April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق اظهار کرد:
کد خبر: ۳۴۲۱۵۷
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
0
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان کرد: حذف صفر از پول ملی، هیچ یک از متغیر‌های کلیدی اقتصاد کشور را مانند نرخ تورم و رشد اقتصادی در کشور را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند بنابراین این لایحه کمترین تاثیری بر نرخ تورم ندارد و در کوتاه مدت و بلند مدت نمی‌تواند تغییری در نرخ تورم از نوع کاهشی آن برای تامین معیشت مردم ایجاد کند.
تولیدی///// منتشر نشود//// هدف از حذف پول ملی در اقتصاد ایران چیست؟
به گزارش پول نیوز، مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، به کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور رای موافق داد و لایحه حذف ۴ صفر پول از ملی را به تصویب رساند. این لایحه با یک ماده واحده و ۵ تبصره با حذف چهار صفر از پول ملی، اصلاح پول کشور در مبادلات را محور قرار داده است. بنابر این لایحه، واحد پول ایران "تومان " می‌شود.

حذف ۴ صفر از پول ملی در دوره گذار ۲ تا ۵ ساله انجام می‌گیرد. حذف ۴ صفر از پول ملی از تصمیماتی است که همواره با حاشیه‎هایی همراه بوده است؛ برخی از کارشناسان معتقدند که با وضعیت فعلی اقتصاد، حذف صفر از پول ملی کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند و اساسا با این طرح در شرایط فعلی مخالفند، برخی نیز آن را در راستای تسهیل مبادلات پولی و مالی در کشور مثبت ارزیابی می‌کنند.

در همین رابطه کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان کرد: حذف ۴ صفر از پول ملی هیچ تاثیری در زندگی مردم ندارد بلکه فقط روابط بین بانکی تسهیل می‌شود. حذف ۴ صفر از پول ملی از لحاظ آسان سازی معاملات در بازار بورس و سایر بازار‌ها که پول‌های بزرگی در آن‌ها رد و بدل می‌شود حائز اهمیت است، اما به لحاظ اقتصادی تفاوتی در روند اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: حذف صفر از پول ملی، هیچ یک از متغیر‌های کلیدی اقتصاد کشور را مانند نرخ تورم و رشد اقتصادی در کشور را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند بنابراین این لایحه کمترین تاثیری بر نرخ تورم ندارد و در کوتاه مدت و بلند مدت نمی‌تواند تغییری در نرخ تورم از نوع کاهشی آن برای تامین معیشت مردم ایجاد کند. همچنین حذف ۴ صفر از پول ملی به هیچ وجه موجب رشد اقتصادی و تغییر متغیر‌ها به نفع اقتصاد نیست. تنها اثر حذف ۴ صفر تسهیل در امور اداری و روان سازی حساب‌ها و ترازنامه‌های بانکی و بنگاه‌های اقتصادی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درباره معایب و فواید حذف صفر از پول ملی گفت: حذف ۴ صفر از پول ملی در شرایط فعلی که کشور با تورم دست و پنجه نرم می‌کند، تاثیری ندارد. حذف صفر نه باعث کاهش نرخ تورم می‌شود و نه رشد اقتصادی کشور را سرعت می‌بخشد؛ هدف دولت از حذف صفر فقط سرگرم کردن مردم است وگرنه دولت به جای حذف صفر کار‌های مهمتری مانند کنترل نرخ تورم، رونق اقتصادی در کشور و اصلاح نظام بانکی دارد و تنها فواید این طرح این است که باعث تسهیل روابط بانکی می‌شود.

ندری در ادامه بیان کرد: مجلس و دولت قبل از حذف صفر اولویت‌های دیگری دارند و انتظار می‌رفت که قبل حذف صفر از پول ملی، اول آن‌ها انجام می‌دادند و بعد به فکر حذف صفر می‌افتادند.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: اگر دولت می‌توانست در قدم اول نرخ تورم را کاهش دهد و در سطح پایداری نگهداری کند، این اصلاح پولی موثرتر می‌شد، زیرا اگر نرخ تورم که در چند سال گذشته وجود داشته، همچنان ادامه دار باشد در سال‌های بعد مجبور به حذف صفر از پول ملی می‌شویم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: