کد خبر: ۳۴۲۱۰۱
۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
0
روند هفته گذشته بورس مثبت و صعودی بود و در این میان شستا بعد مدت‌ها بازگشایی شد و فروش سهام عدالت نیز متوقف شد. اما اکنون و در آغاز هفته اول آذرماه و تقارن آن با قرنطینه و تعطیلی عمومی بازار سهام به کدام سو خواهد رفت؟
بورس در هفته اول قرنطینه چگونه خواهد بود؟
به گزارش پول نیوز، بازار سرمایه در هفته آخر آبان ماه برخلاف هفته‌های گذشته روندی صعودی طی کرد به طوری که شاخص کل نسبت به هفته پیش، با توجه به فاکتور‌های تأثیر گذار بر بازار ازجمله قیمت دلار و انتخابات آمریکا رشد صد و بیست هزار واحدی را تجربه کرد.

بازار در هفته گذشته و در اولین روز کاری خود با افزایش شاخص مواجه شد و همین موضوع در روز‌های بعدی هفته هم تکرار شد.

از عوامل مهم افزایش قابل‌توجه بازار در هفته گذشته می‌توان به اخبار کاهش نرخ سود بانکی، عدم افزایش نرخ سود بین بانکی، تصمیمات شورای عالی بورس، ارزندگی سهام‌ها و بازگشایی شستا اشاره کرد.
 
شاخص کل اکنون در آستانه کانال یک میلیون و سیصد هزاری ایستاده و امید‌ها در خصوص صعود آن به کانال بالاتر افزایش یافته است و برخی کارشناسان با توجه به معاملات خوب روز پایانی معاملات هفته آخر آبان ماه، از حمایت شاخص در روز‌های آینده خبر دادند. در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با حمید رضا پور کارشناس بازار سرمایه انجام داده و نظر او را درباره روند بازار سهام در هفته گذشته و پیش بینی اش از این بازار را در هفته اول آذر پرسیده است که در ادامه می‌توانید بخوانید. با گسترش نوز همراه باشید:

حمید رضاپور کارشناس بازار سهام و بورس درباره روند این بازار در هفته گذشته اینچنین گفت: بازار سرمایه پس از چندین ماه ریزش مداوم بالاخره هفته‌ای آرام و سبز را پشت سر گذاشت. خوشبختانه ورود پول حقیقی به میزان قابل توجهی نیز در هفته گذشته اتفاق افتاد.

وی در ادامه بیان کرد: توجه ویژه سازمان بورس به بحث بازارگردانی، الزام شرکت‌ها و تعیین زمان برای اجرا هم چنین تعیین جریمه برای عدم اجرا نیز در سبز پوش شدن شاخص تأثیر مهمی داشت.
علت روند مثبت بورس

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه علت‌های روند مثبت بورس را این‌چنین تشریح کرد و افزود: از سویی اوج گیری دوباره حمایت‌های مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس در هفته گذشته و نیز پالس مثبت رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بازار سرمایه از جمله اطمینان از عدم افزایش نرخ سود بانکی و توصیه به بانک‌ها برای راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در آخرین روز‌های هفته نیز مزید بر علت شد تا خیال جمع زیادی از سهامداران را راحت کند.

رضاپور بیان کرد: بازگشایی باشکوه و به دور از هیاهوی شستا در نرخ معقول از جمله تصمیمات و اقدامات خوب سازمان در هفته گذشته بود. تصمیمی بجا در شرایطی عالی و قیمتی مناسب که خیال اهالی بازار را از یکی از استرس‌زاترین ترس‌های شان راحت کرد. اگر شستا در قیمت بالا باز می‌شد، صف فروش بزرگی شکل می‌گرفت و تأثیر منفی بدی بر تمام بازار می‌گذاشت.

تصمیم مهم دیگر جلوگیری از فروش سهام عدالت بود که اگر به درستی اجرایی شود، بر روند رو به رشد و معقول بازار تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

وی افزود: از سویی زمزمه بازگشایی پالایش یکم باعث اقبال نسبی به سمت نماد‌های نفتی و پتروشیمی شد که این مورد نیز در رشد بازار در هفته قبل مؤثر بود.

رضاپور در ادامه بیان کرد: هم چنین در این هفته شاهد کاهش زمان پیش گشایش به ۱۵ دقیقه بودیم. گرچه بار‌ها از سوی فعالان بازار تأکید شده که زمان پیش گشایش هیچ تأثیری که ندارد بلکه باعث ایجاد فساد‌هایی در ادردگذاری می‌شود. قرار بود در صورت کاهش پیش گشایش، حذف سفارش‌ها در نیمه دوم این زمان ممنوع شود، اما متأسفانه این مورد مهم در ابلاغیه سازمان نیامده است.

در آخرین روز هفته پیش شاهد افزایش نسبی شاخص هم وزن هم بودیم که امید‌ها به تغییر نگاه به سمت سهام‌های کوچک هم بیشتر شد.

این کارشناس بورس در پایان پیش بینی اش را از روند هفته جاری مثبت و صعودی تلقی اظهار کرد: به نظر اگر اتفاق و خبر خاصی ایجاد نشود بازار روند مثبت و یا متعادل خود را در هفته پیش رو نیز ادامه خواهد داد به ویژه آن که تعطیلی دو هفته‌ای می‌تواند به این رشد کمک بکند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: