یک کارشناس سیستم بانکی در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۴۰۸۷۷
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
0
یک کارشناس سیستم بانکی اظهار کرد: نرخ سود سپرده در جامعه‌ای که انتظارات تورمی به شدت بالا است، سیگنال معناداری به اقتصاد نمی‌دهد و منجر به کاهش نرخ تورم نخواهد شد یعنی افزایش نرخ سود سپرده ابزار غیر اثر بخش است.
تولیدی/////// منتشر نشود////////// افزایش نرخ سود سپرده ابزار غیر اثر بخش در اقتصاد کشور است
ایمان اسلامیان کارشناس سیستم بانکی با بیان اینکه در سیستم بانکی یک دوقطبی وجود دارد که آیا اصلاح و واقعی سازی نرخ سود سپرده‌ها میتواند منجر به گرفتن شتاب تورم شود یا خیر به خبرنگار پول نیوز گفت: اقتصاد کشور ما از آن اقتصاد‌هایی است که به شدت نرخ سود واقعی افزایشی و یا کاهشی است و چون اقتصاد کشور ما همیشه با تورم‌های دو رقمی و فزاینده روبه رو بوده است تجربه نشان داده که در بحران‌های تورمی افزایش نرخ سود سپرده، تاثیر معنا داری نخواهد داشت.

وی افزود: امروزه در حال حاضر نرخ واقعی سود سپرده منفی ۲۵ درصد است که اگر بخواهیم سیگنال معناداری به بازار دهیم باید نرخ سود واقعی سپرده را به صفر برسانیم یعنی نرخ سود سپرده‌ها را با ابزار‌های بخشنامه‌ای بانک مرکزی تغییر دهیم و یا از ظریق دست کاری در نرخ بازار بین بانکی، نرخ را بالا ببریم.

اسلامیان مطرح کرد: طبیعتا فضای فعلی اقتصاد کشور ما، اجازه افزایش نرخ سپرده را نمی‌دهد و امکان پذیر نیست و چیزی که حامیان این طرح اعلام می‌کنند این است که ۲ الی ۳ درصد نرخ سود سپرده‌ها افزایش پیدا کند تا اینکه شکاف نرخ سود اسمی و نرخ سود واقعی کاهش پیدا کند که این هم باتوجه به انتظارات تورمی در کشور، تاثیر کلیدی و معناداری نخواهد داشت.

این کارشناس سیستم بانکی اظهار کرد: نرخ سود سپرده در جامعه‌ای که انتظارات تورمی به شدت بالا است، سیگنال معناداری به اقتصاد نمی‌دهد و منجر به کاهش نرخ تورم نخواهد شد یعنی افزایش نرخ سود سپرده ابزار غیر اثر بخش است و راه‌های بهتری برای هدایت نقدینگی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

اسلامیان عنوان کرد: خطراتی که افزایش نرخ سود سپرده دارد این است که با افزایش نرخ سود سپرده، ناترازی بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و بنیه بانک‌ها برای تامین مالی کاهش پیدا می‌کند و هزینه وام دهی و تامین مالی بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس سیستم بانکی در ادامه گفت: زمانی که نرخ سود سپرده افزایش می‌یابد، عملا هزینه تامین مالی افزایش می‌یابد و این نمی‌تواند در کشور که به شدت با تورم دست و پنجه نرم می‌کند، خبر خوبی باشد.

وی بیان کرد: افزایش نرخ سپرده بانکی برای جلوگیری از شتاب نرخ تورم در اقتصادی که با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، کار درستی نیست و باید از ابزار‌های دیگری استفاده شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: