا‌ها خواه ناخواه دربازار افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه وقتی ما در اقتصاد با چنین افزایش قیمت‌هایی شاهد باشیم توزیع کنندگان کالا برای توزیع این کالا‌ها از یک نوع کالا با قیمت‌های مختلفی مواجه هستند بیان کرد: اگر کاسبی بخواهد سالم به کسب و کارش ادامه دهد با مشکل مواجه می‌شود. این در حالی است که همه صاحبان کسب و کار این مقوله را رعایت نمی‌کنند و اینجاست که نحوه نظارت دستگاه‌های نظارتی مهم خواهد بود و کار دستگاه‌ها با این سیاست گذاری ارزی به شدت سخت خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود کارایی دستگاه‌های نظارت به شدت کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از معضلات اصلی ما در اقتصاد بحث ارز است. نرخ ارز در بازار با توجه به اتفاقاتی که در حال وقوع است، متاسفانه روند صعودی گرفته واین مسئله قابل حل است. وقتی بانک مرکزی بازار را مبنای کشف قیمت قرار می‌دهد و یر اساس آن مبنا قیمت گذاری میکند مانند این است که ما در شرایط جنگی قرار داریم و موضع جنگی به خود نگرفتیم و دشمن در حال پرتاب توپ وموشک است، اما ما بی توجه به این موضوع در حال قدم زدن در خیابان هستیم و سنگری نمیسازیم.

وی در ادامه مطرح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی حال حاضر، ابزاری که برای فلج کردن کشور در حال استفاده دشمن بوده، موضوع ارز است و بانک مرکزی از طریق به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز که یک بازار ناکارآمد است را مبنا قرار داده که بازار اقتصادی را با مشکب بزرگی مواجه کرده است. افزایش نرخ ارز در قالب افزایش قیمت‌ها معیشت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد ویقین داشته باشید موج بعدی افزایش قیمت‌ها با این روند در راه است.

صمصامی تاکید کرد: این یک راه حل ساده دارد که در کوتاه مدت شدنی است و باید جلوی نرخ گذاری از سوی بازار آزاد برداشته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: