April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:
کد خبر: ۳۴۱۱۵۸
۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
0
نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون نظام بانکداری در سال ۱۳۶۲ و به صورت یک دوره آزمایشی پنج ساله تصویب شد، اما اکنون با وجود گذشت ۳۶ سال از آن زمان، همچنان با وجود نواقص بسیاری که دارد در حال اجراست.
اصلاح طرح بانکداری اسلامی به سود چه کسانی است؟
به گزارش پول نیوز، تصویب کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح بانکداری اسلامی، بارقه‌ای از امید را برای اصلاح ساختار بانکی کشور به وجود آورد؛ طرحی که به اعتقاد برخی کارشناسان، با اجرایی شدن آن استقلال بانک مرکزی حفظ شده و فوایدی همچون حذف سود و جریمه مرکب به دنبال خواهد داشت.
اسم طرح را «اصلاح طرح بانکداری اسلامی» گذاشته‌اند هرچند که بسیاری معتقدند نظام بانکداری فعلی هیچ تطابقی با واژه اسلامی ندارد و موید آن هم سود‌های کلان بانکی است که علاوه بر نارضایتی عموم مردم، کمر بخش تولید و صنعت را نیز شکسته است.

اصلاح طرح بانکداری اسلامی چندی است که مطرح شده و هم اکنون نیز در انتظار طرح در صحن علنی مجلس است تا به قانون تبدیل شود. محمدرضا پورابراهیمی که جزو طراحان این طرح بشمار می‌آید در این زمینه گفته است: «اصلاح طرح بانکداری اسلامی از سوی کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس ارجاع شده است و منتظر تعیین دستور کار از سوی هیات رئیسه برای رسیدگی نهایی به این طرح هستیم. این طرح بسیاری از خلأ‌های موجود در شبکه بانکی را رفع خواهد کرد و با تصویب نهایی آن، سپرده گیری بانک‌ها، سرمایه گذاری‌ها و همچنین ارایه تسهیلات هدفمند خواهد شد».

در رابطه با اصلاح طرح بانکداری اسلامی خبرنگار پول نیوز به سراغ احمد انارکی محمدی نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی رفت. وی در این گفتگو اظهار داشت: قانون نظام بانکداری در سال ۱۳۶۲ و به صورت یک دوره آزمایشی پنج ساله تصویب شد، اما اکنون با وجود گذشت ۳۶ سال از آن زمان، همچنان با وجود نواقص بسیاری که دارد در حال اجراست.

وی افزود: بانک‌ها در سود با مشتری‌ها شریک هستند، اما در ضرر خبری از مشتری نیست که این روش صحیح نیست و همین روش آثار زیانبار بسیاری برای نظام بانکی کشور به ارمغان می‌آورد.

نماینده رفسنجان در مجلس دهم بیان کرد: دو نوع لایحه‌ای که دولت و مجلس پیشنهاد داده بودند یکی استقلال بانک مرکزی و دیگری بانکداری اسلامی بود که به آن لایحه دو قلو نیز می‌گفتند، ولی این دو لایحه با هم ادغام و یک طرح کامل و جامع بانکداری اسلامی را تشکیل دادند.

انارکی محمدی خاطر نشان کرد: در طرح اصلاح نظام بانکی تمام مواردی که بانکداری کشور را دچار مشکل کرده در دست بررسی است از جمله اینکه نحوه سپرده گذاری، پرداخت تسهیلات، قانون ورشکستگی برای بانک ها، نوآوری برای جرایم، طراحی سپرده سرمایه گذاری خاص در بانک‌ها و اقتدار و استقلال بانک مرکزی در این طرح مطرح شده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: