April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۷۳۴
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
کارشناس مسائل اقتصادی در کشور اظهار کرد: بدهی دولت به بانک مرکزی و مجموع مطالبات معوقه بانک‌ها از جمله دلایلی است برای رشد نقدینگی و به دنبال رشد نقدینگی ایجاد تورم دورقمی در اقتصاد ایران است.
تولیدی/// منتشر نشود//// رشد نقدینگی بیش از رشد اقتصادی است////
به گزارش پول نیوز، هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راهکارهای کاهش نرخ تورم در کشور گفت: از سال ۱۳۵۰ تا سال جاری با گذشت ۴۸ سال، فقط ۶ الی ۷ سال نرخ تورم یک رقمی بود و در همه سال‌های گذشته تورم ما دو رقمی بوده است و علت این دورقمی بودن نرخ تورم در اقتصاد به خاطر وجود پول نفت در اقتصاد کشور است که ما به ازای دلار‌های نفتی پول چاپ می‌کنیم.

وی افزود: رشد نقدینگی در اقتصاد ایران بیش از رشد اقتصادی کشور است. اگر به طور میانگین در سال‌های بعد از انقلاب رشد اقتصادی ۴ درصد بوده باشد، رشد نقدینگی ما ۴ تا ۵ برابر بوده است یعنی به ازای هر یک واحد کالا و خدماتی که تولید شد ۴ الی ۵ برابر آن، پول به اقتصاد تزریق شده است که برای تورم دورقمی در اقتصاد ایران یک عامل بزرگ است.

حق شناس در ادامه بیان کرد: معمولا برای حل مشکلات کوتاه مدت، دولت کسری بودجه را از طریق رشد نقدینگی جبران می‌کند که در همه دولت‌ها وجود داشت همچنین ریشه تورم در رشد نقدینگی وجود دارد. رشد نقدینگی به دلایل بدهی دولت به بانک ها، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی و مجموع مطالبات معوقه بانک‌ها از جمله دلایلی است برای رشد نقدینگی و به دنبال رشد نقدینگی ایجاد تورم دورقمی در اقتصاد ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کشور‌های خارجی در مهار تورم موفق بودند و الگوی آن‌ها در این مسئله چیست؟ عنوان کرد: در کشور‌های خارجی انضباط پولی و انضباط مالی ایجاد شده است. اگر بخواهیم پروژه‌های نیمه کاره را به اتمام برسانیم بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌ها که مربوط به سال ۹۷ است، بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است در حالی که بودجه‌های عمرانی ما در خوش بینانه‌ترین حالت، سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه الگوی کشور‌های خارجی برای مهار تورم با ایران بسیار متفاوت است، اظهار کرد: کشور‌های خارجی سال‌های متوالی زیر ساخت‌های بسیاری را فراهم کردند، ولی در کشور ما زیرساختی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد دچار مشکل است در نتیجه که ما هنوز در ابتدای تکمیل زیرساخت‌هایی مانند راه، راه آهن، بندر، فرودگاه، سد و بسیاری از این پروژه‌ها دچار مشکلات بسیاری هستیم و برای آنکه پروژه‌ها به اتمام برسد در بسیاری از مواقع مجبور به ایجاد کسری بودجه می‌شویم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: