کد خبر: ۳۴۲۰۹۵
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: واقعی‌سازی نرخ خودرو درب کارخانه باعث حذف آن دسته از خریدارانی خواهد شد که صرفا به سودای بهره‌مندی از فاصله قیمتی کارخانه و بازار متقاضی خودروشده‌اند.

حذف سوداگری دلالان با واقعی‌سازی نرخ خودرو درب کارخانه

به گزارش پول نیوز، اتفاقات رخ‌داده در بازار خودرو طی دو سال‌ونیم گذشته را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد عوامل اثرگذار اصلی در بروز نوسانات قیمتی، همین فاکتورها شامل نرخ‌گذاری دستوری، صعود نرخ ارز و افت تولید و عرضه بوده‌اند.
 
در این مدت به ویژه طی ماه‌های گذشته از امسال، بازار خودرو مرزهای قیمتی زیادی را فتح کرد، تا جایی که در مقطعی کف نرخ از ۱۲۰ میلیون تومان بالاتر رفت. این در حالی بود که در دوران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا و همزمان با قوت گرفتن شکست دونالد ترامپ و غلبه جو بایدن بر وی، بازار خودرو به تبعیت از ریزش نرخ ارز، روندی نزولی به خود گرفت.
 
این موضوع باز هم ثابت کرد آنچه بازار خودرو را بر دنده گرانی انداخته، صعود نرخ ارز و رشد تورم انتظاری شهروندان بوده است؛ هرچند البته کاهش تولید و عرضه نیز در رخ دادن تلاطمات قیمتی نقش داشته است.
 
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو معتقد است: مهم‌ترین پارامترهای موثر در ساماندهی بازار خودرو عبارتند از: مدیریت عرضه و افزایش آن در جهت تطابق با تقاضای واقعی بازار، کنترل تقاضا و حذف تقاضاهای کاذب از طریق بی‌اثر‌سازی دلالی در بازار خودرو و نهایتا کنترل تورم بخشی خودرو.
 
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات اساسی برای مدیریت عرضه خودرو توجه به سودآور‌سازی شرکت‌های خودروسازاست. تا زمانی که شرکت‌های خودروساز را مجبور کنیم محصولات خود را زیر نرخ تمام شده به بازار عرضه کنند طبیعتا این شرکت‌ها هیچ‌گاه اجازه بازسازی در جهت افزایش سطح عرضه خودرو را نمی‌یابند.
 
کریمی سنجری تاکید کرد: مهم‌ترین اقدام موثری که دولت می‌توانست در سال جهش تولید برای بهبود شرایط تولید خودرو در کشور انجام دهد اجازه واقعی‌سازی نرخ خودرو در جهت اجتناب از فروش خودرو زیر بهای تمام شده توسط شرکت‌های خودروساز بود. تا زمانی که شرکت‌های خودروساز مجبور باشند محصول تولیدی خود را با زیان به بازار عرضه کنند طبیعتا سرمایه لازم برای بهبود و افزایش میزان تولید را نخواهند داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: واقعی‌سازی نرخ خودرو درب کارخانه باعث حذف آن دسته از خریدارانی خواهد شد که صرفا به سودای بهره‌مندی از فاصله قیمتی کارخانه و بازار متقاضی خودروشده‌اند. توجه داشته باشید که بیش از ۳۰ درصد توان تولید شرکت‌های خودروساز در شرایط تحریم از دست رفته است و تقاضای واقعی بازار نسبت به عرضه، از سطح بالاتری برخوردار است، بنابراین آزادسازی نرخ خودرو باعث می‌شود تقاضای بازار کنترل شود. درحال‌حاضر به رغم آنکه توان عرضه خودرو ناشی از افت تولید و ممنوعیت واردات کاهش یافته اما اختلاف نرخ خودرو در کارخانه و بازار و به‌تبع آن هجوم تقاضای سوداگری باعث شده تقاضا به‌صورت کاذب افزایش یابد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه افزایش تورم بخشی خودرو بیشتر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز به‌وجود آمده بیان کرد: این موضوع شرایط غیرقابل کنترلی را در تامین نهاده‌های تولید خودروسازی‌ها به‌وجود آورده است. دولت از یک سو اجازه می‌دهد نرخ مواد اولیه نظیر فولاد متناسب با افزایش نرخ ارز بالا برود و از یک سو نرخ فروش خودرو در کارخانه را به‌طور غیر معمول سرکوب می‌کند. نتیجه این معادله ممکن است به ظاهر نرخ فروش کارخانه‌ای خودرو را کنترل کند اما به هیچ وجه نرخ کف بازار را مهار نمی‌کند.
 
کریمی سنجری در پایان خاطرنشان کرد: نرخ خودرو در بازار فرمان خودرو را از نوسانات نرخ ارز می‌گیرد. این موضوع را می‌توان از مقایسه دو نمودار افزایش نرخ خودرو در بازار و افزایش نرخ ارز در یکی دو سال اخیر به‌راحتی دریافت. بنابراین اگر دولت تصمیم واقعی برای مهار بازار خودرو گرفته بهتر است که روی سه پارامتر تسهیل شرایط تولید برای افزایش عرضه، واقعی‌سازی نرخ خودرو در جهت کنترل تقاضاهای کاذب و نهایتا جلوگیری از نوسانات نرخ ارز متمرکز شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: