مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه مطرح کرد:
کد خبر: ۳۴۱۴۲۰
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
0
مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه عنوان کرد: در حال حاضر اغلب سهام شرکت‌ها به دلیل اصلاح بیش از ۴۰ درصدی شاخص به محدوده جذاب، ایده آل و کارشناسی خود رسیده اند.

تولیدی//// پیروزی بایدن تاثیری بر بازار سرمایه ندارد

به گزارش پول نیوز؛ حدود 3 ماه پیش در زمانی که هیچ یک از تحلیلگران فکر ریزش بازار سرمایه را نمی کردند، بورس ایران به دلیل اختلافات در دولت، تصمیمات اشتباه سازمان بورس و رفتار شرکت های حقوقی دچار اصلاح شد. این مساله تا هم اکنون ادامه داشته و روزهای محدودی بورس لباس سبز بر تن کرده است.

اما طی این مدت بازار سرمایه بیشتر خود را طرفدار نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داده است. نحوه عملکرد سهامداران در این بازار به گونه ای بوده است که آنها به آینده برجام و از سر گیری مذاکرات با 5+1 خوشبین بوده و قرار گرفتن در صف های فروش نشان از این نحوه تفکر عده زیادی از سهامداران دارد.

بسیاری از بازار‌ها برای انتخاب شدن و یا انتخاب نشدن فرد خاصی در انتخابات آمریکا خود را آماده کرده اند. البته برخی از بازار‌ها در این مدت بیکار ننشسته و نتایج انتخابات را نیز پیش بینی کرده و به استقبال بازار مورد نظر خود رفته اند.

بازار خودرو، ارز و طلا از جمله بازار‌هایی هستند که احتمال پیروزی ترامپ را بیشتر دانسته و در ماه‌های گذشته افزایش قیمت‌های به وجود آمده در این بازار به سبب همین تحلیل بوده است.
 
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیرات اتفاقاتی همچون انتخابات آمریکا و مسائلی از این دست گفت: این نوع اتفاقات در زمان وقوع بسته به نوع نتیجه‌ای که دارند دارای اثرات آنی هستند؛ به طور مثال وقتی چهارشنبه در پی انتشار نتایج اولیه انتخابات میزان آرای ترامپ بیشتر بود و شرایط بر اساس انتظارات بازار بود، کلیت بازار به سمت مثبت شدن پیش رفت و حتی در اغلب سهام لیدر بازار صف خرید تشکیل شد. به همان دلیل نیز وقتی ورق انتخابات آمریکا برگشت و به سمت افزایش شانس بایدن رفت و در نهایت وی برای ریاست جمهوری آمریکا قطعی شد نیز سهامداران به دلیل وقوع رویدادی دور از انتظار خود با اقدام هیجانی دیگر در صف عرضه قرار گرفتند و سبب منفی شدن مجدد بازار در روز شنبه و یکشنبه شدند.

وی بروز این رفتار‌ها را فارغ از دلایل ریزش سه ماهه بازار سرمایه هیجانی و موقت ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر اغلب سهام شرکت‌ها به دلیل اصلاح بیش از ۴۰ درصدی شاخص به محدوده جذاب، ایده آل و کارشناسی خود رسیده اند. بر این اساس اکنون با وجود بروز ریسکی همچون پیروزی بایدن نمی‌تواند افتی بیش از این را برای بازار سرمایه رقم بزند.

خریداران فعلی سهام پیروزند!

این تحلیلگر بازار سرمایه ریزش مجدد شاخص بورس و اصلاح عمیق در این بازار را تا پایان سال بعید دانست و خاطرنشان کرد: در ریزش‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد از سهام بازار اصلاح عمیق کرده اند و دیگر جایی برای اصلاح عمیق تا مدت طولانی ندارند؛ بنابراین اکنون بازار سرمایه بهترین شرایط سرمایه گذاری را دارد.

آقابزرگی خریداران فعلی سهام را پرسودترین سرمایه گذاران بورسی ارزیابی کرد و یادآور شد: قیمت اغلب سها‌م‌ها در شرایطی جذاب و مطلوب برای سرمایه گذاری قرار گرفته است که می‌تواند بیشترین سود ممکن را عاید سرمایه گذاران کند. بر این اساس سرمایه گذاران فعلی بازار سرمایه طی ۶ ماه تا یک سال آینده می‌توانند بیشترین سودآوری را در بین سایر بازار‌ها از آن خود کند.

اثر انتخاب بایدن بر دلار هم موقت است!

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت دلار به عنوان اثرگذارترین فاکتور بر رشد شاخص بورس در سال‌های اخیر گفت: با توجه به اینکه کمبود ارز به دلیل کاهش شدید صادرات و عدم ورود دلار به سیستم مالی کشور رخ داده است و این امر سبب افزایش قیمت دلار و سایر ارز‌ها شده است، اکنون به صِرف انتخاب یک فرد ریزش قیمت ارز مدت دار نخواهد بود، چراکه کمبود بر قوه خود باقیست!

وی افزود: البته بخشی از رشد نرخ ارز به دلیل هیجان وارد بر بازار به دلیل انتظار انتخاب مجدد ترامپ و افزایش تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی بوده است که اکنون ریزش نرخ ارز تنها در خلاف جهت این هیجان رخ داده است. بر این اساس مشکل اصلی کمبود ارزی حداقل تا زمانی که بایدن تا ۷۷ روز آینده در کاخ سفید ساکن نشود و سکان فعالیت را در دست نگیرد و اقدامی عملی برای بازگشت به برجام تا تقلیل تحریم‌ها صورت نگیرد عملا مشکلات ارزی کشور حل نشده است.

آقابزرگی تصریح کرد: بنابراین چنانچه چشم انداز و مفروضات اقتصادی و مراودات بین ایران و سایر کشور‌ها در جهت صادرات، مراودات بانکی و نیز عرضه لازم در بازار صورت گیرد این بار روند ارز به صورت اصولی و سیستماتیک نزولی می‌شود و پایدار می‌ماند و دیگر هیجانی نیست؛ اما اگر در مراودات بین الملل تغییر خاصی صورت نگیرد نزول ارز بیش از این اتفاق نخواهد افتد و بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان خواهد بود.

بر این اساس و با توجه به عدم اجرای انتظارات اقتصادی ناشی از انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا به صورت عملی و بازگشت آمریکا به برجام و باز شدن در‌های صادرات و بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور به نظر نمی‌رسد که نرخ ارز بتواند در بهترین شرایط نیز کاهش قیمتی کمتر از ۲۰ هزار تومان را تجربه کند، نرخی که گزارش‌های ۶ ماهه صنایع نیز اغلب بر اساس همین میزان و یا حتی کمتر از این میزان در نظر گرفته شده است؛ بنابراین همه شرایط برای آغاز روند جدید صعودی بازار سرمایه فراهم است و چنانچه تحلیل لازم از سوی سهامداران به کار گرفته شود، قرارگیری بازار سهام در مسیر رو به رشد طی روز‌های آینده دور از انتظار نخواهد بود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: