کد خبر: ۳۴۲۰۳۰
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
0
یک کرشناس سیستم بانکی بیان کرد: به عبارتی نمی‌توانیم موضوع تورم را حل کنیم بنابراین راهکار این موضوع، عرضه کلان از سوی سرمایه گذاران این حوزه از جمله بانک‌ها است که به شدت نیز بدهکار هستند، یعنی بدهی‌های خود را بازپرداخت نمی‌کنند چرا که حاضر به فروش دارایی‌های خود نیستند.
شبکه بانکی
به گزارش پول نیوز، کامران ندری کارشناس ارشد مسایل بانکی با بیان اینکه بانک‌ها باید دارایی‌ها را نگهداری کنند که با بدهی‌های آن‌ها تناسب داشته باشد و تعهدات و بدهی آن‌ها را پشتیبانی کند، گفت: دارایی‌های ثابت معمولا این توانایی را ندارند و می‌توانند بانک‌ها را با مشکلاتی در حوزه تامین نقدینگی رو به رو کنند.

وی تصریح کرد: راه اندازی سامانه اموال مازاد بانک‌ها برای اینکه شبکه بانکی کشور دارایی‌های خود را به دارایی‌های نقدپذیرتر تبدیل کند، اقدام مناسبی است، اما اینکه تا چه اندازه دولت در سوق دادن بانک‌ها به سمت اینکه دارایی‌های سالم تری را نگهداری کنند، موفق خواهد بود، بحث دیگری است.

ندری ادامه داد: اصل این موضوع که بانک‌ها باید دارایی‌های غیرنقد خود را به دارایی‌هایی تبدیل کنند که بتوانند تعهدات و بدهی‌های خود را تسویه کنند، سیاست قابل قبولی است، اما مسئله این است که آیا توانایی اجرای این سیاست وجود دارد یا خیر؟ و اینکه وزارت اقتصاد بانک‌های تحت مدیریت خود و بانک‌های دولتی را می‌تواند ملزم به نگهداری دارایی‌های سالم تری در سبد دارایی هایشان کند، بحث دیگری است.

این کارشناس بانکی ادامه داد: دارایی‌های منجمد موجب می‌شود تا بانک‌ها با کسری بودجه مواجه شده و برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود به سراغ بانک مرکزی بروند. اضافه برداشت از بانک مرکزی موجب رشد نقدینگی در کشور با سرعت بالایی خواهد شد و رشد نقدینگی نیز تبعات و اثرات منفی بسیاری بر اقتصاد کشور دارد که مهمترین آن ایجاد تورم است و تولید کشور را نشانه می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که پیش بینی می‌شود قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابد، مردم به سمت خرید دارایی‌هایی می‌روند که وجود دارد و نه دارایی‌هایی که دارایی جدیدی را خلق کند؛ لذا موجی از تقاضا برای دارایی‌های موجود مانند طلا، سکه، مسکن، زمین و... ایجاد می‌شود و این امر قیمت‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و بستر را برای تولید کالا‌های جدید و اشتغال از بین می‌برد.

ندری بیان کرد: آن‌هایی که در سال‌های گذشته ثروت خود را به شکل زمین و مسکن انباشت کردند قطعا می‌دانند یک عرضه گسترده در این حوزه به منافع آن‌ها صدمه می‌زند. ما یک مشکلی در حوزه زمین و مسکن داریم که باید حل کنیم. این مشکل در کشور‌های توسعه یافته کمتر دیده می‌شود. مثلا در بحران سال ۲۰۰۸ میلادی، بانک‌ها را ملزم کردند که مسکن و زمین‌هایی که در رهن خود داشتند را عرضه کنند و این امر موجب کاهش شدید قیمت زمین و مسکن شد.

وی گفت: نظام اقتصاد سیاسی ما چنین وضعیتی را حسب ظاهر برنمی تابد، یعنی مقاومت‌هایی وجود دارد که اجازه این اتفاق را نمی‌دهند، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، ما در حوزه نظام پولی با مشکل مواجه می‌شویم.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: به عبارتی نمی‌توانیم موضوع تورم را حل کنیم بنابراین راهکار این موضوع، عرضه کلان از سوی سرمایه گذاران این حوزه از جمله بانک‌ها است که به شدت نیز بدهکار هستند، یعنی بدهی‌های خود را بازپرداخت نمی‌کنند چرا که حاضر به فروش دارایی‌های خود نیستند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: