کد خبر: ۳۴۲۰۸۰
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
0
«الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای که بامداد جمعه (به وقت تهران) منتشر شده گفته کشور‌های اروپایی خواستار تمدید «بند‌های زوال‌پذیر برجام» هستند.
آمریکا: درگیری با ایران را نمی‌خواهیم
به گزارش پول نیوز، «الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای که بامداد جمعه (به وقت تهران) منتشر شده گفته کشور‌های اروپایی خواستار تمدید «بند‌های زوال‌پذیر برجام» هستند.

منظور از «بند‌های زوال‌پذیر» در برجام که با نام «بند‌های غروب آفتاب» هم شناخته می‌شود بند‌هایی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آن‌ها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند.

منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی شوند. آن‌ها از این بند‌های مندرج در برجام که محدودیت‌های آن‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند به عنوان بند‌های «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.

آبرامز در مصاحبه با «الشرق‌الاوسط» درباره برنامه‌های احتمالی دولت آتی آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «برخی از تحریم‌های ما علیه ایران به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شوند، اما پاره‌ای دیگر تحریم‌های حقوق بشری یا ضد تروریستی هستند.»

وی اضافه کرد: «دشوار می‌توان تصور کرد که یک رئیس‌جمهور بخواهد همه این تحریم‌ها را- در حالی که می‌دانیم موارد نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم ادامه دارند- لغو کند.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در ادامه مدعی شد بازگشت به برجام پیچیده است و به آسانی فشار دادن یک کلید برق نیست. او گفت: «بازگشت به برجام، مثل فشار دادن کلید برق نیست [استعاره از ساده بودن]. کار بسیار پیچیده‌ای است و برای من روشن نیست چطور این اتفاق می‌تواند در یک روز یا حتی ظرف چند ماه بیفتد.»

همگرایی اروپا و آمریکا علیه ایران

او در ادامه به همگرایی‌های آمریکا و اروپا در خصوص سیاست‌های دو طرف در قبال ایران هم اشاره کرد و مدعی شد که کشور‌های اروپایی هم خواستار تمدید بند‌هایی از برجام هستند که با گذشت زمان منقضی می‌شوند.

آبرامز تصریح کرد: «متحدان اروپایی ما ممکن است تمایل داشته باشند ما به برجام برگردیم، ولی آن‌ها خودشان هم می‌خواهند از این توافق فراتر بروند.»

وی اضافه کرد: «روشن است که آن‌ها هم خواستار رسیدگی به برنامه موشکی ایران، یا صادرات تروریسم توسط ایران هستند و آن‌ها هم می‌خواهند بند‌های زوال‌پذیر برجام برای سال‌های بیشتری تمدید شوند.»

آلمان، انگلیس و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

تکذیب شایعات درباره درگیری با ایران

الیوت آبرامز در ادامه برخی شایعات درباره اینکه دولت فعلی آمریکا به دنبال جنگ با ایران است را رد کرد و گفت دونالد ترامپ دنبال درگیری جدید در منطقه خاورمیانه نیست.

او گفت: «اخیراً شاهد بوده‌ایم که رئیس‌جمهور شمار نیرو‌های آمریکایی را کاهش داد و درباره تمایلش برای پایان دادن به جنگ اظهارنظر کرد. آشکار است که او دنبال هیچ درگیری جدید نیست. مسئله، واقعاً رفتار ایران است.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: