April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۲۴۷
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
0
با نگاه اجمالی به 5 سیگنال مثبت ارزی که در ماه‌های اخیر منتشر شده است، به وضوح می‌توان سیر کاهشی این روزهای نرخ ارز را پیش‌بینی کرد.

۵ سیگنالی که کاهش‌ نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کرد

 

به گزارش پول نیوز، با نگاه اجمالی به اخبار و پالس‌های مثبت بنیادی ماه‌های اخیر که درباره منابع ارزی منتشر شده است، به خودی خود حاکی از آن است که روند کاهشی و تخلیه حباب این روزهای نرخ ارز به وضوح قابل پیش‌بینی بوده است. از میان این اخبار مثبت می‌توان به 5 مورد «افزایش فروش نفت خام»، «رشد عرضه حواله ارز در نیما»، «آزادسازی منابع بلوکه شده در عراق و کره»، «مجوز نقل و انتقال ۵۰۰ هزار دلاری صرافی‌های مجاز در بازار متشکل ارزی» و نیز «اجرای طرح تهاتر ارز صادراتی و نفت خام در ازای واردات کالای اساسی» اشاره کرد.

افزایش فروش نفت به گواه منابع داخلی و خارجی

رئیس کل بانک مرکزی هفته‌های گذشته از روند صعودی فروش نفت خام ایران خبر داده بود. شاید برخی این اظهارات را مانور تبلیغاتی بدانند، اما جالب است بدانیم رویترز به نقل از Tanker Trackers هم این مسئله را تایید و اذعان کرده بود که ایران در ماه اخیر میلادی نزدیک به 1.5 میلیون بشکه در روز دو نوع نفت خام و میعانات را فروخته است.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در این باره اظهار داشته بود: در ماه‌های اخیر روند صادرات نفتی کشور افزایشی بوده و با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده شاهد بهبود این روند نیز خواهیم بود که این موضوع توان بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی و نیز ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را افزایش داده است.

از سوی دیگر اگر این افزایش فروش نفت خام به شیوه تهاتر در برابر کالا باشد به نوعی بانک مرکزی را از شر دلار 4200 تومانی خلاص خواهد کرد، یعنی بانک مرکزی به جای اینکه دلار خود را با نرخ ترجیحی و رانتی 4200 تومان به واردکنندگان بدهد، می‌تواند مدیریت بهتری بر منابع ارزی اعمال کند.

نبود تقاضای موثر برای خرید دلار عامل اصلی تخلیه حباب

همچنین مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در جدیدترین آماری که در مهرماه ارائه کرده است، از رشد ۷۷ درصدی عرضه حواله‌های ارزی در شهریورماه سال جاری نسبت به مردادماه در سامانه نیما خبر داده است. بنابراین پیش بینی سیر صعودی عرضه این حواله‌ها و به تبع آن بازگشت ارز حاصل از صادرات در نیمه دوم سال، امر دور از ذهنی نخواهد بود.

با وجود عرضه فزاینده ارز نیمایی در بازار طی روزهای اخیر و نیز صدور مجوز افزایش رقم نقل و انتقال صرافی‌ها تا سقف ۵۰۰ هزار دلار در بازار متشکل ارزی، هیچ تقاضای موثری برای خرید این ارزهای عرضه شده در بازار دیده نشده است.

یک تحلیل گر مسائل اقتصادی درباره علت نبود تقاضای موثر در بازار ارز گفته است: بدون مشتری بودن این میزان عرضه ارز و حبابی بودن این نرخ را می‌توان ناشی از وجود نیازهای غیرواقعی متقاضیان ارز (نیازهای دلالی و سفته بازی)، چشم‌انداز کاهشی قیمت ارز حداقل در کوتاه‌مدت و افت ثبت سفارش‌ها برای واردات دانست.

طرح تهاتری مجلس و آزادسازی ارزهای بلوکه شده 2 عامل مهار نرخ

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه چهار محور پیشنهاد شده رئیس مجلس، در جلسه با پنج عضو اقتصادی دولت و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، یک راه آسان برای کاهش نرخ ارز است، عنوان کرد: «تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام»، «تهاتر ارز صادراتی و نفت خام در ازای واردات کالای اساسی» و «نیز تامین کسری بودجه دولت از طرق انتشار اوراق در قالب عملیات بازار باز» از جمله پیشنهادات بنیادی مجلس است که می‌تواند کاهش نرخ ارز را به ارمغان بیاورد.

قادری با اشاره به اینکه واردات بدون انتقال ارز، با سهولت بیشتری می‌توان نرخ ارز را کنترل کرد، افزود: رایزنی‌هایی که برای آزاد شدن منابع ارزی در کره و عراق صورت گرفته است، مثبت ارزیابی شده و بزودی اثرات خود را در بازار نشان خواهد داد.

وی خاطر نشان داد: بازار فردایی ارز باعث نرخ گذاری مصنوعی در بازار شده است، بنابراین لازم است به سرعت با این بازارهای کاذب برخورد شود.

بازار فردایی ارز زمین بازی دشمن است

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عنوان کرد: پالس‌های مثبتی مثل افزایش فروش نفت خام و افزایش عرضه حواله‌های ارزی در سامانه نیما هم می‌تواند به تعدیل نرخ کمک شایانی کند.

وی با اشاره به اینکه بازار فردایی ارز ابزاری در دست دشمنان برای التهاب آفرینی در بازار است، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید با ایجاد مزیت معاملات آتی در بازار متشکل ارزی این معاملات فردایی را کنترل و مهار کند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: