یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز پاسخ داد؛
کد خبر: ۳۴۰۳۰۵
۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
0
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد که برای اتخاذ روش صحیح برای حمایت از بازار، باید این حقیقت را پذیرفت که قیمت سهام برخی از شرکت‌ها همچنان متورم است و این شرکت‌ها که نه سودآور‌ی رضایت‌بخشی دارند و نه محصول رقابتی و مشتری پسندی تولید می‌کنند مانع از به تعادل رسیدن بازار سهام می‌شوند.
تردید سرمایه گذاران برای خرید سهام
ولی نادی قمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: پس از رونق شدید بازار سهام طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری که به واسطه فضای ابرتورمی اقتصاد و تسلسل ورود سرمایه‌های اشخاص حقیقی رخ داد، بازار در عین ناباوری اغلب فعالان، رو به نزول رفت.
 
وی افزود: حتی فعالان زیرک بازار سهام که از نادرستی و متورم بودن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها اطمینان داشتند نیز نتوانستند شرایط نزولی بازار را تشخیص دهند و از بازار خارج شوند. حدس و گمان آنان بر این بود که قیمت‌ها کماکان می‌توانند غلط و نادرست باشند و حتی نادرست‌تر شوند.
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی نیز برای تغییر جهت بازار به سیاست‌هایی متوسل شدند که در گذشته محک خورده بود. الزام به بازارگردانی سهام، انتشار اوراق تبعی، تاسیس صندوق پالایشی، وعده تاسیس صندوق دارا سوم، بستن نماد معاملاتی برخی از شرکت‌ها و اعمال محدودیت برای فروش حقوقی‌های بازار از جمله اقدامات مهم سیاست‌گذار برای تغییر جهت بازار سهام به شمار می‌آید.
 

بیشتر بخوانید:

 

♦سرمایه گذاری کوتاه مدت و غیر حرفه‌ای به مشکلات بورس دامن می‌زند

وضعیت بازار تا آبان ماه نوسانی است

♦سود شرکت های بورسی، جوابگوی ارزش بازار نیست

 

نادی قمی ابراز کرد: به نظر می‌رسد که برای اتخاذ روش صحیح برای حمایت از بازار، باید این حقیقت را پذیرفت که قیمت سهام برخی از شرکت‌ها همچنان متورم است و این شرکت‌ها که نه سودآور‌ی رضایت‌بخشی دارند و نه محصول رقابتی و مشتری پسندی تولید می‌کنند مانع از به تعادل رسیدن بازار سهام می‌شوند. به نظر می‌رسد که متورم بودن قیمت سهام این گروه از شرکت ها، کلیت بازار سهام را فاقد توجیه کرده است.
 
این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: ارزش دلاری بازار سهام در ابتدای سال جاری حدود ۱۴۶ میلیارد دلار و در حال حاضر و پس از کسر ارزش روز عرضه‌های اولیه انجام شده ظرف امسال و با قیمت دلار ۳۲ هزار تومانی، حدود ۲۰۵ میلیارد دلار است. یعنی بازده دلاری بازار طی حدود ۷ ماه اخیر ۴۰ درصد بوده است. این در حالی است که ریسک‌های اقتصادی افزایش یافته و قدرت سودآوری واقعی شرکت‌ها که در افزایش توان تولید و فروش، نوآوری، بهره‌وری و جهش تکنولوژیک آن‌ها نهفته است، کاهش یافته است.
 
نادی قمی خاطر نشان کرد: متورم شدن قیمت سهام گروهی از شرکت‌ها و دخالت‌های نامناسب، مانع از تعدیل قیمت‌ها شده است به نحوی که با وجود گزارش‌های عملکردی مناسب شرکت‌ها برای فصل دوم امسال و حتی پتانسیل قوی سودآوری برخی از شرکت‌های کامودیتی محور، بازار توجه چندانی به آن‌ها ندارد. البته انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا و گره خوردن بسیای از تصمیمات به آن، موجب افزایش تردید و وسواس سرمایه‌گذاران برای حضور پر قدرت در بازار سهام شده است.
 
 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: