کد خبر: ۳۴۱۹۵۶
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
0
یک کارشناس سیستم بانکی بیان کرد: دولت و سیستم بانکی در کشور ما نمی‌توانند مانند کشور‌های دیگر به کمک اقتصاد بیایند، زیرا از توان کافی برخوردار نیستند و نمی‌توانند کاری که دولت‌های دیگر انجام می‌دهند را انجام دهند.
آیا سیستم بانکی توانایی خارج کردن اقتصاد در دوران کرونا را دارد؟
به گزارش پول نیوز، معمولا پس از بروز بحران‌های بزرگ اجتماعی و اقتصادی نظیر آنچه که امروز با نام «اپیدمی کروناویروس» مطرح است، سیستم‌های حمایتی نظیر سیستم‌های بانکی و بیمه‌ای و نیز صندوق‌های حمایت‌گر به کمک مردم، کسب و کار‌ها و در کل نظام اجتماعی و اقتصادی کشور‌ها می‌آیند.

در ایران نیز پس از شیوع ویروس کرونا مصوباتی در حمایت از مردم و نیز کسب و کار‌ها ابلاغ شده است که از جمله عدم تعلق جریمه به تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات کسب و کار‌های مصوبه ستاد کرونا بود. حتی تمهیداتی درباره عدم توقف خدمات بانکی به صاحبان چک‌های برگشتی که در این روزگار کرونایی برگشت می‌خورد، اندیشیده شد.

اما آیا این همه آن چیزی است که می‌توان در این دوران سخت از سیستم بانکی کشور انتظار داشت و اساسا نقش شبکه بانکی در تسهیل امور و بازگشت اقتصاد به دوران پسا کروناچیست؟

در همین رابطه کامران ندری، کارشناس سیستم بانکی درباره نقش شبکه بانکی در کاهش آثار ویروس کرونا بر اقتصاد ایران گفت: شبکه بانکی می‌تواند با اعطای تسهیلات به کسب و کار‌های آسیب دیده از سوی ویروس کرونا کمک کند.

وی افزود: به دلیل اینکه اقتصاد کشور ما در شرایط تحریمی سخت قرار گرفته بود بنیه اقتصادی بسیاری ضعیفی بر کشور حاکم بود و به همین خاطر نه دولت، نه شبکه بانکی و نه سیستم حمایتی در کشور توانایی کمک بسیار را ندارند و این نتیجه تحریم‌های سخت وضع شده علیه کشور است.

ندری بیان کرد: نظام اقتصادی ما طی سال‌های گذشته زیر ضربات پیاپی و بمباران تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی بوده است، هرچند که پیش از تحریم‌ها هم از نظام اقتصادی قوی برخوردار نبودیم، بنابراین توان اینکه بتواند شوک‌های جدیدی را تحمل کند ندارد. در این مسیر نظام بانکی بسیار می‌تواند موثر واقع شود، اما نظام بانکی که سالم بوده و از توان و قدرت بالایی برخوردار باشد نه نظام بانکی کشور ما. نظام بانکی ما در اثر تحریم‌ها ضعیف شده و توان آنکه بتواند کمک‌کار اقتصاد کشور در این وضعیت باشد را ندارد.

این کارشناس سیستم بانکی در ادامه گفت: دولت و سیستم بانکی در کشور ما نمی‌توانند مانند کشور‌های دیگر به کمک اقتصاد بیایند، زیرا از توان کافی برخوردار نیستند و نمی‌توانند کاری که دولت‌های دیگر انجام می‌دهند را انجام دهند. اگر ما نظام بانکی سالمی داشتیم می‌شد با تسهیلات ارزان قیمت و پایین آوردن نرخ بهره در کشور، به اقتصاد کشور کمک کرد، اما در شرایط فعلی که تورم بر کشور حاکم است که آن هم بر اثر تحریم‌های اقتصادی است، نمی‌شود کمکی به اقتصاد کشور کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: