April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۰۹۲۶
۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
0
میرتاج الدینی، نماینده اصولگرای مجلس یازدهم می‌گوید: متفق القول هستیم که در نحوه بیان انتقاد شئون افراد و حرمت افراد را نگه داریم. من خودم همیشه با احترام حرفهایم را زده ام و عموم نمایندگان هم چنین هستند، اگر گاهی یکی تندی می‌کند نباید این را به حساب کل مجلس گذاشت.
میرتاج‌الدینی: تندروی یک نماینده را نباید به پای کل مجلس گذاشت
به گزارش پول نیوز، نزدیک به ۵ ماه است که مجلس یازدهمی‌ها سکان قوه مقننه را به دست گرفته اند، نمایندگانی که برخی با وعده‌های زیاد در ایام تبلیغات انتخاباتی توانستند جواز ورود به بهارستان را از مردم حوزه انتخابیه شان بگیرند و حال که پایشان به پارلمان رسیده در تلاشند طرح‌های معیشتی را مطرح کنند که گا‌ها بار مالی زیادی به کشور و دولت وارد می‌کند. دولت نیز بار‌ها نسبت به تصویب طرح‌هایی که دولت را در شرایط فعلی تحریم و کرونا تحت فشار مالی زیاد قرار می‌دهد تذکر داده است، اما به نظر می‌رسد عزم مجلس بر تصویب طرح‌های اقتصادی و معیشتی جزم شده است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز، از جمله نمایندگانی است که از تصویب این قسم طرح‌ها حمایت می‌کند، اما این را هم می‌گوید که باید لوایح دولت اولویت بررسی را در مجلس داشته باشند. او از تندروی برخی نمایندگان نیز گلایه دارد و معتقد است نباید رفتار یک نماینده را به حساب کل مجلس گذاشت.

میرتاج الدینی زمزمه‌های مطرح شده درباره تقابل برخی طیف‌های سیاسی حاضر در مجلس با ریاست مجلس را رد می‌کند و آن را در چارچوپ مراودات سیاسی حاکم بر پارلمان عادی می‌داند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفتگو است:

***********

*آقای میرتاج الدینی! نزدیک به ۵ ماه است که از عمر مجلس می‌گذرد در این مدت عملکرد مجلس را چگونه دیدید آیا خودتان از آنچه اقدام کردید راضی هستید؟ چقدر برنامه‌هایی را که وعده داده بودید توانستید عملیاتی کنید؟

مجلس برنامه هایش را شروع کرد و مدتی برای ساماندهی داخلی خودش وقت گرفت که حداقل ۲ ماه طول کشید و کم کم در ریل قانون گذاری قرار گرفت. کمیسیون‌های مجلس خیلی فعال هستند، اگر روز‌هایی که کمیسیون‌ها هستند کسی به مجلس بیاید می‌بیند که همه کمیسیون‌ها فعال هستند و وظیفه نظارتی خودشان را انجام می‌دهند یعنی یا وزرا و دستگاه‌های مختلف را برای گفتگو و نظارت بر عملکردشان دعوت کرده اند یا به بررسی طرح‌های مختلف مشغول هستند.

در این مدت، ۲ الی ۳ طرحی که یک نوع چاره اندیشی و راهگشایی برای امور کشور بود را مجلس انجام داد که یکی از این طرح‌ها در حوزه عمرانی بود که مجلس یک میلیون تن قیر رایگان را تصویب و مراحل آن را سپری کرد و تمامی ایراد‌های شورای نگهبان را برطرف و آن را نهایی کرد، یکی دیگر از این طرح‌ها اصلاح ساختار بودجه بود که در مجلس گذشته و دولت هنوز این اصلاح ساختار به جایی نرسیده بود و کمیسیون برنامه و بودجه این کار را به دست گرفت و بخشی از این را پیش برد و الان آن مؤلفه‌ها و رویکرد‌های اصلاح بودجه را آماده کرده ایم تا در صحن مجلس تصویب شود یا به صورت بیانیه به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کنیم.

از کار‌های مهم مجلس حمایت از معیشت مردم بود که این هم بعد از اینکه روی آن ۲ ماه کار کردیم اخیرا در صحن مجلس نهایی شد که یارانه کالایی برای دهک‌های پایین جامعه (۳ دهک پایین) با مبلغ ۱۲۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد و ۶۰ هزارتومان هم برای افراد بعدی تا ۶۰ میلیون نفر جامعه هدف این طرح بود، این یکی از کار‌هایی بود که با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور لازم بود تا انجام شود و مجلس این کار را کرد. مجلس طرح‌های تقنینی بزرگی را در پیش دارد، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام اداری و اصلاح نظام انتخاباتی را نیز در پیش رو دارد. این‌ها کار‌هایی است که زمان می‌برد، اما در رویکرد‌های راهبردی و اصلی مجلس قرار دارد. مجلس در دو حوزه نظارتی و تقنینی مسیر خوبی را در پیش گرفته است و دارد با عزم و جدیت این را پیش می‌برد. حضور نمایندگان و رئیس مجلس در استان‌ها و در حوزه‌های انتخابیه تا اقصی نقاط روستا‌ها و مناطق محروم برای نظارت کردن، که حتی شرایط سخت کرونایی هم مانع آن نشده است و نمایندگان این رسالت خودشان را انجام می‌دهند، در حوزه تقنینی هم به موارد آن اشاره کردم.

*شما در صحبت هایتان بحث یارانه کالا‌های اساسی و توزیع قیر رایگان را مطرح کردید. این‌ها یکی از طرح‌هایی بود که حرف و حدیث درباره آن وجود دارد، مثلا در مورد قیر رایگان احتمال رانت وجود دارد، یا در مورد بحث یارانه کالا‌های اساسی این یک طرحی است که بار مالی برای دولت دارد. برای این‌ها قرار است چه کار کنید؟

هر کار بزرگی بار مالی دارد و نمی‌شود بدون بار مالی مشکل مردم را حل کرد.

*به هر حال منع قانونی وجود دارد.

آن منع قانونی را مجلس حل می‌کند.

* مجلس معمولا هر طرحی می‌دهد یک قید فوریت دارد، به نظر شما همه این طرح‌ها قید فوریت لازم دارد؟

در بعضی از طرح‌ها احساس فوریت است و این را به صورت فوریتی مطرح می‌کنند، ولی معمولا طرح‌های یک فوریتی هم مانند طرح‌های عادی پیش می‌رود. الان همین طرح یارانه کالای اساسی فوریتی تصویب شده بود، اما ۲ ماه طول کشید، بالاخره آن ماهیت طرح است که سرعت آن را نشان می‌دهد. فوریتی عمل کردن بخاطر این است که نماینده‌ها به آن اولویت می‌بخشند و انگیزه زیادی برای انجام آن دارند.
دولت فوریت دار بودن بررسی لوایحش را به مجلس اعلام کند

دقت و کیفیت فدای سرعت نمی‌شود؟

خیر. مثلا همین طرح یارانه‌ها که فوریتی است ما ۲ ماه روی آن کار کردیم و ده‌ها جلسه کارشناسی داشته ایم. فوریت به نوعی اهمیت طرح را نشان می‌دهد یعنی این کار شروع شده است، اگر چه فلسفه اصلی فوریت زمان است، اما فلسفه اصلی فوریت در مجلس اهمیت طرح است.

*آقای امیری معاون پارلمانی دولت گفته اند که بیشتر از ۶۰ لایحه در مجلس داریم. الان تکلیف این لایحه‌ها در ماه‌های آخر دولت چیست؟

بعضی از این لایحه‌ها در صحن مجلس رای آورد مثلا به لایحه‌ای که وزرات اقتصاد برای تقویت بورس داشت نمایندگان رای دادند و پیگیری شد و بقیه لوایح هم در دستور کار کمیسیون‌ها قرار گرفته است. زمانی که مجلس عوض می‌شود روال این است که لایحه‌های دولت و لایحه‌هایی که در مجلس قبلی بوده است را دولت دوباره باید به مجلس ارائه دهد و الان هم تعدادی از نمایندگان می‌توانند آن را امضا کنند تا در دستور کار قرار گیرد؛ حدود ۴۰ الی ۵۰ تا از این طرح‌ها دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفت و آن ۶۰ لوایحی که اشاره کردید هم دولت می‌تواند دوباره آن‌ها را درخواست کند تا در دستور کار قرار گیرد.

*یعنی دولت باید دوباره لوایح را به مجلس ارائه دهد؟

من آیین نامه آن را الان در خاطر ندارم، ولی درخواست فوریتی بودن آن لوایح را باید دوباره به مجلس ارائه دهد و بقیه هم در روند کار مجلس قرار دارند یعنی این معاونت قوانین دولت است که باید این‌ها را پیگیری کند تا در کمیسیون‌ها در اولویت قرار بگیرد و بررسی شود و نهایتا به صحن بیاید. چند مورد هم این هفته داشتیم که در دستور کار بود.

لوایح دولت باید در مجلس اولویت داده شود

*به نظر شما آیا بهتر نیست که در این ماه‌های آخر این لوایح بیشتر مورد بررسی قرار گیرد تا طرح‌های پیشنهادی خود مجلس؟

بله؛ به هر حال، چون دولت بر روی این لوایح کار کرده است و تجربه کاری دولت است بنابراین به نظر من اولویت دادن به این لایحه‌ها بهتر است.

* در این چند ماه یکسری حواشی متوجه مجلس بود که یکی از آن‌ها بحث انتقاد‌هایی نسبت به دولت بود که مطرح شد و انتقادی هم بود که رهبری متوجه بعضی از نمایندگان مجلس کرد. نظر شما درباره این بحث و این حواشی که متوجه مجلس شد چیست؟

مجلسی که تازه کار را شروع کرده است و مجلسی پویا و پرتحرکی است نمی‌تواند بدون حاشیه باشد، مثل این است که ما از رودخانه‌ای رد شویم و لباسهایمان خیس نشود. بالاخره زمانی که کار شروع می‌شود ممکن است حواشی به دنبال داشته باشد و مثلا یکی عجله کند یا برای خودش تندی کند که طبعا با تذکر بزرگان این موارد حل می‌شود، کما اینکه بعد از توصیه مقام معظم رهبری ما دیگر در مجلس شاهد چنین مساله‌ای در صحن مجلس نبودیم.
در انتقاد باید حرمت افراد را حفظ کرد

*نظر شما درباره انتقاداتی که از سوی مجلس در قالب الفاظ تند خطاب به دولت و شخص رئیس جمهور مطرح شد چه بود؟

مردم الان در فشار اقتصادی عجیبی قرار دارند، مردم عوامل این فشار‌های اقتصادی و تورم و گرانی و نوسانات ارز و رکود اقتصادی و بی ثباتی اقتصادی را می‌بینند، ولی عوامل آن به طور شفاف برای مردم تبیین نمی‌کنند که چیست، بعضا بخشی از این‌ها مربوط به دولت است؛ این دولتی که با شعار حل مشکلات اقتصادی آمده بود الان همان مشکلات اقتصادی ۱۰ برابر شده است و طبیعی است که زمانی که مردم ناراضی هستند نمایندگان که زبان مردم هستند باید این‌ها را بگویند و انتقاد کنند.
تندرویی یک نماینده را نباید به حساب کل مجلس گذاشت

*البته منظور انتقاد به معنای عام آن نیست بلکه منظور لحن و بعضی از الفاظ و کلماتی است که استفاده می‌شود..

ما متفق القول هستیم که در نحوه بیان انتقاد شئون افراد و حرمت افراد را نگه داریم. من خودم همیشه با احترام حرفهایم را زده ام و عموم نمایندگان هم چنین هستند، اگر گاهی یکی تندی می‌کند نباید این را به حساب کل مجلس گذاشت.

*در این بحث‌ها یک انتقادی هم درباره اداره مجلس مطرح می‌کردند و گفته می‌شد نحوه اداره مجلس منجر به ایجاد برخی حواشی شده است به نظر شما چقدر این ایرادات به اداره مجلس وارد است؟

باید بدانیم ایراد چیست تا نسبت به آن نظر دهیم و بگوییم این ایراد وارد است یا خیر. مجلس مثل دولت نیست که یک رئیس جمهور داشته باشد و وزرا و همه تابع او باشند، مجلس متشکل از گرایش‌ها و ایده‌ها و تفکر‌ها و سلیقه‌های مختلف است و هر نماینده هم در بیان نظرات خودش آزاد است، بنابراین اداره مجلس را نباید با اداره دستگاه‌های دیگر مقایسه کرد. در مجلس یک ساز و کار‌هایی مثل فراکسیون‌ها است که این را سر و سامان می‌دهد؛ ما کار‌های فراکسیون اکثریت و فراکسیون انقلاب اسلامی را شروع کرده ایم و از زمانی که برنامه‌ها آن را آغاز کرده ایم، نظم در کار‌های جمعی بیشتر شده است.
تقابلی بین ریاست مجلس و جبهه پایداری وجود ندارد اما...

*چند ماهی از شروع مجلس می‌گذرد و در این چندماه مباحث سیاسی کم نبود به ویژه از جنس اختلافات حزبی و گروهی الان طیف‌های مختلف از جمله جبهه پایداری و طیف اعضای دولت نهم و دهم چقدر در تقابل با هیئت رئیسه یا ریاست مجلس هستند و این تقابل چقدر باعث می‌شود اختلافات همچنان مانند آتش زیر خاکستر داغ بماند؟

در تقابل نیستند، ولی همه پویایی مجلس به این است که بلوک‌های سیاسی مختلف در داخل جریان انقلاب وجود دارد و این باعث رشد یافتگی مسائل می‌شود، یعنی دیدگاه‌های مخالف و موافق مطرح و کامل می‌شود. اگر همه یکسان و یک نوع فکر کنند چندان پختگی در خروجی‌ها پیش نمی‌آید و دلایل مختلف را می‌پذیریم و می‌پسندیم، اما این به معنای تقابل نیست. شما در هیچ کدام از مسائل اصلی تقابلی ندیدید، حتی در بحث انتخاب رئیس هم بعد از نظر فراکسیون بقیه کنار آمدند و خیلی راحت آن را پذیرفتند.

*یعنی یک حالت لجبازی وجود ندارد؟

خیر. همان دیدگاه‌های سیاسی نهایتا بعدا به جایی می‌رسد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: