April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۸۹۸
۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
0
سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی بدون ابزار مشتقه برای سرمایه گذاران معنا و مفهومی ندارد و بدون این ابزار‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را به تن نمی‌خرند، وضعیت در بازار ایران به گونه‌ای دیگر است. کارشناسان سهام همواره بر نقش حیاتی ابزار‌های مالی در بازار تاکید می‌کنند، اما در بورس تهران اتفاق دیگری می‌افتد و سهامدار در مواقع بحرانی به سمت صفوف فروش و در‌های خروج هدایت می‌شود.
روشی که ضرر سهامداران بورس را کم می‌کند
به گزارش پول نیوز، سرمایه‌گذاری در بورس‌های خارجی بدون ابزار مشتقه برای سرمایه گذاران معنا و مفهومی ندارد و بدون این ابزار‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را به تن نمی‌خرند، وضعیت در بازار ایران به گونه‌ای دیگر است. کارشناسان سهام همواره بر نقش حیاتی ابزار‌های مالی در بازار تاکید می‌کنند، اما در بورس تهران اتفاق دیگری می‌افتد و سهامدار در مواقع بحرانی به سمت صفوف فروش و در‌های خروج هدایت می‌شود.

این درحالی است که بسیاری از معامله‌گران بازار بر این باورند که بورس تهران چوب فقدان ابزار‌های مالی همچون آپشن، فیوچرز، آتی و… را می‌خورد. شاید بتوان بخشی از جزر و مد بی‌سابقه شاخص که منجر به سلب اعتماد سهامداران و بهم ریختگی بازار شد را به خلأ ابزار‌های مالی کنترلی مربوط دانست.

در بورس‌های بزرگ جهان معمولا حجم معاملات در بخش ابزار مشتقه با سایر بخش‌ها برابری می‌کند، اما در بازار سرمایه ایران نسبت حجم معاملات ابزارمشتقه نسبت به معاملات بسیار کم است. در حال حاضر برای بازار سهام، ابزار‌های مالی مختلفی طراحی شده است. ابزار‌های مالی با توجه به میزان اهمیت و استقبال سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان بازوی اصلی داد و ستد‌ها در عمق دهی بازار مشارکت و مثبت عمل کنند.

در این رابطه و پوشاندن این نواقص تیم مدیریت بازار بورس روش بازارگردانی فعال شرکت‌ها را ارایه داده است تا بخشی از خلا ابزاری موجود مرتفع گردد.

بازار ممکن است تحت تاثیر هیجان‌های ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی دچار نوسان شود و زمانی که تعادل بازار به دلیل وجود چنین عواملی، بهم ریخته شود دیگر بورس، بازار چندان قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود، به همین دلیل بازارگردان کمک به حفظ تعادل نسبی در بازار خواهد کرد.

مدیریت این شرایط با ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است، زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد

ابلاغیه سازمان بورس برای موضوع مزبور در صورتی که اجرا نشود، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوز‌های صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

در دنیا نهاد‌های ناظر بازار سرمایه وظایف مشخصی از جمله ایجاد بازاری کارا و شفاف، حمایت از حقوق سرمایه گذاران، مقررات گذاری و نظایر آن را بر عهده دارند، در کشورمان نیز طبق قانون بازار اوراق بهادار اکثر این وظایف بر عهده سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفت

برای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و وجود یک بازار کارا، نقدشوندگی یکی از اصل‌های بسیار مهم تلقی می‌شود، بازارگردانی یکی از مسیر‌های نقدشوندگی، مدیریت هیجان و نوسانات بازار است. بازارگردان‌ها سمت عرضه و تقاضای بازار را تقویت می‌کنند و اوراق بهادار را در بین فروشندگان و خریداران جابجا می‌کنند.

همانطور که اشاره شد از جمله مزیت‌های بازارگردانی می‌توان به افزایش نقدشوندگی، کنترل نوسانات قیمت اوراق بهادار و کاهش هزینه‌های معاملاتی اشاره کرد. البته بازارگردان‌ها با انجام تعهدات، عایدی نیز کسب می‌کنند

امیدواریم این روش بتواند حواشی پیش آمده برای بازار بورس در روز‌های هیجانی و منفی بازار را کاهش داده و میزان ضرر سهامداران حقیقی بکاهد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: