April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه تاکید کرد:
کد خبر: ۳۴۱۴۴۲
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
0
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: ترخیص مواداولیه و قطعات موجود در گمرکات تمام خودروهای کف را راهی بازار خواهد کرد. بنابراین امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع عملیاتی شود و فرآیند آن بدون مشکل شروع شود.

به گزارش پول نیوز؛ اصطلاح "رسوب کالا در گمرک" از دو سال پیش وارد ادبیات رسانه ای کشور شده و نقش توجیه کننده گرانی کالاها و کمبود در بازا را ایفا کرده است.

این "فعل"(رسوب کالا در گمرک) بدون "فاعل" مشخص اینگونه تعریف شده است که گویی کالاهای وارداتی در گمرکات ایران مانند سنگ کف رودخانه رسوب کرده و نمی خواهند وارد کشور شوند.

اما به تازگی اعلام شده اقداماتی در راستای ترخیص کالاهای رسوب شده از گمرکات در جریان است.

 
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در این باره اظهار داشت: امیدواریم این موضوع هرچه سریع تر عملیاتی شود و فرآیند آن بدون مشکل شروع شود. زیرا ترخیص این کالاها سبب می‌شود خودروهایی که به دلیل کسری قطعه تولید و به کف رفتند، تکمیل و عرضه به بازار شوند. این مساله سبب عرضه بیشتر با قیمت متعادل‌تر خودروها به بازار خواهد شد.

نجفی منش با اشاره به اینکه هرچه سریع تر مواد اولیه  و قطعات از گمرک ترخیص شود، صنعت خودرو رونق خواهد گرفت، افزود: ترخیص مواداولیه و قطعات موجود در گمرکات تمام خودروهای کف را راهی بازار خواهد کرد. زیرا قطعات مورد نیاز آن‌ها در گمرکات است. از سویی مواد اولیه با نرخ دلار رابطه مستقیمی دارد. درگذشته قانونی در مجلس تصویب شد که قیمت هدف مواداولیه در بورس با ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس عرضه شود. بنابراین هرچه قیمت ارز افزایش یابد، قیمت مواد نیز بالاتر خواهد رفت.

این فعال صنعت قطعه‌سازی با اشاره به اینکه جلساتی با مدیران عامل سایپا و سازمان گسترش داشتند، ادامه داد: هر دو سازمان مذکور در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستند که بتوانند بخشی از خودروهایشان را خودشان بفروشند. این باعث می‌شود که خودروسازان زیان نکرده و بخشی از زیان اول سال را هم جبران کنند.
وی اضافه کرد: با این تفاصیل خودروسازان می‌توانند به موقع مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. اغلب خودروسازان بیان می‌کنند به دلیل ضرر و زیان نمی‌توانیم مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنیم، اما با این فرآیند نقدینگی قطعه سازان زودتر پرداخت خواهد شد.

نجفی منش افزود: قیمت خودرو در کارخانه هنوز پایین است، قیمت خودروها در بازار نیز ارتباط مستقیمی با نرخ دلار دارد، هرچه قیمت آن افزایش یابد، قیمت خودروها نیز بالا خواهد رفت. هرچند قیمت خودروها در بازار حباب بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر افزایش تولید ایجاد شود، قیمت‌ها متعادل خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: