به گزارش گروه بانک و بیمه پول نیوز ، افراد دارای معلولیت اعم از نابينا، جسمي-حرکتي يا ناشنوا، براي بهرهمندي از خدمات بانکي با مشکلات متعددي روبهرو هستند. استفاده از خدمات و بهرهمندي از تسهيلات بانكي براي اين گروه از جامعه همواره با مشكلات و سختيهايي همراه بوده است. همين موضوع موجب اقداماتي در بانك مهر ايران براي ارائه خدمات بانكي به افراد داراي معلوليت شده كه در راستاي آن تعدادي از شعب خود را براي حضور آسانتر معلولان مناسبسازي و تجهيزات مورد نياز افراد داراي مشكل بينايي را در باجه ويژهاي راهاندازي كردهاند.
سامانه ارائه خدمات بانکی نابینایان با هدف افزایش رضايتمندي اين گروه از مشتريان و سهولت بهرهمندي اين قشر از خدمات بانکي، در برخي از شعب بانک قرضالحسنه مهر ايران افتتاح شد و اين اقدام در شعب سراسر کشور در حال توسعه است.
با استفاده از این سامانه مشتریان نابینا بدون نیاز به حضور فرد همراه ميتوانند، فرمهاي درخواست انواع عمليات بانکي مانند افتتاح حساب، دريافت وجه، واريز وجه، خدمات کارت و ... را با استفاده از ورودي و خروجيهاي صوتي و بريل تکميل کنند. سپس فرمهاي تكميل شده توسط چاپگر باجه پرينت و براي انجام عمليات در اختيار مسئول مربوطه قرار ميگيرد.
سامانه خدمات بانکی نابینایان شامل دستگاه برجستهنگار و نرمافزار فرمهای بانکي است که داراي صفحه کليد و نمايشگر بريل بوده و تكميل فرمهاي بانكي با استفاده از صفحه كليد توسط نابينايان انجام ميشود.
همچنین، نرمافزار فرمهای بانکی روی رايانه باجه نصب شده و خروجي صوتي فارسي روي تمامي قسمتهاي فرمهاي بانکي فعال است.
گفتنی است بانک مهر ایران در بسیاری از شعب خود با هدف ايجاد دسترسي مناسب به شعب براي معلولان و جانبازان «رمپ ورودي» ايجاد کرده است.