April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۳۳۵
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
حمله مجدد یمنی ها به تاسیسات آرامکو با توجه به پاندمی کرونا و کاهش تقاضای نفت قطعا زیان جدی به اقتصاد نفتی عربستان خواهد زد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، حملات یمنی‌ها به تاسیسات شرکت آرامکو موضوع جدیدی نیست و از سال گذشته به صورت وسیع شروع شد که علاوه بر آسیب به زیرساخت‌های نفتی این کشور، ارزش سهام این شرکت را نیز به شدت کاهش داده است.

حمله‌ای که در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ تأسیسات تولید نفت آرامکو سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی را هدف قرار داد، آغاز ضربات یمنی ها به اقتصاد نفتی عربستان بود.

در آن زمان جنبش انصارالله یمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را حمله‌ای پهپادی نامید.

ایالات متحده آمریکا در سلسله اتهاماتی که به ایران وارد می کند این بار نیز، جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات قلمداد نمود که ایران این اتهام را از اساس رد کرد.

سخنگوی نیروی هوایی ارتش یمن نیز اظهارات دربارهٔ مداخله ایران یا عراق در این حمله را قویا رد کرد. این حمله باعث ایجاد آتش‌سوزی‌های وسیعی در دو مجموعه پالایشگاهی متعلق به شرکت آرامکو گردید.

خرابی های ناشی از حمله یمنی ها به تاسیسات نفتی آرامکو باعث شد تا این شرکت بزرگ برای انجام تعمیرات مدتی تعطیل شود که همین مسئله سبب شد تولید نفت عربستان سعودی را که حدود ۵ درصد از نفت جهانی را تأمین می‌کند، تقریباً به نصف برسد و موجب ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای مالی جهانی شود.

شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو قیمت سهام خود برای عرضه اولیه را در بالاترین سطح محدوده تعیین شده قبلی، یعنی ۳۲ ریال (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قرار داد که این ارزش کل فروش سهام این شرکت در عرضه اولیه آن را به رکورد تاریخی ۲۵.۶ میلیارد دلار می‌رساند. با این قیمت‌گذاری ارزش کل سهام ارائه شده در عرضه اولیه آرامکو از رکورد ۲۵ میلیارد دلاری عرضه اولیه سهام شرکت علی‌بابا در سپتامبر ۲۰۱۴ هم فراتر می‌رفت.

بیشتر بخوانید:

حمله موشکی به پالایشگاه نفت آرامکو +جزئیات

افت بازار بورس سعودی پس از حمله به آرامکو

با اینکه قیمت اعلام شده سهام برای عرضه اولیه آرامکو در بالاترین سطح محدوده ۳۰ تا ۳۲ ریالی توافق شده قبلی اعلام شد، اما ارزش کل شرکت که حالا ۱.۷ تریلیون دلار اعلام شده است، از آن‌چه عربستان قبلاً در نظر داشت بسیار پایین‌تر است. در حالی که قبلاً قرار بود ارزش اولیه آرامکو ۲ تریلیون دلار اعلام شود، کاهش علاقه بین‌المللی به این عرضه اولیه باعث شد که عربستان مجبور به لغو برنامه بازاریابی خود در نیویورک و لندن شود.

با وجود اینکه قبلاً اعلام شده بود که این شرکت سهام خود در سال ۲۰۱۹ میلادی عرضه نمی‌کند، اما عرضه سهام برای سرمایه‌گذاران حقوقی در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی آغاز و در ۴ دسامبر به پایان رسید.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام شد که سهام شرکت سعودی آرامکو عربستان با ۲ درصد کاهش، به پایین‌ترین حد خود از زمان عرضه عمومی آن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی رسید. آرامکو در حالی این افت و خیزها را تجربه می‌کرد که شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت، نرخ طلای سیاه در سراشیبی قرار گرفت و ضربه نهایی را به اقتصاد نفتی عربستان وارد کرد و رؤیای اقتصاد چند وجهی بر باد رفت.

بامداد روز گذشته خبری مبنی بر حمله مجدد به تاسیسات آرامکو مطرح شد که ارتش یمن از هدفگیری دقیق تاسیسات نفتی آرامکو در جده عربستان با موشک بالدار قدس۲ خبر داد.

بعد از چندین ساعت وزیر انرژی عربستان سعودی به هدف گرفته شدن مخازن نفتی این کشور در شمال جده اذعان کرد. به گفته وزیر انرژی سعودی، انصارالله محل توزیع تولیدات نفتی جده را هدف قرار داده است.

بعد از اذعان وزیر انرژی عربستان به حمله موشکی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو در جده، ائتلاف سعودی نیز حمله انصارالله به تاسیسات توزیع فرآورده‌های سوختی رژیم سعودی را تائید کرد.

ائتلاف سعودی در عین حال ایران را به حمایت از انصارالله متهم کرد و مدعی شد که ایران انصارالله را به سلاح‌های دقیق از نوع کروز و پهپادهای حامل بمب مجهز کرده است.

سخنگوی ائتلاف سعودی بدون اشاره به محاصره و حملات به مراکز و زیر ساخت‌های یمن حملات انتقام جویانه انصارالله را تروریستی قلمداد کرد و ادعا کرد که این حمله تنها توانمندی عربستان را هدف قرار نداده بلکه امنیت انرژی جهانی را هدف گرفته است.

به نظر می رسد با توجه به اینکه پاندومی کرونا تشدید و نرخ نفت نیز رو به کاهش دارد و از طرفی درآمدهای نفتی عربستان کاهش یافته است، چنین اقدامی تأثیر قابل توجهی بر اوضاع اقتصادی این کشور بگذارد. از طرفی به گفته کارشناسان می‌تواند موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری‌های جدید داخلی و خارجی شود.

گزارش: مهسا اخلاقی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: