April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۷۴۶
۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
0
در ستاد ملی کرونا با اعلام مصوبات جلسه روز(شنبه) ۲۴ آبان، خبری از تصویب تعطیلی تهران داده نشد با وجود آنکه طی حداقل یک هفته گذشته همه مراجع علمی و دولتی خواستار تصویب این موضوع شده بودند.

به گزارش پول نیوز، با وجود آنکه استاندار تهران طی ۲ روز گذشته اعلام کرده بود که با تعطیلی ۲ هفته ای تهران موافق است، این موضوع در ستاد ملی کرونا به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت در حین اعلام مصوبات ستاد، خبری از تصویب این موضوع در آن نبود.

«انوشیروان محسنی بندپی» در جمع خبرنگاران در آخرین گفت و گویش اعلام کرده بود: خستگی کادر درمان و حجم بالای بستری در بیمارستان ما را ملزم می کند تا شرایطی را فراهم کنیم که بار مراجعه به بیمارستان ها کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اقدامی که با همکاری وزارت بهداشت و بسیج در قالب طرح شهید سلیمانی آغاز شده، شرایطی را فراهم می کند تا حالت تهاجمی به چرخه انتقال ویروس کرونا داشته باشیم.

این موضوع نه فقط بحث مورد تایید استاندار تهران که مورد تایید بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت نیز بود، دکتر «مینو محرز» عضو ستاد ملی کرونا و فوق تخصص ریه، دکتر «ایرج حریرچی» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر «علیرضا زالی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران و دیگر مسئولان استانی و ملی نسبت به وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران هشدار داده و بارها بر لزوم تعطیلی این شهر تاکید کرده‌اند.

علت اصلی این میزان تعطیلی نیز بارها از زبان استاندار، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر مطرح شده است، جمعیت بالای هشت میلیون، تردد چشم گیر شهروندان، ناکافی بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و حضور فشرده و پرتراکم شهروندان برای تردد با وسایط نقلیه عمومی، کمبود تخت های بیمارستانی و خستگی کادر درمانی، تردد شهروندان دیگر نقاط کشور به علت پایتخت بودن آن و در نهایت کمک به کاهش خستگی کادر درمانی از جمله دلایل اعلام شده این افراد به شمار می آید.

از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند که با تعطیلی تهران که پایتخت کشور محسوب می شود و نهادهای ملی و مرکزی در آن مستقر هستند، خدمت رسانی در دیگر نقاط کشور نیز متاثر، برخی مشاغل روزمزد تعطیل، کسب و کار مردم به ویژه در دهک های پایین جامعه دچار مشکل و خسارت اقتصادی قابل توجهی می‌شود.

این تاکید بر تعطیلی تهران در شرایطی است که هفته گذشته ۲ محدودیت جدید برای فعالیت اقتصادی و تردد شهروندان در تهران و سایر شهرها نیز اعلام شد که از جمله آن لزوم تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ عصر و توقف فعالیت مترو و ناوگان اتوبوسرانی از ساعت ۲۰ بود.

همین ۲ اعمال محدودیت نیز واکنش ها و اعتراض های بسیاری را به دنبال داشت و بسیاری از افراد در فضای مجازی نسبت به این نوع اعمال محدودیت واکنش نشان دادند و آن را عاملی جدید برای تجمع در مترو و اتوبوس ها و ایجاد ترافیک در شهر برشمردند.

با این حال، موافقت و تاکید بسیاری از مسئولان حوزه ملی، استانی و شهری تهران با تعطیلی ۲ هفته ای این شهر و ایجاد این نور امید که حتی اعمال این محدودیت که به گفته دکتر حریرچی کوتاه مدت و لازم ولی کم تاثیر است، می تواند از حجم انبوه انتشار اخبار مرگ بر اثر کرونا بکاهد و مرهمی بر شیوع افسار گسیخته این بیماری باشد، چشم ها را منتظر تصمیم نهایی ستاد ملی کرونا گذاشت.

«علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از پایان جلسه امروز -شنبه- این ستاد به خبرنگاران گفت: بر اساس این مصوبه، تعطیلی ها فقط شامل مشاغل و کسب و کارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاهها، دانشگاهها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش ها و مدارس غیر حضوری است و برای دانشگاهها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در مورد فعالیت کارکنان ادارات نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستانهای با سطح هشدار ۳ و قرمز فقط حدود یک سوم کارکنان در محل کار حضور پیدا می کنند، در سطح دو یا نارنجی یک دوم یا ۵۰ درصد کارکنان حضور پیدا می کنند و در شهرستانهای با وضعیت زرد یا سطح هشدار یک، دو سوم کارکنان حضور دارند.مسئولان ادارات با توجه به ضرورت حضور کارکنان برای نوبت دهی فعالیت آنها بر اساس مصوبه ستادملی کرونا تصمیم گیری می کنند

رئیسی گفت: محدودیت های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستانهای با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیر بومی شهرستانهای دیگر حق ورود به این شهرستانها ندارند. جزئیات بیشتر اعلام می شود.

وی افزود: این محدودیت ها از شنبه اول آذر فعلا به مدت دو هفته اعمال می شود و در یک هفته پیش رو اقدامات لازم برای اطلاع رسانی و پرداختن به جزئیات اجرای این مصوبات انجام می شود.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری در جلسه امروز ستاد ملی کرونا اعلام کرد: ناگزیر از اعمال محدودیت های شدید هستیم. طرح محدودیت ها از اول آذر در سراسر کشور به اجرا درمی آید. در این طرح هر شهر مقرراتی خاص خود را دارد و نتیجه آن هفتگی بررسی خواهد شد.

دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: نزدیک ۹ ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا رو به رو هستیم. متاسفانه موج جدید این همه‌گیری این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی برای کشورها و مردم ایجاد شده است. بسیاری از دولت‌ها ناچار شدند محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یک بار در ۴۳ شهرستان و یک بار در ۴۶ شهرستان و در مجموع در حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی ایجاد کردیم. از هفته پیش در مراکز استان‌ها محدودیت زیادی ایجاد شد.

با این وجود مهمترین تاکید رئیس قوه مجریه بر این بود که مردم باید از حجم تردد های غیر ضرور خود بکاهند و بیش از پیش مراقب خود باشند.

مصوبات ستاد ملی کرونا در حالی اعلام شد که همه مردم و دستگاه ها منتظر ابلاغ و تصویب تعطیلی ۲ هفته ای تهران بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: