کد خبر: ۳۴۰۵۱۵
۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
0
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد، به روسای قوای سه‌گانه، دولت، مجلس و قضاییه ابلاغ و دستور داد که با زمان‌بندی مشخص آن را اجرا کنند و در نامه‌ای به سران قوا، هدف از اقتصاد مقاومتی را «تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند «چشم‌انداز بیست‌ساله» و لازمه اجرای آن را «رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا» دانست.
به گزارش پول نیوز، راه‌حل هایی جهت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی:
۱. با عنایت به رعایت پروتکلهای کرونایی، آنرا به عنوان یک معضل و یک بیماری ناقل پذیرفته و تمام دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم.
۲. بانک مرکزی مبادرت به تقویت پول ملی نماید و همانطور که غالب مراجع در خصوص کاهش ارزش پول ملی به منظور جبران کسری بودجه را خلاف شرع دانسته‌اند.
۳. نرخ بهره بانکی جهت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و بخشهای مختلف اقتصادی مخصوصا گسترش تولید، افزایش صادرات وکاهش تورم و رکود، کاهش یابد.
۴. بجای افزایش کالای نهایی کشاورزی حمایت از بخش کشاورزی به عنوان محور استقلال بیشتر شده و نهاده‌های کشاورزی از قبیل بذر، کود و سم با قیمت کم در اختیار کشاورز قرار گیرد تا بهای تمام شده محصول کشاورزی کاهش یافته و نهایتا افزایش قیمت محصولات کشاورزی را شاهد نباشیم تا در این راستا مجلس و دیگر نهادها ورود ننمایند.
۵. آبهای سطحی و زیر سطح به‌صورت بهینه مدیریت شده و روش نوین بهره‌برداری همانند کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری دولت و یا با کمک بانک‌ها با تسهیلات کم بهره به کشاورزان، مخصوصا در استانهایی که بارندگی در آنها کم می‌باشد ونیز استفاده کمتر از چاههای آب جهت کشاورزی،
۶. با تجربیات به‌دست آمده در بخش کشاورزی در طی چندین سال، طرحهایی که قبل از کرونا در این بخش اجرا می‌شد و توسط مراکز خدمات کشاورزی به عنوان پیشران همچنان ادامه داشته باشد
۷. استفاده بهینه از معادن در جهت تولیدات ترکیبی نهایی و عدم صادرات معادن به‌صورت خام
۸. استفاده بهینه از ذخایر دریای عمان و خلیج‌فارس و دریای خزر و عدم واگذاری این دریاها به کشورهای دیگر جهت بهره‌برداری از ذخایر دریایی(ماهیان و غیره)

۹. در زمان کرونا و تعطیلی تقریبا تمام مراکز تفریحی و توریستی و مراکز اقامتی برنامه هایی برای فعال شدن این مراکز اندیشیده شود تا همه هتلها و مسافرخانه‌ها و رستورانها فعال کردند

 اقتصاد مقاومتی راه‌حل‌های ذیل علاوه بر راه‌حلهای فوق، که با حمایت از کالای ایرانی با گسترش تولیدات داخلی با تکیه بر دانش فنی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به جنگ اقتصادی و نیز در داخل بر اثر سوء مدیریت در خصوص بانکداری، ارز، سکه و بورس و منابع و مصارف درآمدی و فشارهای زیادی که از نظر اقتصادی بر مردم وارد شده است، ارائه می‌گردد:

۱) مدیریت درست بر منابع و مصارف ارزی و بستن تمام راهها و درزها نشتی بانک مرکزی
۲( عدم هرگونه مصاحبه مسئولان در خصوص ارز و پول(هر مصاحبه شوک به بازار وارد می‌شود.
۳)استفاده موثر و مفید از اعتبارات موسسات مالی و پولی بین‌المللی که ایران عضو آنها است.
۴)دریافت و پرداختهای صادراتی و وارداتی که به دلار صورت میگیرد تلاش گردد که به دیگر ارزها هم باشد
۵)پاسخگو بودن رئیس کل بانک مرکزی قبلی و فعلی در خصوص وضع به وجود آمده
۶)حذف ارز دانشجویی و بازگشت دانشجویان به داخل(اشتغال به تحصیل در داخل) امکانات تحصیل در همه رشته‌ها در ایران وجود دارد، در بدو امر مسئولان فرزندانشان را از خارج فرا خوانده و در دانشگاههای غیر انتفاعی و آزاد ثبت نام نمایند ( میلیونها دلار ارز صرفه جویی می‌شود.
۷)ارزهایی که از طریق swift خارج شده و عواملی که از رانت استفاده کرده و ارز دریافت نموده‌اند و بعضی از اشخاص حقیقی و حقوق وامهای ارزی کلان(با بهره کم) از بانک‌ها دریافت کردند(به قوه قضاییه معرفی) و باید معادل ارزی(به همراسود به قیمت روز) به خزانه برگردانند.
۸)کاهش سفرهای خارجی همه مسئولان و وابستگانشان( با ارز دولتی یا ارز بازار دوم) و کاهش کارمندان سفارتخانه‌های ایران وکاهش هزینه‌های جاری سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی
۹)نظارت مستقیم بانک مرکزی در خروج ارز و سه قفله کردن بانک مرکزی، معرفی تمام کسانی که بیش از حد مجاز ارز از کشور خارح کرده‌اند و همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات صنعتی، کشاورزی، معدنی و پتروشیمی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تحویل ارز به بانک مرکزی
۱۰)قطع یارانه‌های صادراتی تولید‌کنندگان با توجه به بازار دوم خرید و فروش ارز
۱۱)ممنوع شدن واردات تمام کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود اعم از صنعتی و کشاورزی و نیز ممنوع شدن واردات تمام کالاهای غیر ضرور(مثل دسته بیل، مژه، ناخن، ماشین‌های لوکس و غیره
۱۲)مطالبه بدهی بیش از۱۰۰۰ میلیارد دلاری غرامت جنگی از عراق و بدهی‌های صادرات برق و غیره در ازای آن صادرات نفت عراق حد اقل روزانه به مقدار ۶۰۰هزار بشکه برای ایران و ارز حاصل از این صادرات بابت بدهی مستقیما به حساب ایران واریز گردد.(با توجه به تحریم وکاهش صادرات نفت ایران)
۱۳)وزارت نفت بجای فروش نفت خام مبادرت به تولید مشتقات نفتی نماید و صادرات را افزایش دهد.
۱۴)برای هماهنگ شدن نرخ محصولات کشاورزی و جلوگیری از صدور محصولات به کشورهای همسایه قیمت محصولات کشاورزی با قیمت ارز بازار دوم محاسبه و تضمینی از کشاورزان خریداری گردد.
۱۵)سفارتخانه ایران جاذبه‌های توریستی را با راه کارهای مناسب به جهانیان معرفی و جذب توریست نمایند و همچنین تبلیغات وسیع درجهت جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج و نیز غیر ایرانی نمایند.
۱۶)بخش بازرگانی سفارتخانه‌ها فعال شده و کالاهای ایرانی را به بازرگانان و تجار خارجی معرفی نمایند.
۱۷)کاهش مدیران وزارت نفت (نمایندگان ادوار) و نیز مدیرانی که در بخش صادرات در این وزارت خانه مشغول فعالیت هستند(با کاهش صادرات) لزومی ندارد مدیران چند ده میلیونی در این وزارتخانه باشند.

نویسنده: حمزه جلالی- تحلیل گر اقتصادی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: