April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۰۹۹
۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
0
یک کارشناس بانکی اظهار کرد: هدفگذاری کاهش نرخ تورم که برای اولین بار از سوی بانک مرکزی انجام شده علی رغم شرایط تحریم و محدویت‌های بانک مرکزی، با استراتژی و برنامه‌ریزی کارشناسی شده می‌تواند موثر باشد، اما در این مسیر، دیگر نهاد‌ها و اجماع حاکمیتی و تیم اقتصادی همدل و قوی نیز باید به بانک مرکزی کمک کنند.
تولیدی///// عوامل موثر بر افزایش نرخ تورم در اقتصاد را شناسایی کنید
به گزارش پول نیوز، تورم یا به عبارتی افزایش مداوم میانگین قیمت کالا‌ها و خدمات، یکی از مشکلات اصلی و اساسی اقتصاد کشورمان است که اگرچه طی دهه‌های اخیر همواره نرخ دو رقمی تورم گریبان‌گیر اقتصاد ایران بوده است، اما در دو سال اخیر بیش از هر زمانی تشدید شده و افزایش نرخ تورم مشکلاتی را برای آحاد مردم و به خصوص اقشار ضعیف و کم‌درآمد ایجاد کرده است.
 
اگرچه بانک مرکزی نرخ تورم برای سال ۹۹ را ۲۲ درصد هدف گذاری کرده، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به افزایش قیمت‌ها نرخ واقعی تورم در سال جاری رقمی بسیار بیشتر از ۲۲ درصد است؛ بنابراین دولت و مسئولان باید هر چه سریعتر اقداماتی را در جهت تعدیل و کنترل نرخ تورم انجام دهند و یا حداقل حمایت‌هایی نقدی و یا غیرنقدی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه انجام دهند، لذا در راستای این موضوع باید عوامل موثر بر افزایش نرخ تورم را در اقتصاد شناخت و سپس با بهره‌گیری از نظرات صحیح کارشناسی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت و حتی به صورت ریشه‌ای این مشکل را حل کرد.
 
به گزارش پول نیوز، محمد ربیع‌زاده کارشناس مسائل بانکی در کشور اظهار کرد: هدفگذاری کاهش نرخ تورم که برای اولین بار از سوی بانک مرکزی انجام شده علی رغم شرایط تحریم و محدویت‌های بانک مرکزی، با استراتژی و برنامه‌ریزی کارشناسی شده می‌تواند موثر باشد، اما در این مسیر، دیگر نهاد‌ها و اجماع حاکمیتی و تیم اقتصادی همدل و قوی نیز باید به بانک مرکزی کمک کنند. البته تاکید می‌شود که نمی‌توان نقش تحریم‌ها را در اقتصاد منکر شد.

این کارشناس بانکی با اشاره به اهداف نظام بانکی در قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) تصریح کرد: بند چهارم این اهداف به موضوع حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت‌ها و تسهیل مبادلات بازرگانی اشاره شده که کنترل تورم را در خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه این قانون قدیمی است و نیاز به اصلاح دارد، افزود: با این حال اگر به همین اهداف ۵ گانه نظام بانکی پایبند باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید یک اجماع ملی اتفاق بیفتد و براساس این اهداف، یک استراتژی موثر نیز برای سال ۱۴۰۰ تعیین شود.

این کارشناس بانکی گفت: اولین هدف نظام بانکی استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل (با ضوابط اسلامی) به منظور تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصاد کشور است، اما آیا تمام اقدامات به این سمت رفته یا اینکه برخی بانک‌ها تمام برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی را برهم می‌زنند؟ بانک مرکزی در این دوسال اقدامات موثری برای ساماندهی نظام بانکی داشته که قابل تقدیر است و قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست، اما بعضا شاهد اقدامات جزیره‌ای هستیم که بسیاری از سیاست‌های پولی بانکی را به هم می‌زنند و اجازه نمی‌دهند اجرایی شود در نتیجه با پارادوکس نقدینگی روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: اگر این اهداف به درستی اجرا می‌شد و همچنان هم اجماع همه دستگاه‌ها وجود داشت تا حدودی می‌توانست تاثیرگذار باشد؛ هرچند همه مسائل در اختیار بانک مرکزی نیست چرا که به هر حال متغیر‌های برون زایی مانند تحریم وجود دارد که بر تورم اثرگذار است.

ربیع‌زاده با بیان اینکه این نهاد کلیدی یعنی بانک مرکزی تحریم است و فکر نمی‌کنم کشوری تاکنون در این شرایط سخت بوده باشد، ادامه داد: دو رویکرد در حال حاضر وجود دارد؛ رویکرد نخست این است که اگر تحریم‌ها لغو شود بسیاری از مشکلات اقتصادی مانند تورم نیز حل خواهد داشت که بنده نیز معتقد هستم تحریم‌ها اقدامات بانک مرکزی را محدود کرده چرا که تعاملات بین‌المللی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

وی اظهار کرد: رویکرد بعدی هم این است که با وجود تحریم و حتی تداوم آن مشکلات و از جمله تورم با اتکاء به توانمندی‌های داخلی حل شدنی است. البته ایران از لحاظ منابع طبیعی و نیروی انسانی کشور ثروتمندی است و اگر اجماع و اراده ملی وجود داشته باشد تا حدودی از رویکرد دوم نیز می‌توان دفاع کرد.

ربیع‌زاده در پایان و نتیجه‌گیری اظهارات خود به راهکار‌های ۱۵ گانه اشاره کرد و گفت: «انضباط مالی دولت و نهاد‌های مالی و اقتصادی و پرهیز از هرگونه برداشت مستقیم و عدم وابستگی بودجه به منابع داشته و نداشته بانک مرکزی و نهاد‌های مانند صندوق توسعه ملی»، «اعمال تغییرات فوری در ترکیب شورای پول و اعتبار به نحوی رویکرد تخصصی و کارشناسی مناسبی در این نهادی راهبردی حاکم شود»، «همکاری تمامی نهاد و اجماع حاکمیتی برای حمایت بانک مرکزی در تحقق هدف گذاری تورمی و اجرای عملیات بازار باز» و همچنین «نظارت بر مصرف هزینه توسط نهاد‌های دولتی و تخصیص منابع توسط بانک‌ها» از اقدامات مهمی است که باید اجرا شود.

این کارشناس بانکی ادامه داد: از سوی دیگر «اصلاح ساختار حاکمیتی و مالی بانک‌های کشور»، «واگذاری تصمیماتی نظیر نرخ سود‌ها و کارمزد‌ها به هیات مدیره هر بانک (با تصویب مجامع انان) و نظارت مستمر بانک مرکزی بر عملکرد هر بانک از نظر حفاظت از حقوق سپرده گذاران و سایر موارد و سازمان بورس در جهت حفاظت از حقوق سهامداران و شفافیت قانون در ارتباط با ورشکستگی بانک‌هایی که رفتار‌های پُر خطر دارند»، «حمایت حاکمیتی از بانک‌ها برای وصول مطالبات و پرهیز از تخریب بانک‌ها و بانک مرکزی در رسانه‌ها و یا در بیان مسئولین»، «جلوگیری از تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها و بهره برداری عده‌ای از رانت‌های قیمتی»، «کنترل رشد شبه پول»، «تسریع در روند ادغام بانک‌ها و تداوم آن برای چند بانک دیگر» و «تمرکز تسهیلات بانک‌ها برای پروژه‌های نیمه تمام از طریق مشارکت حقوقی با مجوز بانک مرکزی» از دیگر راهکار‌هایی است که باید محقق شود.

وی همچنین «مدیریت نقدینگی بانک‌ها و کاهش بدهی آنان به بانک مرکزی»، «پرهیز از تزریق ارز به بازار از طرف بانک مرکزی»، «هماهنگی بین سیاست تجاری و سیاست‌های ارزی» و «امکان سنجی خرید و فروش قرارداد‌های تسیهیلاتی بین بانک‌ها» را از دیگر راهکار‌های اصولی برای بهبود شرایط اقتصادی و نظام بانکی کشور دانست.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: