April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۵۵۲
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
رئیس هیات موسس کانون صرافان درباره تاثیر انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن بر اقتصاد ایران و بازار ارز گفت: انتخاب بایدن ممکن است تحت شرایطی بعد‌ها نافع اقتصاد کشور باشد، اما فعلاً جز تغییراتی که جنبه روانی دارد، تاثیر جدی بر بازار ایران نخواهد داشت.
علی اصغر سمیعی زفرقندی
علی اصغر سمیعی زفرقندی در این باره در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: اگر فرض کنیم دوغ فروشی به طور مرتب به دوغ خود آب اضافه کند گرچه حجم دوغ او زیاد می‌شود، اما چون دوغ رقیق‌تر می‌شود یقینا به علت کاهش کیفیت، قیمت محصول هم کم می‌شود. به عبارتی فروشنده از بالا رفتن حجم دوغ سودی حاصل نخواهد کرد.

وی افزود: اضافه شدن آب به دوغ یعنی نرخ تورم بالا در کشور، که باعث رقیق شدن و کم رمق شدن دائمی پول ملی می‌شود و تا زمانی که نرخ تورم در کشور ما، این تفاوت معنی دار را با کشور‌های حوزه دلار دارد، ضعیف شدن پول ملی امری طبیعی خواهد بود.

زفرقندی ادامه داد: اگر چه شاید دولت نتواند با شرایط فعلی اقتصادی، نرخ تورم را کنترل کند، ولی جای یک سوال مهم در اینجا هست و آن اینکه چرا با تک نرخی کردن نرخ ارز و نظارت و دخالت به موقع با تزریق مثبت و منفی، ارز و ریال از نوسانات و تلاطمات مخرب در بازار جلوگیری نمی‌کند؟

رئیس هیئت موسس کانون صرافان در ادامه گفت: هرچند در ماجرای تغییر رئیس جمهور در آمریکا، دلالان دندان تیز کرده بودند که در هر یک از دو صورت، بازار ارز را دچار نوسان کنند، ولی با انتخاب بایدن، بانک مرکزی با دخالتی نسبتا خوب، جلوی نزول مصنوعی را گرفت و اجازه نداد قیمت‌ها به طور غیر واقعی ریزش کنند. هرچند می‌شد از این نوسان چهار پنج هزار تومانی هم جلوگیری شود.

زفرقندی خاطر نشان کرد: تاثیر سیاست‌های آمریکا بر اقتصاد کشور ما ثانویه خواهد بود، مثل کسی که بخواهد خانه‌ای بسازد، ولی روابطش با اداره برق بد باشد، امکانات خانه سازی ربط زیادی به اداره برق ندارد فعلاً باید زمین تهیه شود، مصالح تهیه شود، مهندس معمار و کارگر بیایند و مشغول کار شوند. البته در این فاصله باید سعی شود مشکلات با اداره برق هم حل شود، مخصوصاً که رئیس اداره هم عوض شده و انشالله رئیس جدید به بدی رئیس قبلی نخواهد بود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: