یک کارشناس سیستم بانکی در گفتگو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۴۱۳۷۲
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس سیستم بانکی بیان کرد: ابزار‌های قابل کنترلی در اختیار بانک مرکزی است، اما چرا آنکه درهر فسادی بانک‌ها پیش قدم هستند این است که فساد یعنی پول، پول یعنی بازار پول و متولیان بازار پول هم بانک‌ها هستند.
هادی حق شناس کارشناس سیستم بانکی
به گزارش پول نیوز، به تازگی شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای به ریاست دکتر همتی، اجرای سیاست احتیاطی کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رساند. سیاستی که به نظر می‌رسد با هدف کنترل روند رو به رشد نقدینگی و رسیدن به هدف گذاری نرخ تورم در سال جاری اتخاذ شده است.

در این خصوص هادی حق شناس کارشناس سیستم بانکی اصلی‌ترین مشکل بازار پول در کشور را نبود استقلال بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی در کشور ما از استقلال کافی برخوردار نیست و مداخله‌های مختلفی در بازار پول انجام می‌شود و به متولی پول که همان بانک مرکزی است گفته می‌شود که خرید تضمینی برخی از کالا‌ها را تامین کند که در گرو این کار‌ها استقلال بانک مرکزی از بین می‌رود.

وی افزود: اولین مورد درباره اصلاح سیستم بانکی این است که بانک مرکزی به معنی واقعی استقلال داشته باشد یعنی وقتی بانک مرکزی می‌گوید توان ایجاد خط اعتباری برای حوزه مسکن را ندارد، این کار را نباید انجام دهد نه اینکه تحت فشار این کار را انجام دهد. وقتی بانک مرکزی بتواند جلوی رشد نقدینگی در کشور را بگیرد، پس از آن ما شاهد کاهش نرخ تورم در کشور خواهیم بود. وقتی نرخ تورم در کشور به کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد برسد، نظام بانکی برای حفظ بقا، خود را اصلاح می‌کند.

حق شناس اظهار کرد: امروزه برخی از بانک‌های ما ناکارآمد هستند، اما به دلیل تورم، دارایی آن‌ها چند برابر می‌شود. از محل دارایی‌ها یا به دلیل افزایش نرخ تورم، آن‌ها هم نرخ تسهیلات را بالا می‌برند و ناکارآمدی خود را پنهان می‌کنند.

وی تاکید کرد: اولین بخشی که در اصلاح سیستم بانکی موثر است استقلال بانک مرکزی در راستای کنترل رشد نقدینگی، عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی، عدم ایجاد خط اعتباری بدون پشتوانه، ساماندهی بانک‌های خصوصی و دولتی است.

این کارشناس سیستم بانکی بیان کرد: شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل و نظارت بر بازار پول است که از این کنترل و نظارت دو هدف اصلی براورده شود. اولین مورد این است که پول ملی تقویت و پس از آن نرخ تورم کنترل شود و همه‌ی سیاست‌های بانک مرکزی بر محور همین دو مورد است که بتواند تورم را کنترل و پول ملی را تقویت کند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای آنکه چنین اتفاقی رخ دهد، بانک مرکزی ابزار‌های مختلفی دارد که نظارت را اعمال کند به طور مثال بخواهد اضافه برداشت بانک‌ها را کنترل کند و یا بخواهد ترازنامه آن هارا کنترل کند و یا بر سیستم تسهیلات دهی آن‌ها نظارت کند.

حق شناس خاطر نشان کرد: ابزار‌های قابل کنترلی در اختیار بانک مرکزی است، اما چرا آنکه درهر فسادی بانک‌ها پیش قدم هستند این است که فساد یعنی پول، پول یعنی بازار پول و متولیان بازار پول هم بانک‌ها هستند بنابراین این طبیعی است که زمانی که فساد مالی و پولی مطرح می‌شود، یک خلاف رویه‌ای در بازار پول رخ داده است که این به دلیل ضعف قانون است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: