کد خبر: ۳۴۰۴۴۶
۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
0
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازار سرمایه ایران دستوری کنترل می‌شود و هیچ سیاستگذاری پشت آن نیست در این شرایط سرمایه‌های مردم روز به روز کاهش می‌یابد و مردم از بازار خارج می‌شوند.
تولیدی//// منتشر نشود//// اتفاقات بازار بورس پشت پرده مانده است/ بازار سرمایه ایران دستوری کنترل می‌شود
به گزارش پول نیوز، شاخص بورس تهران مدتی است که به یکی از پربازده‌ترین بازار‌ها میان بازا‌های موازی دیگر تبدیل شده است و سهامداران بسیاری سرمایه‌های خود را از سایر بازار‌ها خارح و وارد بازار سرایه کردند؛ بنابراین شاخص بورس تهران با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور باز هم مثبت ماند که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که بازار با حباب روبه رو است.

بر این اساس این ویروس هم نتوانست بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و به قله ۲ میلیونی نزدیک شد.
پس از مدتی شاخص بورس به قله ۲ میلیونی رسید و پس از آن هم رشد خوبی را تجربه کرد، اما با گذشت چند ماه از عملکرد مثبت بازار، شاخص رو به منفی شدن قدم برداشت به طوری که دولت در اوایل افت شاخص بیان می‌کرد که شاخص در نیمه دوم سال مثبت خواهد بود و بر مدار مثبت حرکت می‌کند، اما آن طور که دولت بیان می‌کرد نبود و شاخص روز به روز با افت روبه رو شد به طوری که امروزه بر مدار ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی سیر می‌کند.

اما حالا پس از گذشت ۷ ماه از سال ۹۹، چرا شاخص بورس همچنان بر مدار نزولی سیر می‌کند؟ وعده دولت برای رشد شاخص در نیمه دوم سال دروغ بود؟

در همین رابطه محمود قاضی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار پول نیوز گفت: بازار سرمایه در کشور ما جرو بازار‌هایی است که کسی از افت و خیز آن اطلاعی ندارد یعنی مشخص نیست که این بازار چگونه عمل خواهد کرد.

وی افزود: در بازار سرمایه اصلا مشخص نیست که شاخص کل بورس چگونه به کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رسید. اگر به کمی عقب‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بازار سرمایه ایران را هیچ عواملی از جمله ترور سردار سلیمانی و ویروس کرونا نتوانست تحت تاثیر قرار دهد، اما حالا بازار روز به روز با افت روبه است.

قاضی ابراز کرد: علی رغم رشدی که بورس در چندماهه گذشته داشت، امروزه بازار متلاطم است و جو آرامی ندارد. تمام اتفاقات بازار بورس پشت پرده مانده و برخی معتقدند که بازار سرمایه ایران با عوامل سیاسی دخیل شده و دولت بورس را گروگان گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار بورس در چند ماهه گذشته به قدری با تلاطم روبه رو بوده که آستانه تحمل مردم تمام شده و همین موضوع باعت می‌شود کم کم از بازار خارج شوند.

وی مطرح کرد: در اوایل سال ۹۹، حمایت‌های خوبی از بازار سرمایه ایران صورت گرفت، بخشی از حمایت بورس بر عهده دولت و بخش دیگر بر عهده مردم بود. در آن زمان سهم‌هایی توسط دولت در بازار عرضه شد که طرفداران بسیاری داشت و مردم با خرید این سهم‌ها از بازار سرمایه ایران حمایت کردند.

قاضی معتقد است که بازار سرمایه ایران دستوری کنترل می‌شود و هیچ سیاستگذاری پشت آن نیست در این شرایط سرمایه‌های مردم روز به روز کاهش می‌یابد و مردم از بازار خارج می‌شوند.


گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: