کد خبر: ۳۴۲۰۳۳
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: این بازار تاثیری بر اقتصاد ایران و حتی بازار سهام نخواهد داشت. اقتصاد ایران با توجه به شرایط حاکم وارد مسائل بحرانی شده است و به ناچار سرمایه گذاران عمده چه حقیقی و چه حقوقی و حتی افراد معمولی نیز وارد بازار سرمایه می‌شوند.
تاسیس بازار برتر بورس چه کمکی به بازار سرمایه می‌کند؟
به گزارش پول نیوز، یکی از وعده‌های مسئولان بورس راه‌اندازی بازار برتر بورس در اوایل تابستان سال ۹۸ بود، وعده‌ای که زمانش نیز فرارسید و گذشت، اما به سرانجام نرسید. پس از این خلف وعده مسئولان بورس اعلام کردند که قرار است در تعریف بازار برتر اصلاحاتی صورت گیرد، بازاری که در آن حد نوسان قیمت‌ها ۱۰ درصد است.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در تمام بورس‌های دنیا برای حرفه‌ای‌ها بازار برتری وجود دارد و در این بازار شرکت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند؛ لذا نگرانی بازارگردانی وجود ندارد. در این راستا در ایران هم برخی از شرکت‌ها بازار کار‌های اطلاعاتی دارند که می‌توانند در بازار برتر فعالیت کنند. در بازار برتر شرکت‌ها باید شرایط خاصی داشته باشند که در این بازار طبقه‌بندی شوند، در نتیجه نباید نگران بازارگردانی در این بازار بود و شرکت‌هایی می‌توانند در این بازار حضور یابند که حداقل نمره اطلاع‌رسانی‌شان کمتر از ۷۰ نباشد.

در همین رابطه علی حیدری کارشناس بازار سرمایه درباره راه اندازی بازار برتر بورس گفت: بازار برتر بورس سه ایده اصلی را شامل می‌شود که اولین مورد این است که احتمالا دامنه نوسان نزدیک به عدد ۱۰ درصد باشد و دومین مورد این است که شرکت‌هایی می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند که سهام شناور آن‌ها قابل توجه و بیش از ۲۵ درصد باشد و سومین مورد این است که نمره اطلاع رسانی شرکت‌ها کمتر از ۷۰ درصد نباشد.

وی افزود: این ایده و تفکر قرار بود در سال ۱۳۹۸ اجرایی شود، اما ظاهرا به سال‌های بعد موکول شده است. راه اندازی این بازار و اجرایی کردن بازار برتر بورس در نگاه اول می‌تواند ایده‌ای خوب، مناسب و حتی در راستای سیاست جهش تولید نیز باشد، اما به لحاظ اقتصادی، راه اندازی این بازار آب در هاون کوبیدن است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: آنچه که این روز‌ها به طور کامل در اقتصاد ایران و عمق جامعه دیده می‌شود تورم، مدیریت ضعیف، رفتار‌های متفاوت، برخورد‌های سلیقه‌ای و رفتار‌های یکسویه از طرف مدیران لایه‌های دوم است که باعث ایجاد ابهام در اقتصاد کشور برای سال جاری شده است.

حیدری بیان کرد: تفکر بازار برتر بورس در ایران نیز نشان از جنب و جوش در لایه‌های دوم مسئولیتی در وزارت اقتصاد است. با نگاه خوش بینانه و حتی بدبینانه این بازار در مرحله اول می‎تواند پر هیجان شروع شود، اما پس از آن مشکلات بسیاری را در بازار سهام ایران ایجاد خواهد کرد.

وی درباره انگیزه شرکت‌ها و سهامداران با تشکیل این بازار اظهار کرد: این بازار تاثیری بر اقتصاد ایران و حتی بازار سهام نخواهد داشت. اقتصاد ایران با توجه به شرایط ذکر شده وارد مسائل بحرانی شده است و با توجه به اینکه در ایران فعلا بازار مناسب و سودده وجود ندارد و یا حتی بازاری نیست که جلوی از بین رفتن ارزش پولی سرمایه گذاران را بگیرد به ناچار سرمایه گذاران عمده چه حقیقی و چه حقوقی و حتی افراد معمولی نیز وارد بازار سرمایه می‌شوند. عمده شرکت‌هایی که در بازار سهام ایران وجود دارند به نوعی وابستگی‌های فامیلی به افراد خاص، شرکت‌های خصولتی و شرکت‌های جایگاه خصوصی دارند به همین خاطر تاثیر این بازار بر این شرکت‌ها جز انباشت سرمایه چیز دیگری نخواهد داشت.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: