April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۴۱۳۳۶
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: شاید سرکوب کردن قیمت‌ها در یک بازه زمانی راهکار قابل کنترلی باشد، اما در بلند مدت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهند.
هادی حق شناس
به گزارش پول نیوز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اهداف و ابزار بانک مرکزی گفت: در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزی تحت فشار فزاینده‌ای بوده است که دلیل اصلی آن، شدت گرفتن تحریم‌ها و شوک منفی عرضه، آنهم در شرایطی که نیروی انباشته شده نقدینگی هم در حال تخلیه شدن روی قیمت‌ها بود.

وظیفه اساسی بانک مرکزی ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیری از رکود و کاهش تولید است. واضح است، مطابق نظریه اقتصادی، امکان دستیابی به هدف‌های زیاد با تعداد محدودی ابزار وجود ندارد. نظر به خطری که تشدید نگران کننده تورم به صورت آسیب‌های جدی به دهک‌های متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت‌های تولیدی دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد. با وجود درد و رنجی که ملت ما از تحریم‌ها دیده است، اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می‌کرد، دچار فروپاشی نشده و نشانه‌های فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزی بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت رو به بهبود بخش حقیقی باشد.

بانک مرکزی به خوبی واقف است که با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیاز مالی دولت؛ امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و بر همین اساس به دنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازار‌ها است. البته با ابزار‌های در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس سیستم بانکی اظهار کرد: طبیعتا هر گونه سرکوب مالی در سیستم بانکی، پاسخگو نیست.

وی افزود: شاید سرکوب کردن قیمت‌ها در یک بازه زمانی راهکار قابل کنترلی باشد، اما در بلند مدت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهند.

این کارشناس سیستم بانکی اظهار کرد: اگر نرخ سپرده بانکی واقعی نباشد، هیچ کسی نمی‌تواند مردم را مجبور کند که سرمایه خود را در بانک نگهداری کنند.

حق شناس خاطر نشان کرد: در صورتی که نرخ سپرده بانکی واقعی نباشد، پول از بانک‌ها و سیستم بانکی خارج و وارد بازار‌های موازی دیگر می‌شود که این موضوع باعث می‌شود بازار‌های دیگر از تعادل خارج، با تلاطم مواجه شده و دچارآشفتگی شوند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: